Flinke verkoopdaling voor Philip Morris

Philip Morris heeft in de afgelopen zes maanden fors minder sigaretten verkocht. Wereldwijd gingen er in de eerste helft van dit jaar ongeveer 378 miljard rokertjes over de toonbank, een daling van zeven procent in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. Doordat de prijs van de sigaretten hoger was, bleef de omzet wel op hetzelfde niveau. De verkoop van elektronische rookwaar nam juist fors toe.

Philip Morris is fabrikant van onder meer Marlboro-sigaretten en kwam in de eerste helft van 2017 uit op een omzet van 35,8 miljard dollar (30,8 miljard euro, tegen huidige wisselkoersen). De winst over dezelfde periode bedroeg 3,3 miljard dollar, zo’n 2,8 miljard euro.

E-sigaretten

Tegenover de daling van het aantal verkocht sigaretten staat een flinke toename van het elektrische segment, meldt NU.nl. Philip Morris zag de verkoop van e-sigaretten namelijk vertienvoudigen. Ondanks de enorme toename blijft dit segment qua grootte nog altijd ver achter bij de reguliere variant. De stijging van e-sigaretten kan dan ook de daling van traditionele rookwaar niet compenseren.

De tabaksfabrikant gaf eerder al aan te sturen op een rookvrije toekomst. De reguliere sigaretten en shag moeten op termijn worden ‘uitgefaseerd’ en plaatsmaken voor andere, vermoedelijk minder schadelijke producten, zoals e-sigaretten.

In de toekomstvisie van het bedrijf speelt ook de dit jaar in Nederland geïntroduceerde Iqos een belangrijke rol. Het nieuwe product verhit de tabak en verbrandt deze niet. Daardoor zouden er minder schadelijke stoffen vrijkomen. Er werd 3 miljard dollar gestoken in de ontwikkeling van dit product, dat volgens eigen onderzoek van de tabaksfabrikant minder ongezond is dan een reguliere sigaret.

Lees ook: Philip Morris gestart met verkoop van nieuwe rookloze sigaret

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Tom van Gurp

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.