BAT verkoopt minder sigaretten maar ziet omzet toch stijgen

Gepubliceerd op 03-08-2017 om 08:00

Nadat eerder Philip Morris al een verkoopafname noteerde, zag ook concurrent BAT de afzet dalen in de eerste jaarhelft. De tabaksfabrikant verkocht 5,6 procent minder rookwaar dan in dezelfde periode vorig jaar. Doordat de verkoopprijzen gemiddeld hoger lagen, kon toch een omzetstijging worden geboekt.

Belangrijkste reden voor de volumedaling was volgens de Britse tabaksfabrikant een verandering van de accijnsregels in Pakistan. Als deze markt buiten beschouwing wordt gelaten, komt de afname uit op 2,5 procent, meldt vakblad Tabak2day (registratie verplicht). Dat is in overeenstemming met de trend uit voorgaande jaren.

Topman Nicandro Durante is mede daardoor gunstig gestemd over de halfjaarcijfers. De Braziliaan kijkt met name positief naar de ontwikkelingen in de West-Europese markt, onder andere Duitsland, Italië en Spanje. BAT brengt onder meer producten van de merken Pall Mall, Lucky Strike en Kent op de markt.

E-sigaret

Het in Londen gevestigde bedrijf wil zich de komende tijd richten op andersoortige rookproducten. In dit verband heeft BAT het product glo ontwikkeld. Deze innovatie verhit de tabak, maar verbrandt deze niet. Daarnaast gelooft Durante in de kracht van de elektronische sigaret, aldus Tabak2day.

Vorige maand publiceerde ook Philip Morris zijn resultaten over de eerste twee kwartalen van dit jaar. Het bedrijf achter Marlboro zag zijn verkoopvolume ook dalen, maar door een prijsstijging stabiliseerde de opbrengsten in de eerste zes maanden van 2017.

Lees ook: Flinke verkoopdaling voor Philip Morris

Auteur: Tom van Gurp

Tom van Gurp is de vaste redacteur voor vakblad TankPro en schrijft ook regelmatig over ontwikkelingen in de autowasbranche voor vakblad CarwashPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.