Shell-tankstation test kassaloos afrekenen

Hoe ziet de tankshop van de toekomst eruit? En op welke manier kunnen klanten over vijf of tien jaar hun producten afrekenen? Bij een tankstation in Londen nemen ze alvast een voorschot op de toekomst. Op deze locatie aan Holloway Road is een proef gaande waarbij niet langer gebruik wordt gemaakt van een kassa om te betalen. Het scannen van de aangeschafte producten gaat geheel automatisch. Het betalen gebeurt met de smartphone. 

De techniek die op dit moment wordt uitgeprobeerd is afkomstig van technologiebedrijf IBM. Met dit systeem verloopt het scannen en afrekenen zo’n vijftien keer sneller dan met de op dit moment bekende zelfbedieningssystemen, die onder meer al door verschillende supermarktketens gebruikt worden. De machine herkent het aantal producten dat in het mandje ligt en zorgt er daardoor voor dat diefstal niet meer mogelijk is.

Automatisch scannen

De klant plaatst de gekochte producten op een scanplatform. Op een display verschijnt vervolgens de complete lijst van artikelen. Het is ook mogelijk om in een keer een tas vol producten te laten scannen. Vervolgens moet een app op de smartphone geopend worden en kan betaald worden door de mobiel – die gekoppeld is aan een betaal-app (Apple Pay/Android Pay) – tegen een betaalsensor te houden. De bon wordt na het betalen per email verstuurd.

De pilot duurt zes weken en in totaal nemen 130 klanten deel aan het experiment. Het is de bedoeling dat het systeem op korte termijn gebruikt gaat worden. Het bericht volgt op het nieuws van Amazon dat in Seattle een Go Store geopend heeft. Daarbij scannen camera’s in de winkels automatisch welke artikelen klanten hebben gekocht.

De Engelse krant Evening Standard nam een kijkje bij het Shell-tankstation in Londen. 

Auteur: Remco Nieuwenbroek

Remco Nieuwenbroek is de vaste journalist voor vakblad TankPro. Daarnaast schrijft hij regelmatig over ontwikkelingen in de autowasbranche voor vakblad CarwashPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.