‘Horecaformules van tankshops trekken nauwelijks klanten’

deli2go harrijn 09092011

Horecaformules van pompstations slagen er momenteel nauwelijks in om meer automobilisten naar een bepaald station te trekken, want consumenten kiezen voor een snelle hap liever voor een lunch- of koffiezaak dan voor een tankstation. Bovendien zien de meeste consumenten nauwelijks verschil tussen de diverse tankshopformules. Dit blijkt uit het Horeca Merkenonderzoek 2016 van Hendrik Beerda Brand Consultancy. 

In dit onderzoek is een selectie gemaakt van de vijftig belangrijkste consumentenmerken in foodservice op basis van omzet en wordt de reputatie van deze consumentenmerken gemeten. In deze top 50 komen vier tankshopformules voor, namelijk Deli2go van Shell, Wild Bean Cafe van BP, Go the fresh way van Texaco en Café Bonjour van Total, maar deze behoren tot de zwakste merken in de hele top 50.

Positie

Deli2go heeft de sterkste positie van de vier geselecteerde merken, maar zelfs dit merk scoorde bij de respondenten in het onderzoek laag op de verschillende categorieën, zoals naamsbekendheid, binding en intentie tot bezoek of aankoop. “Voor de consument zijn de horecaformules van de oliemaatschappijen één pot nat”, concludeerde adviseur Hendrik Beerda. Consumenten noemen de horeca in tankstations ‘sfeerloos en van gebrekkige kwaliteit’, net zoals de horeca van cafetaria’s.

Hij denkt dat er een scherpere invulling van horecaformules nodig is om automobilisten naar pompstations te kunnen trekken. “Als dit niet gebeurt, kunnen merken als Deli2go beter geschrapt worden.” Overigens is Beerda wel positief over een samenwerking met andere merken die wel sterk zijn. Op beperkte schaal werken pompstations nu al samen met merken zoals Starbucks en Subway.

Nieuwe concepten

De laatste tijd hebben diverse grote maatschappijen nieuwe concepten geïntroduceerd. Zo kwam Shell eind vorig jaar met Deli by Shell en lanceerden Texaco en Total een jaar eerder al nieuwe shopformules. Deze zijn niet in het onderzoek meegenomen, net als de inmiddels ter ziele gegane combinatie tussen BP en Marks & Spencer.

Auteur: Inge Jacobs

1 reactie op “‘Horecaformules van tankshops trekken nauwelijks klanten’”

Ger Loogman|02.06.16|14:38

Ik ben benieuwd of het komende Febo-Concept bij Loogman in Aalsmeer in de rij gaat komen van merken die wel sterk zijn.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

‘Horecaformules van tankshops trekken nauwelijks klanten’ | TankPro.nl

‘Horecaformules van tankshops trekken nauwelijks klanten’

deli2go harrijn 09092011

Horecaformules van pompstations slagen er momenteel nauwelijks in om meer automobilisten naar een bepaald station te trekken, want consumenten kiezen voor een snelle hap liever voor een lunch- of koffiezaak dan voor een tankstation. Bovendien zien de meeste consumenten nauwelijks verschil tussen de diverse tankshopformules. Dit blijkt uit het Horeca Merkenonderzoek 2016 van Hendrik Beerda Brand Consultancy. 

In dit onderzoek is een selectie gemaakt van de vijftig belangrijkste consumentenmerken in foodservice op basis van omzet en wordt de reputatie van deze consumentenmerken gemeten. In deze top 50 komen vier tankshopformules voor, namelijk Deli2go van Shell, Wild Bean Cafe van BP, Go the fresh way van Texaco en Café Bonjour van Total, maar deze behoren tot de zwakste merken in de hele top 50.

Positie

Deli2go heeft de sterkste positie van de vier geselecteerde merken, maar zelfs dit merk scoorde bij de respondenten in het onderzoek laag op de verschillende categorieën, zoals naamsbekendheid, binding en intentie tot bezoek of aankoop. “Voor de consument zijn de horecaformules van de oliemaatschappijen één pot nat”, concludeerde adviseur Hendrik Beerda. Consumenten noemen de horeca in tankstations ‘sfeerloos en van gebrekkige kwaliteit’, net zoals de horeca van cafetaria’s.

Hij denkt dat er een scherpere invulling van horecaformules nodig is om automobilisten naar pompstations te kunnen trekken. “Als dit niet gebeurt, kunnen merken als Deli2go beter geschrapt worden.” Overigens is Beerda wel positief over een samenwerking met andere merken die wel sterk zijn. Op beperkte schaal werken pompstations nu al samen met merken zoals Starbucks en Subway.

Nieuwe concepten

De laatste tijd hebben diverse grote maatschappijen nieuwe concepten geïntroduceerd. Zo kwam Shell eind vorig jaar met Deli by Shell en lanceerden Texaco en Total een jaar eerder al nieuwe shopformules. Deze zijn niet in het onderzoek meegenomen, net als de inmiddels ter ziele gegane combinatie tussen BP en Marks & Spencer.

Auteur: Inge Jacobs

1 reactie op “‘Horecaformules van tankshops trekken nauwelijks klanten’”

Ger Loogman|02.06.16|14:38

Ik ben benieuwd of het komende Febo-Concept bij Loogman in Aalsmeer in de rij gaat komen van merken die wel sterk zijn.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.