Coca-Cola koopt belang in energy drink-producent Monster

Drankenconcern Coca-Cola neemt een belang van 16,7 procent in Monster Beverage, fabrikant van onder meer de energiedrank Monster. Hiermee wil Coca-Cola meer omzet halen uit de groeiende markt voor energy drinks. Beide partijen verwachten de deal later dit jaar of begin volgend jaar af te ronden, als toestemming wordt verkregen van de bevoegde autoriteiten. Met de transactie is een bedrag gemoeid van ongeveer 1,6 miljard euro, dat in contanten wordt betaald. Coca-Cola heeft door de deal ook een optie verkregen om een nóg groter belang in Monster te kopen.

De energiedrankjes die Coca-Cola zelf produceert, onder andere Burn en Full Throttle, worden overgeheveld naar Monster. De frisdranken van Monster, onder meer Peace Tea en Hansen’s Natural Sodas, volgen de omgekeerde weg. Ook is bekendgemaakt dat Coca-Cola de wereldwijde distributeur van Monster wordt. In Nederland is het dat overigens al.

Groeimarkt

Coca-Cola heeft de afgelopen tijd geprobeerd om met diverse merken voet aan de grond te krijgen in de markt voor energy drinks. Dat is echter in beperkte mate gelukt. Door de aankoop van een belang in Monster, vooral in Amerika heel groot, willen ze alsnog profiteren van de groeimarkt.

In Nederland is Red Bull marktleider in het segment en zeer dominant in het petrolkanaal. Monster is echter ook bij veel pompshops verkrijgbaar, al is het aantal facings vrijwel overal een stuk lager dan van het Oostenrijkse drankje.

Pompshop

Red Bull en Monster hebben gezamenlijk zo’n zeventig procent van de wereldmarkt van energiedrankjes in handen. Laatstgenoemde bestaat al decennia, maar werd pas echt groot toen in april 2002 het energiedrankje werd gelanceerd. Twee jaar geleden besloot het management dan ook om de toenmalige naam van het bedrijf, Hansen Natural, te veranderen in Monster Beverage.

Lees ook: Pomphouders boos over gewijzigd prijsbeleid van Red Bull

Auteur: Tom van Gurp

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Coca-Cola koopt belang in energy drink-producent Monster | TankPro.nl

Coca-Cola koopt belang in energy drink-producent Monster

Drankenconcern Coca-Cola neemt een belang van 16,7 procent in Monster Beverage, fabrikant van onder meer de energiedrank Monster. Hiermee wil Coca-Cola meer omzet halen uit de groeiende markt voor energy drinks. Beide partijen verwachten de deal later dit jaar of begin volgend jaar af te ronden, als toestemming wordt verkregen van de bevoegde autoriteiten. Met de transactie is een bedrag gemoeid van ongeveer 1,6 miljard euro, dat in contanten wordt betaald. Coca-Cola heeft door de deal ook een optie verkregen om een nóg groter belang in Monster te kopen.

De energiedrankjes die Coca-Cola zelf produceert, onder andere Burn en Full Throttle, worden overgeheveld naar Monster. De frisdranken van Monster, onder meer Peace Tea en Hansen’s Natural Sodas, volgen de omgekeerde weg. Ook is bekendgemaakt dat Coca-Cola de wereldwijde distributeur van Monster wordt. In Nederland is het dat overigens al.

Groeimarkt

Coca-Cola heeft de afgelopen tijd geprobeerd om met diverse merken voet aan de grond te krijgen in de markt voor energy drinks. Dat is echter in beperkte mate gelukt. Door de aankoop van een belang in Monster, vooral in Amerika heel groot, willen ze alsnog profiteren van de groeimarkt.

In Nederland is Red Bull marktleider in het segment en zeer dominant in het petrolkanaal. Monster is echter ook bij veel pompshops verkrijgbaar, al is het aantal facings vrijwel overal een stuk lager dan van het Oostenrijkse drankje.

Pompshop

Red Bull en Monster hebben gezamenlijk zo’n zeventig procent van de wereldmarkt van energiedrankjes in handen. Laatstgenoemde bestaat al decennia, maar werd pas echt groot toen in april 2002 het energiedrankje werd gelanceerd. Twee jaar geleden besloot het management dan ook om de toenmalige naam van het bedrijf, Hansen Natural, te veranderen in Monster Beverage.

Lees ook: Pomphouders boos over gewijzigd prijsbeleid van Red Bull

Auteur: Tom van Gurp

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.