Shell: convenience wordt steeds belangrijker voor onze tankstations

Shell-stations moeten zich nóg meer richten op convenience. Dat is namelijk wat de klanten verlangen van de ruim veertigduizend tankstations wereldwijd. Dat zegt Istvan Kapitany, die bij Shell verantwoordelijk is voor de retail-activiteiten. Hij wijst in dit verband op het feit dat slechts 35 procent van de klanten uitsluitend brandstof koopt.

In totaal heeft het bedrijf zo’n 43.000 tankstations in zeventig landen. Daarmee is het marktleider, gevolgd door BP, ExxonMobil en de Chinese staatsoliemaatschappij Sinopec. Het Shell-netwerk is ook groter dan het aantal vestigingen van bekende foodretailers als Starbucks en McDonalds. De tankstations handelen gezamenlijk twintig miljoen transacties af per dag en verkopen jaarlijks zo’n 250 miljoen bekers koffie en 350 miljoen koude dranken.

Döner

“We moeten nog veel meer een ‘convenience outlet’ worden”, aldus Kapitany in een interview met de Britse nieuwszender BBC. “Dat is ook wat de klanten van ons verlangen.” Daarom heeft het bedrijf de afgelopen jaren al veel convenience-elementen toegevoegd aan zijn stations. Zo wordt döner verkocht in Turkije en hebben veel locaties in Engeland een module van de Britse koffieketen Costa Coffee.

Ook in Nederland heeft Shell volop stappen gezet om de tankshops meer cachet te geven. Zo is het bedrijf drie jaar geleden een samenwerking gestart met Starbucks. Tevens zijn de tankshops aan de snelweg en aan het onderliggende wegennet onder handen genomen, onder meer door de introductie van het Deli by Shell-concept voor off-highway vestigingen.

Lees ook: Nieuw Shell-concept van start met fors gewijzigd assortiment

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Tom van Gurp

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.