Tankshops laten kansen liggen in ochtend en avond

Tankstations zouden zich meer moeten richten op het ochtend- en avondmoment. Daar liggen kansen om de shopomzet nog verder te verbeteren. Dat zegt Bas van Eekelen van marktonderzoeksbureau GfK. Toch gaat het goed met de winkelverkopen. De omzet steeg vorig jaar met twee procent in vergelijking met het jaar ervoor. Vooral aan de snelweg werden mooie groeicijfers genoteerd. Dat blijkt uit cijfers van Petrol Connected, een samenwerkingsverband van drie kennis-instituten op het gebied van food.

GfK, Orange Peak Company en IRI hebben vorig jaar de krachten gebundeld door de oprichting van Petrol Connected. Op donderdag 18 mei hielden zij hun Jaarupdate. Tijdens dit evenement werd een cijfermatig overzicht gegeven van ontwikkelingen in de tankstationsector. Daarbij lag de nadruk op de trends in de foodmarkt en de shopverkopen.

Omzetstijging

Tankshops zagen vorig jaar hun omzet toenemen met gemiddeld twee procent in vergelijking met het jaar ervoor. Toen was de totale omzet 2,07 miljard euro, tegenover 2,11 miljard in het afgelopen jaar. De stijging van ongeveer veertig miljoen euro werd voor een aanzienlijk deel gedragen door het snelwegsegment. Daar nam de omzet met gemiddeld vijf procent toe, terwijl dit bij overige stations slechts met één procent groeide.

Het verkoopvolume laat een minder optimistische trend zien. Aan de snelweg nam het aantal verkochte artikelen wél toe, namelijk met twee procent. Bij de overige stations werd echter een daling genoteerd van twee procent. Dat steeds meer tankstations onbemand worden, draagt vermoedelijk bij aan deze afname (bekijk nog meer cijfers in het overzicht onderaan dit artikel).

Snacks

Uit de gepresenteerde cijfers bleek onder meer dat de categorie Snacks de hardste groeier was. De verkoop hiervan steeg vorig jaar met achttien procent in vergelijking met een jaar eerder. Oorzaak van de fikse stijging is vooral de toegenomen beschikbaarheid van deze productgroep.

Steeds meer locaties bieden producten als gehaktstaven, kroketten en frikadellen aan. Het gaat dan vooral om stations aan het onderliggende wegennet. De meeste snelweglocaties besloten in het verleden al om dergelijke snacks in hun assortiment op te nemen. Ook de segmenten Energiedranken en IJs & Desserts deden het goed, met een toename van respectievelijk twaalf en zeven procent.

Het zijn dus vooral de traditionele tankshop-producten waarvan de verkopen toenemen. “Daarnaast geven dranken een ‘boost’ aan de omzet en houden de bakeries goed stand”, zegt Bas van Eekelen. Hij is Business Development Manager bij GfK, één van de drie samenwerkende instituten.

Concurrentie

Hoewel de shop-omzet branchebreed stijgt, is nog altijd ruimte voor verdere groei. “Aan de randen van de dag hebben veel stations het nog lastig”, aldus Van Eekelen. “Rondom lunchtijd gaat het bij veel tankstations al heel goed, maar op andere eetmomenten zakken de cijfers in. Dat komt onder meer doordat er veel concurrentie is, bijvoorbeeld van McDonald’s en Domino’s Pizza.”

Desondanks doen stations er goed aan meer in te spelen op de behoeften van de consument op deze specifieke momenten. Niet alleen aan de snelweg, maar zeker ook bij locaties langs provinciale of gemeentewegen. Automobilisten zijn namelijk steeds vaker en langer onderweg.

De gereden kilometers zijn vorig jaar met 3,1 procent toegenomen in vergelijking met het jaar ervoor. De gemiddelde reistijd is in diezelfde periode zelfs gestegen met 10,6 procent, vooral door de toegenomen filedruk. Als mensen langer onderweg zijn en dus ook meer stilstaan, is er vaker behoefte aan eten en drinken tijdens de rit of om mee naar huis te nemen. Daar kunnen tankstations van profiteren, want er zijn nog steeds veel autorijders die niks in de tankshop kopen.

Dynamisch assortiment

“Verleid de consument op ieder moment van de dag. Dus ook tijdens de avondmaaltijd”, legt Van Eekelen uit. “Zorg voor een dynamisch assortiment dat je aanpast op verschillende momenten van de dag en de bijbehorende behoeften van de weggebruiker. Daardoor wordt jouw tankstation minder afhankelijk van het lunchmoment.”

Sleutelwoorden bij het succesvol uitbaten van een shop zijn volgens hem: uniek, lokaal en gastvrij. Maar vergeet niet dat de consument ook gemak wil. Of zoals Van Eekelen het verwoordde: “De klant verkiest convenience boven experience.”

Cijferoverzicht shopverkopen:

Lees ook: Stijging van shopomzet door populariteit koffie en broodjes

Auteur: Tom van Gurp

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Tankshops laten kansen liggen in ochtend en avond | TankPro.nl

Tankshops laten kansen liggen in ochtend en avond

Tankstations zouden zich meer moeten richten op het ochtend- en avondmoment. Daar liggen kansen om de shopomzet nog verder te verbeteren. Dat zegt Bas van Eekelen van marktonderzoeksbureau GfK. Toch gaat het goed met de winkelverkopen. De omzet steeg vorig jaar met twee procent in vergelijking met het jaar ervoor. Vooral aan de snelweg werden mooie groeicijfers genoteerd. Dat blijkt uit cijfers van Petrol Connected, een samenwerkingsverband van drie kennis-instituten op het gebied van food.

GfK, Orange Peak Company en IRI hebben vorig jaar de krachten gebundeld door de oprichting van Petrol Connected. Op donderdag 18 mei hielden zij hun Jaarupdate. Tijdens dit evenement werd een cijfermatig overzicht gegeven van ontwikkelingen in de tankstationsector. Daarbij lag de nadruk op de trends in de foodmarkt en de shopverkopen.

Omzetstijging

Tankshops zagen vorig jaar hun omzet toenemen met gemiddeld twee procent in vergelijking met het jaar ervoor. Toen was de totale omzet 2,07 miljard euro, tegenover 2,11 miljard in het afgelopen jaar. De stijging van ongeveer veertig miljoen euro werd voor een aanzienlijk deel gedragen door het snelwegsegment. Daar nam de omzet met gemiddeld vijf procent toe, terwijl dit bij overige stations slechts met één procent groeide.

Het verkoopvolume laat een minder optimistische trend zien. Aan de snelweg nam het aantal verkochte artikelen wél toe, namelijk met twee procent. Bij de overige stations werd echter een daling genoteerd van twee procent. Dat steeds meer tankstations onbemand worden, draagt vermoedelijk bij aan deze afname (bekijk nog meer cijfers in het overzicht onderaan dit artikel).

Snacks

Uit de gepresenteerde cijfers bleek onder meer dat de categorie Snacks de hardste groeier was. De verkoop hiervan steeg vorig jaar met achttien procent in vergelijking met een jaar eerder. Oorzaak van de fikse stijging is vooral de toegenomen beschikbaarheid van deze productgroep.

Steeds meer locaties bieden producten als gehaktstaven, kroketten en frikadellen aan. Het gaat dan vooral om stations aan het onderliggende wegennet. De meeste snelweglocaties besloten in het verleden al om dergelijke snacks in hun assortiment op te nemen. Ook de segmenten Energiedranken en IJs & Desserts deden het goed, met een toename van respectievelijk twaalf en zeven procent.

Het zijn dus vooral de traditionele tankshop-producten waarvan de verkopen toenemen. “Daarnaast geven dranken een ‘boost’ aan de omzet en houden de bakeries goed stand”, zegt Bas van Eekelen. Hij is Business Development Manager bij GfK, één van de drie samenwerkende instituten.

Concurrentie

Hoewel de shop-omzet branchebreed stijgt, is nog altijd ruimte voor verdere groei. “Aan de randen van de dag hebben veel stations het nog lastig”, aldus Van Eekelen. “Rondom lunchtijd gaat het bij veel tankstations al heel goed, maar op andere eetmomenten zakken de cijfers in. Dat komt onder meer doordat er veel concurrentie is, bijvoorbeeld van McDonald’s en Domino’s Pizza.”

Desondanks doen stations er goed aan meer in te spelen op de behoeften van de consument op deze specifieke momenten. Niet alleen aan de snelweg, maar zeker ook bij locaties langs provinciale of gemeentewegen. Automobilisten zijn namelijk steeds vaker en langer onderweg.

De gereden kilometers zijn vorig jaar met 3,1 procent toegenomen in vergelijking met het jaar ervoor. De gemiddelde reistijd is in diezelfde periode zelfs gestegen met 10,6 procent, vooral door de toegenomen filedruk. Als mensen langer onderweg zijn en dus ook meer stilstaan, is er vaker behoefte aan eten en drinken tijdens de rit of om mee naar huis te nemen. Daar kunnen tankstations van profiteren, want er zijn nog steeds veel autorijders die niks in de tankshop kopen.

Dynamisch assortiment

“Verleid de consument op ieder moment van de dag. Dus ook tijdens de avondmaaltijd”, legt Van Eekelen uit. “Zorg voor een dynamisch assortiment dat je aanpast op verschillende momenten van de dag en de bijbehorende behoeften van de weggebruiker. Daardoor wordt jouw tankstation minder afhankelijk van het lunchmoment.”

Sleutelwoorden bij het succesvol uitbaten van een shop zijn volgens hem: uniek, lokaal en gastvrij. Maar vergeet niet dat de consument ook gemak wil. Of zoals Van Eekelen het verwoordde: “De klant verkiest convenience boven experience.”

Cijferoverzicht shopverkopen:

Lees ook: Stijging van shopomzet door populariteit koffie en broodjes

Auteur: Tom van Gurp

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.