Nieuw hygiëneconcept voor tankstations onderscheidt zich door gemak en tijdsbesparing

Nu verse shopproducten een steeds belangrijkere functie vervullen voor bemande tankstations, neemt ook het belang van goede hygiëne verder toe. Met het nieuwe concept van non-food groothandel Newco Europe en hygiënespecialist Qlean-tec kunnen tankstationbedrijven ervoor zorgen dat hun locaties nóg schoner worden en voldoen aan wettelijke eisen voor voedselveiligheid en hygiëne.

“En dat is niet alleen voor de hygiëne van belang”, zegt general manager Harry Vernooij van Qlean-tec. “Als je wilt dat jouw klanten een prettige beleving hebben bij jouw tankstation, dan moet je ervoor zorgen dat het schoon is. Zo niet, dan komen de klanten niet terug en gaan ze zeker ook geen verse producten bij je kopen.”

Route QCS

Centraal in het concept – Route QCS genaamd – staat het gemak voor zowel werkgever als personeelsleden, door onder meer besparing van tijd, beperking van de administratieve lasten en het hoge gebruiksgemak en veiligheid voor medewerkers. Ook is er aandacht voor duurzaamheid.

Gebruikers kunnen alle benodigdheden bij één leverancier bestellen, hoeven geen magazijnruimte vrij te maken en kunnen gebruikmaken van zeer uitgebreide ondersteuning door middel van gedetailleerde instructiekaarten. Tevens wordt verspilling tegengegaan en is op diverse andere manieren invulling gegeven aan duurzaamheidsaspecten.

Ecolabel

Zo wordt gebruikgemaakt van Rela Green-producten, die het Europees Ecolabel hebben. Dit is een milieukeurmerk voor non-food producten en diensten, waarbij gekeken wordt naar de gehele levenscyclus: van grondstoffen en energiebesparing tot schadelijke stoffen en afval. Uiteraard wordt ook rekening gehouden met voorschriften op het gebied van voedselveiligheid.

In het concept krijgt elke ruimte van het station een aparte kleur. Bijvoorbeeld rood voor sanitair en groen voor de keuken. Deze kleuren komen terug in alle onderdelen, zoals instructiekaarten, borstels en poetsdoeken. Dit moet voorkomen dat er kruisbesmetting plaatsvindt.

Het is volgens de HACCP-normering niet toegestaan om een borstel die gebruikt wordt in de toiletruimte, ook te gebruiken in de keuken waar vers voedsel wordt bereid. Door de juiste kleur materialen in de juiste ruimte te gebruiken, wordt er geen vervuiling overgebracht.

Instructies

Voor elke ruimte in het station wordt een aparte kaart opgesteld. Daarop staan instructies voor personeelsleden hoe ze de ruimte schoon kunnen houden, welke materialen en middelen zij moeten gebruiken en hoe vaak ze dit moeten doen: bijvoorbeeld dagelijks of wekelijks.

Hierbij wordt op detailniveau ingezoomd op alle onderdelen van de ruimte. Hoe reinig je bijvoorbeeld de werkoppervlakken in de keuken en welke oppervlakken moeten wel en niet gedesinfecteerd worden? Welke middelen moeten daarbij worden gebruikt? En welke handelingen moeten worden verricht? Dat staat allemaal duidelijk beschreven op de kaarten die tankstationbedrijven kunnen hanteren op hun locaties.

Dat maakt het schoonmaakconcept gemakkelijk toegankelijk voor medewerkers die er voor de eerste keer mee aan de slag gaan. “Bij tankstations zie je vaak dat er veel personeelswisselingen plaatsvinden. Dan is het van belang dat nieuwe medewerkers hun schoonmaaktaken snel onder de knie hebben en niet eerst een dagenlange training moeten volgen.”

Verspilling

Een ander voordeel van het concept is het gebruik van doseerunits voor reinigingsmiddelen. Daarmee hoeven medewerkers niet meer zelf te bepalen welke dosering ze moeten gebruiken en kan verspilling van reinigingsvloeistoffen worden tegengegaan. De doseerunits bevatten een blokkadesysteem. Door de hendel van de doseerunit heen en weer te halen wordt exact de juiste hoeveelheid product in een sprayflacon of emmer gedoseerd. Daarna wordt de doseerunit gedurende één minuut geblokkeerd. Overdosering wordt hiermee voorkomen.

“Het concept bestaat uit hoogconcentraat vloeistoffen, waardoor bij elke schoonmaakbeurt slechts een beperkte hoeveelheid schoonmaakmiddel gebruikt wordt. Afhankelijk van het type product en de reinigingsmethode kun je met één verpakking driehonderd tot duizend schoonmaakbeurten doen. Doordat we snel kunnen leveren, hoeft er geen ruimte te worden vrijgemaakt in het magazijn voor schoonmaakproducten. En dat is erg prettig, omdat op veel vestigingen sprake is van beperkte opslagcapaciteit. Er hoeft alleen ruimte te worden vrijgemaakt voor het ophangen van drie tot maximaal zes doseerunits en dat is alles”, legt Vernooij uit.

Werkbezoek

Qlean-tec legt bij elk bedrijf minstens eenmaal per jaar een werkbezoek af. Locaties waar hygiëne complexer is, worden vaker bezocht. Van elk bezoek wordt een digitaal rapport opgesteld, dat middels een app wordt gedeeld met het betreffende tankstation. Daarnaast verzorgt het bedrijf trainingen en andere ondersteuning voor werknemers.

Het concept is beschikbaar in verschillende varianten, afhankelijk van de grootte van de locatie en de aanwezige faciliteiten. Het gaat om drie verschillende mogelijkheden:

  • kleine shops zonder versafdeling
  • middelgrote shops met versafdeling
  • grote shops met horeca

Hoewel er extra veel aandacht is voor de tankshop en de HACCP-eisen waaraan voldaan moet worden, biedt het concept ook oplossingen voor de carwash en het voorterrein, bijvoorbeeld het ontvetten en reinigen van pompeilanden en het schoonmaken van de washal. Maar ook is er een volledig concept voor in de carwash met onder andere diverse shampoos, waxen en schuimreinigers. Al deze producten kunnen probleemloos in één bestelling worden geplaatst.

“Werkgevers kunnen bovendien aangeven welke producten hun werknemers kunnen bestellen. Dat is vooral handig voor de grotere ketens. Op deze manier wordt namelijk voorkomen dat tankstations op eigen initiatief middelen gaan bestellen, die niet door het hoofdkantoor zijn goedgekeurd.”

Tijdsbesparend

Non-food distributeur Newco Europe belevert voor Qlean-tec de tankstations. Alle benodigde hygiëneproducten kunnen in combinatie met overige non-food shopartikelen besteld worden bij Newco. “Een handige en tijdsbesparende service richting onze gezamenlijke klanten”, aldus Renate Remie van Newco Europe.

Tankstations die meer willen weten over de mogelijkheden van het concept, kunnen contact opnemen met Newco Europe via verkoop@newco-europe.com of 040-4024300.

Tom van Gurp

Auteur: Tom van Gurp

1 reactie op “Nieuw hygiëneconcept voor tankstations onderscheidt zich door gemak en tijdsbesparing”

Renate Remie|16.06.16|12:38

Een interessant artikel op Tankpro over Qlean-tec

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.