AVIA en restaurant Dorset maken van tankshop luxe lunchroom

AVIA heeft samen met restaurant Dorset haar snelwegshop aan de A1 bij Deurningen omgebouwd naar een exclusieve lunchroom. Door ter plekke bereide, luxere producten aan te bieden, willen beide bedrijven inspelen op de steeds meer eisende consument die ook bij een tankstation op zijn wenken wil worden bediend. Niek Weghorst (links op de foto) en Willem Dankers van Dorset lichten het nieuwe concept toe.

In oktober 2014 ramde een vrachtauto de tankshop van het snelwegstation. De hele pui was ontzet en het shopgebouw moest worden afgebroken. In no-time was het tankstation weer open en werd een tijdelijke shop gerealiseerd met een afgeslankt assortiment.

“Na de realisatie van de tijdelijke shop besloten we voor de permanente shop iets compleet nieuws te ontwikkelen”, vertelt Niek Weghorst van AVIA Weghorst, één van de vijf zelfstandige ondernemingen die samen de AVIA-coöperatie vormen. “We hadden hier een tamelijk standaard shopconcept en waren bezig met de bouw van een bakery, maar daar kwam een streep doorheen toen die vrachtauto hier naar binnen reed.”

Nieuwe formule

Het bedrijf wilde de shop grondig herzien en besloot een compleet nieuwe formule te ontwikkelen, in samenwerking met het restaurant Dorset uit het nabijgelegen Borne. Daarbij moesten de veranderende wensen van de consument centraal staan. “Een tankstation moet een plek zijn waar het prettig is om te verblijven”, aldus Weghorst. “We spreken ook niet meer van klanten, maar van gasten.”

“Tevens zijn consumenten veel bewuster geworden. Daarom hebben we in het assortiment ook meer biologische, ecologische, gezonde, glutenvrije en fair trade producten opgenomen en zijn bijvoorbeeld de kartonnen verpakkingen afbreekbaar. Ook zie je dat mensen best bereid zijn om geld uit te geven, als ze maar waar voor hun geld krijgen. Dan moet je dus hoogwaardige producten aanbieden, voor een redelijke prijs.”

Drie delen

In het nieuwe concept wordt de shop als het ware in drie delen opgesplitst: een relatief traditioneel deel, een moderner deel en een loungeruimte (zie ook de foto’s onderaan dit artikel). In het meer traditionele deel is ruimte gemaakt voor lage schappen met veel bekende tankstationproducten, zoals autobenodigdheden, kauwgom, sigaretten, vergeten boodschappen en een snackwand, afgewisseld met a-typische producten zoals Exota-limonade, fair trade chocoladerepen en bekers yoghurt met topping. Ook is de traditionele kassakooi aanwezig, met daarachter de tabakswand.

“Net als in de tijdelijke shop wilden we ook in de vernieuwde winkel niet meer een overvloed aan producten. Geen dertig soorten kauwgom of drie verschillende soorten Snickers. Maar van elke productgroep alleen de beste artikelen. We hebben hierbij zeer goed gekeken naar historische verkoopgegevens en van daaruit een selectie gemaakt.”

Loop je dan geen schapvergoedingen mis? Sommige producten liggen immers ook in de schappen omdat een station er geld voor ontvangt? “Als je besluit om minder ruimte vrij te maken voor producten, willen de leveranciers nog meer moeite doen om er te liggen”, zegt Weghorst met een knipoog.

Modern

In het moderne deel springt het bakery-eiland meteen in het oog. Al is het eigenlijk meer dan een bakery. Weliswaar zijn er belegde broodjes verkrijgbaar, maar het beleg onderscheidt zich van wat op veel andere locaties te koop is. Een greep uit het aanbod: een broodje spareribs zonder botje, makreel met kappertjes of een wrap met baba ganoush.

Ook de meer gangbare belegsoorten, zoals zalm en kaas staan op het menu. Maar dan wel net iets anders dan gebruikelijk. De zalm wordt bijvoorbeeld geserveerd met een salade van biologische eitjes, basilicum, rode ui en kropsla en het broodje boerenkaas komt met pesto, zoetzure tomaat en rucola.

Daarnaast vinden de gasten er onder andere vers fruitsap en zoetigheden zoals merengue, cheesecake en worteltaart. “In de loop van het jaar willen we ook seizoensproducten toevoegen, bijvoorbeeld asperges, aardbeien en haring.”

Kwaliteit

Brein achter dit assortiment is chefkok Willem Dankers, tevens eigenaar van het eerdergenoemde Dorset. Het restaurant hoort bij de top-100 van Nederland en is een begrip in de regio. Door Dankers’ kennis van voeding en hoe je dit optimaal bereid, moeten de klanten van het tankstation een product krijgen van de hoogst mogelijke kwaliteit.

Als voorbeeld noemt Dankers de spareribs. “Je kunt deze het gemakkelijkst bereiden zonder botjes, maar in die botjes zit juist veel smaak. Daarom hebben we ervoor gekozen om het vlees te bereiden terwijl het nog aan het bot zit. Zo krijg je echt de best mogelijke smaak. En die gedachte passen we bij zoveel mogelijk producten toe.”

Koks

Daarom werken bij het tankstation twee koks die de gerechten bereiden, bijvoorbeeld de tonijnsalade en het brood die ter plekke worden gemaakt. “Dus niet afgebakken”, zegt Dankers. “Daar nemen veel consumenten geen genoegen meer mee.”

“Er komt vrijwel niets uit een pakje, behalve het gist. De koks bereiden de gerechten de hele dag door. Daardoor liggen er nooit verse producten in de shop die ouder zijn dan twee uur.” Maakt dat het hele proces niet erg arbeidsintensief en dus duurder? “Dat valt wel mee. Het is niet zozeer méér werken, maar anders werken. En de derving blijft beperkt omdat je kleine voorraden aanhoudt.”

In het station is schuin achter het bakery-eiland een uitgebreide loungeruimte met zo’n twintig zitplaatsen en een speelhoek voor kinderen, waar tevens ruimte is vrijgemaakt voor een uitgebreid assortiment van bijvoorbeeld exclusievere limonades, snoepgoed en noten.

Inrichting

Qua inrichting is gekozen voor een opzet met lage schapstellingen en een laag open eiland waar de verse producten worden bereid. In het interieur zijn lichte en bruine tinten verwerkt, zoals bijvoorbeeld Texaco en Total dat ook toepassen in hun nieuwe shopconcepten.

Tevens zijn er mogelijkheden voor truckers om er, zeker voor tankstationbegrippen, tamelijk luxe te douchen en kunnen ze hun kleding laten wassen op het station. De locatie in Deurningen is aangewezen als specifieke verzorgingsplaats voor truckers, waardoor veel chauffeurs uit binnen- en buitenland naar die plek toe komen. “En als truckers eenmaal een plek hebben gevonden die van alle gemakken is voorzien, blijven ze daar terugkomen.”

Tom van Gurp

avia deurningen 9 avia deurningen 8 avia deurningen 7 avia deurningen 5 avia deurningen 6 avia deurningen 3 avia deurningen 4 avia deurningen 2

Auteur: Tom van Gurp

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

AVIA en restaurant Dorset maken van tankshop luxe lunchroom | TankPro.nl

AVIA en restaurant Dorset maken van tankshop luxe lunchroom

AVIA heeft samen met restaurant Dorset haar snelwegshop aan de A1 bij Deurningen omgebouwd naar een exclusieve lunchroom. Door ter plekke bereide, luxere producten aan te bieden, willen beide bedrijven inspelen op de steeds meer eisende consument die ook bij een tankstation op zijn wenken wil worden bediend. Niek Weghorst (links op de foto) en Willem Dankers van Dorset lichten het nieuwe concept toe.

In oktober 2014 ramde een vrachtauto de tankshop van het snelwegstation. De hele pui was ontzet en het shopgebouw moest worden afgebroken. In no-time was het tankstation weer open en werd een tijdelijke shop gerealiseerd met een afgeslankt assortiment.

“Na de realisatie van de tijdelijke shop besloten we voor de permanente shop iets compleet nieuws te ontwikkelen”, vertelt Niek Weghorst van AVIA Weghorst, één van de vijf zelfstandige ondernemingen die samen de AVIA-coöperatie vormen. “We hadden hier een tamelijk standaard shopconcept en waren bezig met de bouw van een bakery, maar daar kwam een streep doorheen toen die vrachtauto hier naar binnen reed.”

Nieuwe formule

Het bedrijf wilde de shop grondig herzien en besloot een compleet nieuwe formule te ontwikkelen, in samenwerking met het restaurant Dorset uit het nabijgelegen Borne. Daarbij moesten de veranderende wensen van de consument centraal staan. “Een tankstation moet een plek zijn waar het prettig is om te verblijven”, aldus Weghorst. “We spreken ook niet meer van klanten, maar van gasten.”

“Tevens zijn consumenten veel bewuster geworden. Daarom hebben we in het assortiment ook meer biologische, ecologische, gezonde, glutenvrije en fair trade producten opgenomen en zijn bijvoorbeeld de kartonnen verpakkingen afbreekbaar. Ook zie je dat mensen best bereid zijn om geld uit te geven, als ze maar waar voor hun geld krijgen. Dan moet je dus hoogwaardige producten aanbieden, voor een redelijke prijs.”

Drie delen

In het nieuwe concept wordt de shop als het ware in drie delen opgesplitst: een relatief traditioneel deel, een moderner deel en een loungeruimte (zie ook de foto’s onderaan dit artikel). In het meer traditionele deel is ruimte gemaakt voor lage schappen met veel bekende tankstationproducten, zoals autobenodigdheden, kauwgom, sigaretten, vergeten boodschappen en een snackwand, afgewisseld met a-typische producten zoals Exota-limonade, fair trade chocoladerepen en bekers yoghurt met topping. Ook is de traditionele kassakooi aanwezig, met daarachter de tabakswand.

“Net als in de tijdelijke shop wilden we ook in de vernieuwde winkel niet meer een overvloed aan producten. Geen dertig soorten kauwgom of drie verschillende soorten Snickers. Maar van elke productgroep alleen de beste artikelen. We hebben hierbij zeer goed gekeken naar historische verkoopgegevens en van daaruit een selectie gemaakt.”

Loop je dan geen schapvergoedingen mis? Sommige producten liggen immers ook in de schappen omdat een station er geld voor ontvangt? “Als je besluit om minder ruimte vrij te maken voor producten, willen de leveranciers nog meer moeite doen om er te liggen”, zegt Weghorst met een knipoog.

Modern

In het moderne deel springt het bakery-eiland meteen in het oog. Al is het eigenlijk meer dan een bakery. Weliswaar zijn er belegde broodjes verkrijgbaar, maar het beleg onderscheidt zich van wat op veel andere locaties te koop is. Een greep uit het aanbod: een broodje spareribs zonder botje, makreel met kappertjes of een wrap met baba ganoush.

Ook de meer gangbare belegsoorten, zoals zalm en kaas staan op het menu. Maar dan wel net iets anders dan gebruikelijk. De zalm wordt bijvoorbeeld geserveerd met een salade van biologische eitjes, basilicum, rode ui en kropsla en het broodje boerenkaas komt met pesto, zoetzure tomaat en rucola.

Daarnaast vinden de gasten er onder andere vers fruitsap en zoetigheden zoals merengue, cheesecake en worteltaart. “In de loop van het jaar willen we ook seizoensproducten toevoegen, bijvoorbeeld asperges, aardbeien en haring.”

Kwaliteit

Brein achter dit assortiment is chefkok Willem Dankers, tevens eigenaar van het eerdergenoemde Dorset. Het restaurant hoort bij de top-100 van Nederland en is een begrip in de regio. Door Dankers’ kennis van voeding en hoe je dit optimaal bereid, moeten de klanten van het tankstation een product krijgen van de hoogst mogelijke kwaliteit.

Als voorbeeld noemt Dankers de spareribs. “Je kunt deze het gemakkelijkst bereiden zonder botjes, maar in die botjes zit juist veel smaak. Daarom hebben we ervoor gekozen om het vlees te bereiden terwijl het nog aan het bot zit. Zo krijg je echt de best mogelijke smaak. En die gedachte passen we bij zoveel mogelijk producten toe.”

Koks

Daarom werken bij het tankstation twee koks die de gerechten bereiden, bijvoorbeeld de tonijnsalade en het brood die ter plekke worden gemaakt. “Dus niet afgebakken”, zegt Dankers. “Daar nemen veel consumenten geen genoegen meer mee.”

“Er komt vrijwel niets uit een pakje, behalve het gist. De koks bereiden de gerechten de hele dag door. Daardoor liggen er nooit verse producten in de shop die ouder zijn dan twee uur.” Maakt dat het hele proces niet erg arbeidsintensief en dus duurder? “Dat valt wel mee. Het is niet zozeer méér werken, maar anders werken. En de derving blijft beperkt omdat je kleine voorraden aanhoudt.”

In het station is schuin achter het bakery-eiland een uitgebreide loungeruimte met zo’n twintig zitplaatsen en een speelhoek voor kinderen, waar tevens ruimte is vrijgemaakt voor een uitgebreid assortiment van bijvoorbeeld exclusievere limonades, snoepgoed en noten.

Inrichting

Qua inrichting is gekozen voor een opzet met lage schapstellingen en een laag open eiland waar de verse producten worden bereid. In het interieur zijn lichte en bruine tinten verwerkt, zoals bijvoorbeeld Texaco en Total dat ook toepassen in hun nieuwe shopconcepten.

Tevens zijn er mogelijkheden voor truckers om er, zeker voor tankstationbegrippen, tamelijk luxe te douchen en kunnen ze hun kleding laten wassen op het station. De locatie in Deurningen is aangewezen als specifieke verzorgingsplaats voor truckers, waardoor veel chauffeurs uit binnen- en buitenland naar die plek toe komen. “En als truckers eenmaal een plek hebben gevonden die van alle gemakken is voorzien, blijven ze daar terugkomen.”

Tom van Gurp

avia deurningen 9 avia deurningen 8 avia deurningen 7 avia deurningen 5 avia deurningen 6 avia deurningen 3 avia deurningen 4 avia deurningen 2

Auteur: Tom van Gurp

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.