Inspiratieworkshop helpt ondernemers meer uit shop te halen

Bij de inspiratieworkshop van Affetto Instore konden vorige week zo’n tachtig professionals uit de tankstationbranche inspiratie opdoen om het optimale rendement uit hun shop te halen. Het evenement werd georganiseerd in het Brabantse Hulten, bij het Horeca Innovatie Plein. De bezoekers konden zich ter plekke laten bijpraten over de laatste ontwikkelingen op het gebied van nieuw assortiment, concepten en productpresentatie.

De aanwezige ondernemers konden onder meer een Perszè-bakery-workshop volgen van Evert te Pas. Hij is chefkok bij een restaurant in Amsterdam en benadrukte het belang van een goede productpresentatie. Dat is volgens hem een voornaam middel om de klant te verleiden tot het nuttigen van een maaltijd op een tankstation.

“Je ziet namelijk dat mensen steeds meer tijd vrij maken om op hun gemak te lunchen, ook bij tankstations. Dat is een prima moment om een lekkere maaltijd aan te bieden”, legt Te Pas uit. Als voorbeeld bereidde hij een hamburger, gemaakt van kwaliteitsvlees, met als garnering ‘pulled porc’ en diverse slasoorten.

Onderscheiden

“Daarmee serveer je een goed product en onderscheid je je van de rest, zeker als je ook zorgt voor een mooie presentatie (zie foto onderaan dit artikel, red.). Uiteraard zijn dit soort gerechten niet voor ‘on the go’. Maar omdat bij steeds meer stations krukken of stoelen aanwezig zijn in de shop, is het een goed idee om te proberen de klant te verleiden een lunch te komen eten.”

De gastspreker op deze middag was Robert van Meer. Hij is marketingkenner en focust vooral op het betrekken van de klant bij het bedrijfsproces, het zogeheten ‘consumer to business’-idee. Door de consument daadwerkelijk te betrekken bij beslissingen over het bedrijf, creëer je als ondernemer meer loyaliteit bij de klant.

Hij nam een initiatief van de Britse telecomaanbieder Giffgaff als voorbeeld. Dit bedrijf laat klanten meehelpen bij de bedrijfsvoering. Hoe actiever ze hierin zijn, hoe meer korting ze krijgen op de tarieven die ze moeten betalen. Voordeel voor het bedrijf zelf is een fikse besparing op de personeelskosten. Giffgaff is de op drie na grootste provider van Groot-Brittannië en heeft slechts vijftien (!) mensen in dienst.

Innovaties

Bij het evenement in Hulten was ook aandacht voor diverse innovaties op het gebied van ovens en warmhoudkasten. Zo liet de Italiaanse ovenspecialist Lainox een noviteit zien: de Naboo. Naast diverse reguliere ovenfuncties kan dit product ook worden gekoppeld met een ‘cloud’, waarin recepten staan die met behulp van de oven kunnen worden bereid.

Deze gerechten worden niet alleen geshowd in het venster, dat verwerkt is in het apparaat, maar er wordt ook uitgelegd hoe het moet worden bereid en welke ingrediënten er voor nodig zijn. Bovendien wordt het aanbod van recepten regelmatig ververst en kunnen tankstations eigen recepten toevoegen.

Vitrines

Ook leverancier van warmhoudvitrines Ake-Ideal gaf acte de présence. Het bedrijf richt zich onder meer op tankstations, waar uiteraard veel gebruik wordt gemaakt van dergelijke kasten. Daarom liet het bedrijf onder meer de Snacky zien, een vitrine met inschuifbaar frontglas waarmee het kan dienen als zelfbediening- en als bedieningsvitrine.

Tevens heeft het maximale transparantie, waardoor de tankstationbezoekers duidelijk zicht hebben op het voedselaanbod en biedt de vitrine de mogelijkheid om voor het oog van de klant producten te bereiden, met behulp van de uittrekbare snij- en belegplank.

Leveranciers

Doordat ook diverse andere leveranciers aanwezig waren – onder meer Bevenco met Cafemio-ijskoffie en non-food van Boanova – werd bezoekers een uitgebreid palet aan mogelijkheden voorgeschoteld. In combinatie met de opvallende, sfeervolle omgeving mag gesproken worden van een geslaagde tweede editie van het evenement.

Naast een inspiratieworkshop organiseert Affetto ook trainingen op het gebied van Gastvrijheid op de winkelvloer’. Dit zijn interactieve trainingen voor shop- en bakerymedewerkers om vanuit theorie en praktijk bewust te worden van gastvrijheid. Centraal staat hierin het optimaliseren van dienstverlening, verbeteren van communicatieprocessen en benutten van verkoopkansen.

workshop Per Sze Hulten2

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Tom van Gurp

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.