Marlboro wijzigt verpakking, merknaam wordt bijna onzichtbaar

Pakjes van het sigarettenmerk Marlboro hebben sinds kort een andere uitstraling gekregen. Het rood-witte is weliswaar gebleven, maar de naam Marlboro staat veel minder prominent op de verpakking. Stond de merknaam tot voor kort in grote, duidelijke zwarte letters op de voorkant, op de nieuwe pakjes is het merk van een afstand niet eens te zien.

Dat een merknaam minder duidelijk op het pakje staat, is tamelijk ongebruikelijk. Fabrikanten van sigaretten en andere producten willen meestal het merk zo duidelijk mogelijk zichtbaar hebben, zodat ze opvallen voor klanten. Marlboro kiest nu voor een andere weg. De letters hebben namelijk precies dezelfde kleur gekregen als de rood-witte achtergrond en zijn in reliëf op de verpakking gedrukt.

Philip Morris

De vraag rijst of producent Philip Morris vooruitloopt op toekomstige wetgeving. Zo is in Australië het zogeheten ’plain packaging’ ingevoerd, waarbij alle pakjes er vrijwel hetzelfde uitzien en merknamen minder duidelijk van elkaar te onderscheiden zijn. Ook in sommige andere landen wordt hierover gesproken.

Een woordvoerder van producent Philip Morris geeft echter aan dat de wijziging esthetische is ingegeven. Dat de nieuwe ‘look’ vooruitloopt op gewijzigde wetgeving omtrent verpakkingen, ontkent hij. ”We willen de pakjes gewoon een modernere uitstraling geven. De laatste grote wijziging van de verpakking is tientallen jaren geleden.

Sigaretten

De nieuwe uitstraling geldt niet voor alle producten van het sigarettenmerk. Sommige varianten hebben nog steeds de oude, vertrouwde zwarte letters. Of de nieuwe verpakking ook wordt toegepast op andere producten van Marlboro is nog niet duidelijk. Hierover wordt op een later tijdstip beslist.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Tom van Gurp

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.