‘Nieuwe shopconcepten zien omzet fors stijgen’

Investeren in nieuwe shopconcepten betaalt zichzelf uit. Tankstationbedrijven die de laatste jaren vernieuwende formats hebben geïntroduceerd, doen het meestal veel beter dan andere locaties. Dat stelt kennisplatform voor de foodsector FSIN. Daarbij is vooral ultra-vers een belangrijke pijler voor het succes. Ook leverancier Lekkerland ziet dat het ter plekke vers bereiden van producten in de lift zit.

De laatste jaren hebben diverse oliemaatschappijen en zelfstandige ondernemers nieuwe shopconcepten ontwikkeld. Zo kwam Texaco drie jaar geleden met de Go Fresh-formule en lanceerde Shell eind 2015 het nieuwe Deli by Shell-concept voor niet-snelweg locaties. Ook ondernemers als Erik Lagendijk, Ingrid de Wagenaar en het duo Ad Benschop en Henk van Os kwamen recentelijk met vernieuwe shopformules.

“Wij zien dat stations die hebben geïnvesteerd in de tankshop het meestal veel en veel beter doen dan de ‘oudere locaties’”, legt Inga Blokker van FSIN uit. “Ook dorps-pompshops die hun zaak hebben gemoderniseerd, doen het goed. Belangrijk is hierbij dat ze de consument op bepaalde punten goed weten te raken. Wat de succesvolle concepten gemeen hebben, is dat ze kiezen voor kwaliteit, beleving/ambacht en ultra-vers.“

Belangrijke ontwikkelingen

Het instituut ziet enkele belangrijke ontwikkelingen, waar diverse tankstationbedrijven al heel goed op inspelen. Allereerst het feit dat het aspect ‘gemak’ steeds belangrijker wordt voor de consument, onder meer doordat steeds meer klanten weinig tijd hebben. Daarnaast spreekt Blokker over het food-hart van mensen. “En dat hart wil ook in de pompshop geraakt worden, met echte, bijzondere, kwalitatief hoogwaardige producten en door een stuk beleving.”

“Dat kun je bieden met verse producten van uitstekende kwaliteit. Over het algemeen kun je dus zeggen dat bedrijven die investeren en heel goed weten in te spelen op de (latente) behoeften van de consument het goed doen. Dus shops die zowel het hart van de consument raken als inspelen op gemak.”

Ten derde wijst Blokker op het feit dat veel mensen buiten de oude kanalen denken. “Veel klanten komen niet uitsluitend voor de brandstof naar het tankstation. Ze navigeren rondom drie variabelen. Ze willen een behoefte invullen, bijvoorbeeld direct iets in hun maag. Daar hebben ze een motief bij; routine, gemak of gezelligheid. Ten derde doen ze dat op een bepaalde plek; thuis, onderweg of op locatie.”

Foodomzet stijgt

Mede door de shop-investeringen van diverse tankstationbedrijven ziet het FSIN dat de gemiddelde foodomzet in het petrolkanaal met zo’n 4,5 procent toenam afgelopen jaar. Daarbij is vooral het ultra-vers een belangrijke stijger. Daar staat tegenover dat de tabakomzet daalt. Snelwegstations doen het goed in ‘eten en drinken’. Maar daar is de ontevredenheid over dure benzineprijzen een remmende factor. Anders zouden ze nog meer zijn gestegen.”

Daarnaast ziet het instituut dat 75 procent van de Nederlandse automobilisten met regelmaat stopt bij een tankshop. Niet om te tanken, maar alleen voor een hapje of een drankje. Voor 2017 verwacht Blokker dat de omzetten blijven stijgen bij tankshops. “Zeker wanneer de niet-snelweglocaties blijven innoveren en de consument in het hart weten te raken.”

Lekkerland

Grossier Lekkerland ziet ook een tendens naar echt vers bereiden. “De bakery heeft de toekomst”, aldus Freek van Beek, directeur Inkoop en Category Management bij de leverancier uit Son. “Het horeca-accent wordt steeds belangrijker in de shop. De trend naar blurring, het verdwijnen van onderscheid tussen verschillende kanalen, zie je ook bij tankstations. Daar staat tegenover dat de verkoop van voorverpakte koelverse producten een tik krijgt. Ook de zoetwaren zien we dalen. Het segment koude dranken stijgt juist weer, terwijl tabak redelijk stabiel is.”

Van Beek denkt dat er voor de tankshop een bredere rol is weggelegd. “Het kan veel meer een bestemming zijn voor de lokale omgeving. Daarbij word je automatisch geconfronteerd met het gegeven dat one-size-fits-all niet werkt. Met andere woorden, dat het geen goed idee is om op elke locatie met hetzelfde aanbod te werken, de producten op dezelfde plek weg te zetten en op dezelfde manier te presenteren.”

Meer potentieel

Voor de tankshop ziet Van Beek zeker meer potentieel dan vandaag de dag naar boven komt. Bijvoorbeeld omdat de ‘look and feel’ van de winkel op veel plekken nog kan worden verbeterd. “Je hebt ondernemers die écht aan het ondernemen zijn in de shop. Zij kijken daarbij onder meer naar presentatie van producten en investeren extra tijd in het personeel, bijvoorbeeld om ze het horeca-denken bij te brengen. Dat is ook heel belangrijk.”

Lekkerland ziet bij de niet-snelwegstations nog te weinig initiatief op shopgebied. “Je ziet dat nogal wat bedrijven worden gevoed door de food-industrie om bepaalde producten een aantal facings te geven. Maar je kunt je afvragen of de klanten wel op deze producten zit te wachten.”

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Tom van Gurp

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.