Tarieven voor betalingsverkeer komende jaren ongewijzigd

Minder storingen, meer pinbetalingen en voortzetting van lage betaaltarieven. Dat zijn de belangrijkste afspraken die banken en de petrolbranche hebben gemaakt over het betalingsverkeer bij tankstations. Woensdag hebben onder meer brancheorganisaties en banken een overeenkomst hiertoe ondertekend, die tot 2019 geldig is. Vooral de continuering van de lage tarieven is winst, zegt Martijn van der Kolk van Beta, die namens de petrolbranche aan de onderhandelingstafel zat.

Hij vreesde dat tankstations in Nederland met een provisietarief zouden moeten werken, waarbij pomphouders een percentage van het transactiebedrag moeten betalen, zoals in andere Europese landen gebruikelijk is.

Betalingsverkeer

”Dat een dergelijk tarief in Nederland niet wordt ingevoerd, daar hebben we hard voor gewerkt en is absoluut winst voor de branche. Als we een dergelijke constructie wel hadden ingevoerd, waren de kosten voor het betalingsverkeer in een aantal gevallen verdubbeld van bijvoorbeeld 10.000 naar 20.000 per jaar per tankstation.”

De ondertekenaars van het convenant zijn onder meer de grote Nederlandse banken, brancheorganisaties voor tankstations VNPI, Nove, Bovag en Beta en Detailhandel Nederland. De overeenkomst is een vervolg van eerdere afspraken uit 2005 en 2009.

Tarieven

Naast de gunstige tarieven die van kracht blijven, zijn ook afspraken gemaakt over het terugdringen van contant geld en het verlagen van het aantal pinstoringen. Het verminderen van contant geld is belangrijk, omdat een overval minder interessant wordt.

Momenteel is de verhouding tussen contante en pinbetalingen ongeveer 60/40. Doel is om de komende jaren stappen te zetten om het aandeel pinnen te verhogen naar zestig procent, zodat contante transacties nog maar ongeveer veertig procent van de betalingen vormt.

Back-up

Belangrijke voorwaarde daarbij is wel dat pinstoringen tot een minimum beperkt blijven. Banken hebben toegezegd te werken aan vermindering van het aantal incidenten. Een door de branche gewenst backup-systeem, dat ingeschakeld kan worden in geval van een storing, komt er voorlopig niet. Al geeft Van der Kolk aan zich hiervoor te blijven inzetten.

”Als iemand aan de kassa staat en hij kan niet pinnen, is er bij tankstations meteen een groot probleem. De brandstof zit immers al in de auto. Net als bij restaurants, waar mensen het eten al op hebben als ze komen betalen. Daarom is het van belang dat het pinsysteem altijd werkt. Bovendien, als we klanten willen stimuleren om minder vaak contant te betalen, moet het systeem natuurlijk heel betrouwbaar zijn.”

Kosten

De afgelopen jaren is pinnen steeds populairder geworden in Nederland. Tussen 2009 en 2013 groeide het aantal transacties met 1 miljard naar een totaal van 2,7 miljard betalingen. In dezelfde periode zijn de kosten voor pintransacties niet toegenomen. Gemiddelde kosten in ons land zijn 0,21 euro per betaling.

Om het aandeel contant geld terug te dringen, zien de ondertekenaars het contactloos betalen als een goed middel. Hierbij kunnen klanten kleine bedragen afrekenen met hun bankpas, zonder een pincode te hoeven intoetsen, of door gebruik te maken van hun mobiele telefoon.

Tankstations

Of dit ook bij tankstations een hoge vlucht gaat nemen, is maar de vraag. Aanpassing van het betalingsverkeer in het petrolkanaal is gecompliceerder dan bij veel andere branches. Bovendien is het bedrag van een tankbeurt vaak te hoog om op deze manier af te rekenen.

Tom van Gurp

Lees ook: Detailhandel Nederland wil compensatie voor storingen in betalingsverkeer

Auteur: Tom van Gurp

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Tarieven voor betalingsverkeer komende jaren ongewijzigd | TankPro.nl

Tarieven voor betalingsverkeer komende jaren ongewijzigd

Minder storingen, meer pinbetalingen en voortzetting van lage betaaltarieven. Dat zijn de belangrijkste afspraken die banken en de petrolbranche hebben gemaakt over het betalingsverkeer bij tankstations. Woensdag hebben onder meer brancheorganisaties en banken een overeenkomst hiertoe ondertekend, die tot 2019 geldig is. Vooral de continuering van de lage tarieven is winst, zegt Martijn van der Kolk van Beta, die namens de petrolbranche aan de onderhandelingstafel zat.

Hij vreesde dat tankstations in Nederland met een provisietarief zouden moeten werken, waarbij pomphouders een percentage van het transactiebedrag moeten betalen, zoals in andere Europese landen gebruikelijk is.

Betalingsverkeer

”Dat een dergelijk tarief in Nederland niet wordt ingevoerd, daar hebben we hard voor gewerkt en is absoluut winst voor de branche. Als we een dergelijke constructie wel hadden ingevoerd, waren de kosten voor het betalingsverkeer in een aantal gevallen verdubbeld van bijvoorbeeld 10.000 naar 20.000 per jaar per tankstation.”

De ondertekenaars van het convenant zijn onder meer de grote Nederlandse banken, brancheorganisaties voor tankstations VNPI, Nove, Bovag en Beta en Detailhandel Nederland. De overeenkomst is een vervolg van eerdere afspraken uit 2005 en 2009.

Tarieven

Naast de gunstige tarieven die van kracht blijven, zijn ook afspraken gemaakt over het terugdringen van contant geld en het verlagen van het aantal pinstoringen. Het verminderen van contant geld is belangrijk, omdat een overval minder interessant wordt.

Momenteel is de verhouding tussen contante en pinbetalingen ongeveer 60/40. Doel is om de komende jaren stappen te zetten om het aandeel pinnen te verhogen naar zestig procent, zodat contante transacties nog maar ongeveer veertig procent van de betalingen vormt.

Back-up

Belangrijke voorwaarde daarbij is wel dat pinstoringen tot een minimum beperkt blijven. Banken hebben toegezegd te werken aan vermindering van het aantal incidenten. Een door de branche gewenst backup-systeem, dat ingeschakeld kan worden in geval van een storing, komt er voorlopig niet. Al geeft Van der Kolk aan zich hiervoor te blijven inzetten.

”Als iemand aan de kassa staat en hij kan niet pinnen, is er bij tankstations meteen een groot probleem. De brandstof zit immers al in de auto. Net als bij restaurants, waar mensen het eten al op hebben als ze komen betalen. Daarom is het van belang dat het pinsysteem altijd werkt. Bovendien, als we klanten willen stimuleren om minder vaak contant te betalen, moet het systeem natuurlijk heel betrouwbaar zijn.”

Kosten

De afgelopen jaren is pinnen steeds populairder geworden in Nederland. Tussen 2009 en 2013 groeide het aantal transacties met 1 miljard naar een totaal van 2,7 miljard betalingen. In dezelfde periode zijn de kosten voor pintransacties niet toegenomen. Gemiddelde kosten in ons land zijn 0,21 euro per betaling.

Om het aandeel contant geld terug te dringen, zien de ondertekenaars het contactloos betalen als een goed middel. Hierbij kunnen klanten kleine bedragen afrekenen met hun bankpas, zonder een pincode te hoeven intoetsen, of door gebruik te maken van hun mobiele telefoon.

Tankstations

Of dit ook bij tankstations een hoge vlucht gaat nemen, is maar de vraag. Aanpassing van het betalingsverkeer in het petrolkanaal is gecompliceerder dan bij veel andere branches. Bovendien is het bedrag van een tankbeurt vaak te hoog om op deze manier af te rekenen.

Tom van Gurp

Lees ook: Detailhandel Nederland wil compensatie voor storingen in betalingsverkeer

Auteur: Tom van Gurp

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.