Unilever lanceert drie nieuwe Magnum Double-smaken

Cocos, Raspberry en Peanut Butter zijn de drie nieuwe Magnum Double-varianten die dit jaar op de markt verschijnen. Dat bleek tijdens een ondernemersdag die groothandel Sligro had georganiseerd in samenwerking met levensmiddelenproducent Unilever. Tevens wil laatstgenoemde tijdens het komende seizoen zijn ijsproducten meer presenteren als een alternatief voor niet-bevroren zoete snacks. Daarnaast ziet de multinational dat steeds meer consumenten online ijs kopen. Mede daarom is het bedrijf op zoek naar afhaalpunten, waar tankstations prima geschikt voor zouden zijn.

Unilever komt elk jaar met nieuwe varianten van de Magnum. Dit jaar stromen diverse Doubles voor het eerst de schappen en vrieskisten in. De kokos- en framboos-ijsjes worden ondersteund door een tv-campagne. De pindakaas-variant niet. De Magnum-familie is dit seizoen nog verder uitgebreid, met drie ‘pints’ (zie foto onder). Het ijs kan gegeten worden uit een beker. Daarbij is het de bedoeling dat de consument de chocolade breekt door in beide zijden van de beker te knijpen.

Tevens komt een ander nieuw product op de markt: een pushup-ijsje met uitingen van Minions. Daarmee wordt specifiek gemikt op de kindermarkt. Uit onderzoek blijkt dat de geel-blauwe Minions het sterkste karakter zijn onder kinderen. Ook is er de Ben & Jerry’s Wich. Deze is niet nieuw, maar staat het komende seizoen wel volop in de schijnwerpers.

Omzet

In het out-of-home-kanaal, waartoe ook tankstations behoren, werd vorig jaar een ijs-omzet gehaald van 370 miljoen euro. Dat betekende een groei van twaalf procent ten opzichte van het jaar ervoor. Daarvan was 80 miljoen euro handijs, waarbij de top-3 werd gevormd door respectievelijk Magnum Almond, de Cornetto Clasico en het raketje. De overige 290 miljoen euro kwam van ‘experience-ijs’. Tot die laatste categorie behoort alles wat niet op een stokje of een hoorntje zit, bijvoorbeeld desserts en vers geschepte producten van ijssalons.

In eerdere jaren zag het bedrijf een daling van handijs. Die afname is vorig jaar een halt toegeroepen. De verkoop van dit segment stabiliseerde. Daarnaast ziet het concern een duidelijke verschuiving naar online. Steeds meer consumenten kopen hun ijs via de digitale snelweg. Mede omdat deze markt snel toeneemt, zoekt Unilever momenteel naar geschikte pick-up points. Daarbij wordt zeker ook gekeken naar tankstations.

Zoete snack

Om te groeien in het ijssegment wil het concern het komende seizoen de koude producten in de markt zetten als zoete snack. Het bedrijf merkt dat de consument die zin heeft in iets zoets, bijvoorbeeld een chocoladereep of bakkerijproduct, niet snel ijs beschouwd als een geschikt alternatief hiervoor.

Het bedrijf wil in dit kader ijs bijvoorbeeld aanbieden als extraatje bij de koffie, in plaats van een koekje of chocolaatje. Hiervoor is onder meer het Wich-ijsje zeer geschikt. Dat product bestaat uit twee koekjes met daartussenin een laag ijs. “We willen echt dat ijs ‘top of mind’ wordt als mensen zin hebben in een zoet tussendoortje.”

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Tom van Gurp

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.