ANAC, winterartikelen, Newco

Newco: ‘Pomphouder laat kansen liggen in het non-food schap’

Eten en drinken zijn bij de meeste tankshops volop in de schappen terug te vinden. Onder andere de schapvergoedingen van foodfabrikanten spelen daarin een rol. Maar of dit daadwerkelijk tot het hoogste rendement voor de ondernemer leidt, betwijfelt directeur Jean-Pierre Bakker van non-food groothandel Newco Europe.

“Uiteraard moet je in de shop ook genoeg food hebben liggen. Maar sommige producten worden nauwelijks verkocht. Ze staan alleen maar in de winkel vanwege de schapvergoedingen. Als die producten goed verkochten, zou er immers van de fabrikant geen vergoeding tegenover staan voor ondernemers.”

Assortiment

”En natuurlijk is het logisch dat een pomphouder dat geld verwelkomt. Maar we denken toch dat je uiteindelijk met die ruimte meer rendement kunt halen door een ander productaanbod”, aldus Bakker.

Het non-food assortiment kenmerkt zich door diversiteit, maar vooral door hoge marges. ”Gemiddeld zit er op deze productgroep een brutomarge van tussen de veertig en vijftig procent. Als je bijvoorbeeld één meter minder food in je shop opneemt en je zet daar andere producten neer, zou het zomaar kunnen dat je uiteindelijk onder de streep meer overhoudt.”

Tijdens de Tankstation Vakbeurs op 11 november in Maarssen geeft Newco Europe een workshop over de mogelijkheden van non-food. Daarin worden tips gegeven om uit dit segment meer rendement te halen. Ook worden ondernemers uitgedaagd om met elkaar in discussie te gaan over dit onderwerp.

Auteur: Tom van Gurp

1 reactie op “Newco: ‘Pomphouder laat kansen liggen in het non-food schap’”

Rob van Gestel|26.10.14|15:59

Helemaal mee eens. Voor één Powerbank moet je b.v. 20 x een Mars verkopen.
Alleen…. de leveranciers mogen ook wel eens wat innovatiever gaan worden. Want wat zij ons verwijten doen ze zelf ook. Altijd maar weer die aanbiedingen met batterijen, lampen en één merk ruitensproeier antivries. Daar win je de oorlog ook niet mee.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Newco: ‘Pomphouder laat kansen liggen in het non-food schap’ | TankPro.nl
ANAC, winterartikelen, Newco

Newco: ‘Pomphouder laat kansen liggen in het non-food schap’

Eten en drinken zijn bij de meeste tankshops volop in de schappen terug te vinden. Onder andere de schapvergoedingen van foodfabrikanten spelen daarin een rol. Maar of dit daadwerkelijk tot het hoogste rendement voor de ondernemer leidt, betwijfelt directeur Jean-Pierre Bakker van non-food groothandel Newco Europe.

“Uiteraard moet je in de shop ook genoeg food hebben liggen. Maar sommige producten worden nauwelijks verkocht. Ze staan alleen maar in de winkel vanwege de schapvergoedingen. Als die producten goed verkochten, zou er immers van de fabrikant geen vergoeding tegenover staan voor ondernemers.”

Assortiment

”En natuurlijk is het logisch dat een pomphouder dat geld verwelkomt. Maar we denken toch dat je uiteindelijk met die ruimte meer rendement kunt halen door een ander productaanbod”, aldus Bakker.

Het non-food assortiment kenmerkt zich door diversiteit, maar vooral door hoge marges. ”Gemiddeld zit er op deze productgroep een brutomarge van tussen de veertig en vijftig procent. Als je bijvoorbeeld één meter minder food in je shop opneemt en je zet daar andere producten neer, zou het zomaar kunnen dat je uiteindelijk onder de streep meer overhoudt.”

Tijdens de Tankstation Vakbeurs op 11 november in Maarssen geeft Newco Europe een workshop over de mogelijkheden van non-food. Daarin worden tips gegeven om uit dit segment meer rendement te halen. Ook worden ondernemers uitgedaagd om met elkaar in discussie te gaan over dit onderwerp.

Auteur: Tom van Gurp

1 reactie op “Newco: ‘Pomphouder laat kansen liggen in het non-food schap’”

Rob van Gestel|26.10.14|15:59

Helemaal mee eens. Voor één Powerbank moet je b.v. 20 x een Mars verkopen.
Alleen…. de leveranciers mogen ook wel eens wat innovatiever gaan worden. Want wat zij ons verwijten doen ze zelf ook. Altijd maar weer die aanbiedingen met batterijen, lampen en één merk ruitensproeier antivries. Daar win je de oorlog ook niet mee.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.