BP stopt met eigen shops en wordt AH-franchiser op 6 stations

Op zes locaties stopt BP met het eigen shopconcept en daarvoor in de plaats komen volwaardige Albert Heijn to go-winkels. Het Britse energieconcern blijft weliswaar uitbater van de shops, maar doet dat als franchiser van AH. Als alles volgens planning verloopt, opent de eerste winkel dit najaar, waarna de andere vijf tankstations in rap tempo volgen. Het gaat om een pilot, die tussen de twaalf en de vijftien maanden duurt.

Dinsdag werd bekend dat BP en Albert Heijn gaan samenwerken. Daarbij vormen de nog te realiseren AH to go’s de gehele tankshop, waar ook brandstof kan worden afgerekend. Het gaat dus niet om shop-in-shops, zoals bijvoorbeeld bij de samenwerking tussen Shell en koffieketen Starbucks. De testperiode van ongeveer een jaar moet beide bedrijven een goed inzicht geven in de marktpotentie van de combinatie.

De zes vestigingen die bij de test betrokken zijn, zijn alle in beheer van de oliemaatschappij zelf en niet in handen van dealers. Als de resultaten van de pilot positief zijn, wordt gekeken of een verdere uitrol plaatsvindt en zo ja, bij hoeveel stations dit concept wordt toegepast. Daarbij wordt mogelijk ook gekeken naar dealerlocaties.

Overlap

Hoe het artikelenbestand van de AH to go-tankshops eruit gaat zien, is nog niet geheel duidelijk. De huidige BP-winkels en de AH to go-formule hebben behoorlijk wat overlap qua productsegmenten. Zo verkopen ze allebei eten en drinken voor onderweg en bieden ze tabaksproducten aan. Autobenodigdheden zijn echter onbekend voor Albert Heijn. Een woordvoerder van de supermarktketen geeft aan dat die productcategorie waarschijnlijk wél een plaats krijgt in de nieuwe shops.

Hoe groot het totale artikelenbestand wordt, is nog niet bepaald. Daarover wordt de komende tijd gesproken. Bovendien is de oppervlakte van de zes vestigingen zeer verschillend, waardoor bij kleinere vestigingen een afgeslankte variant van het concept wordt geïmplementeerd. Het betreft drie snelwegstations en drie locaties aan het onderliggende wegennet, waarvan het merendeel in de Randstad ligt.

De zes BP-stations die een AH to go krijgen, zijn:

  • BP De Vink, langs de A20 bij Nieuwerkerk aan den IJssel
  • BP Coentunnel, langs de A8 bij Oostzaan
  • BP Ypenburg, Laan van Hoornwijck, Rijswijk
  • BP Koerhuis, Zutphenseweg, Deventer
  • BP Nieuwe Hemweg, Nieuwe Hemweg, Amsterdam
  • BP De Kroon, langs de A27 bij Nieuwegein

Omdat BP de AH-winkels gaat uitbaten, blijft het personeel op de betreffende stations in dienst van het Britse concern. Een woordvoerder van het bedrijf geeft aan dat door de verandering geen banen verdwijnen. Of er extra arbeidsplaatsen bij komen, is nog niet duidelijk.

“We hebben gekozen voor Albert Heijn omdat het marktleider is in de foodretail”, aldus BP. “Het bedrijf heeft een goede reputatie op het gebied van productinnovatie en is constant bezig met vernieuwing en verbetering van het assortiment. Ze spelen daarbij goed in op markttrends en beschikken over een breed assortiment van verse en gezonde producten.”

Marks & Spencer

In 2013 startte BP een samenwerking met de Britse foodretailer Marks & Spencer. Toen werd assortiment van M&S geïntegreerd in de tankshops. Dit liep na twee jaar testen uit op een teleurstelling. Nu probeert het energieconcern het opnieuw, maar dan met Albert Heijn. Verschil is nu dat de shops veranderen in volwaardige AH to go-vestigingen en is er geen sprake van het integreren van supermarktassortiment in een tankshop.

Albert Heijn was in het verleden al meerdere keren actief in het petrolkanaal, maar stopte daar telkens weer mee na enige tijd. Toch is het Zaandamse bedrijf vol vertrouwen over deze nieuwe stap. “De vroegere samenwerking met Shell en Esso was meer dan tien jaar geleden. De ‘to go’-markt is sindsdien veel veranderd”, legt een woordvoerder van Albert Heijn uit.

“Zo heeft onze AH to go-formule zich enorm ontwikkeld. Bovendien zijn de combinaties met bedrijven in het tankstationkanaal destijds niet stopgezet omdat het niet liep, maar omdat we het zakelijk niet met elkaar eens konden worden over bepaalde aspecten.”

Duitsland

De Britten werken ook in Duitsland samen met een supermarktbedrijf. De afgelopen jaren werd geproefd aan een combinatie tussen BP-dochter Aral en de to go-formule van supermarktketen Rewe. Na een succesvolle test op tien tankstations werd besloten om het concept uit te rollen naar zo’n duizend locaties bij de oosterburen.

De pilotlocaties zagen alle een toename van aankoopfrequentie en het aantal klanten. Ook nam het gemiddelde bonbedrag toe. De omzetstijging was te zien in alle productgroepen. Het Duitse samenwerkingsverband richt zich op de passant met weinig tijd. Daarom is veel assortiment geschikt voor directe consumptie. Tevens kunnen klanten zien hoe de producten worden bereid. Volgens planning moeten nog dit jaar ongeveer vijftig Aral’s worden voorzien van de Rewe to go-formule.

Tom van Gurp

Lees ook: BP en Albert Heijn gaan samenwerken op zes stations

Auteur: Tom van Gurp

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.