Pomphouders verplicht allergie-info te geven over verse producten

Tankstations moeten vanaf eind dit jaar allergie-informatie kunnen geven over alle verse producten. Kunnen ze dit niet, dan volgt er een boete. Dat zegt controle-instantie NVWA. De maatregel komt voort uit Europese wetgeving en geldt voor elk bedrijf dat met verse artikelen werkt. Het doel van de nieuwe wet is het vergroten van de voedselveiligheid voor mensen die een allergie hebben. De verplichting geldt vanaf 13 december 2014.

Momenteel moet al informatie worden gegeven over artikelen die voorverpakt zijn. Deze verplichting wordt dus uitgebreid naar verse producten, zoals belegde broodjes en snacks.  De tankstation-ondernemers en personeelsleden hoeven niet elke klant informatie te geven. Het gaat erom dat de kennis aanwezig is, zodat klanten die vragen hebben, van een juist antwoord kunnen worden voorzien.

Controles

De NVWA heeft al aangegeven te gaan controleren op de aanwezigheid van kennis en de juistheid ervan. Hoe de controles precies vorm moeten krijgen, wordt de komende maanden bepaald. Al is inmiddels wel duidelijk dat het steekproefsgewijs plaats gaat vinden. Als er niet wordt voldaan aan de nieuwe wet, riskeert de pomphouder een boete.

Hoe de productinformatie aan de klant moet worden verstrekt, is niet wettelijk vastgelegd. Een tankstation kan dat op verschillende manieren doen. Het kan bijvoorbeeld op de papieren of digitale menukaart worden gezet. Ook kan een schema worden gemaakt, waarbij per product de allergenen worden aangegeven. Dit schema kan dan, voor klanten zichtbaar, op de toonbank worden gezet.

Personeel

Een andere optie is om het schema alleen voor pomphouder en personeel zelf te gebruiken. Het kan dan door medewerkers worden geraadpleegd, als een klant vragen heeft over de aanwezigheid van bepaalde bestanddelen in een product. Echter, het initiatief tot informatieverstrekking ligt bij de klant. Pas als deze erom vraagt, dient de medewerker of pomphouder de allergie-informatie te geven.

Wel bestaat de verplichting om duidelijk te vermelden dat consumenten hun allergie-vragen kúnnen stellen aan het personeel. “Dit kan bijvoorbeeld door een tekst op te nemen als ‘Heeft u een allergie? Meld het ons!’ De ondernemer dient er uiteraard voor te zorgen dat er een lijst is met allergeneninfo per menu-item, die personeelsleden kunnen raadplegen in geval van twijfel”, legt Tim Schoenmakers van branchevereniging Beta uit.

Allergie

De nieuwe maatregelen betreffen uitsluitend de aanwezigheid van de kennis omtrent allergenen. Er is geen verplichting om iedereen die een allergie heeft, een vervangend product aan te kunnen bieden. Tankstations hoeven dus niet bijvoorbeeld gluten- of lactosevrije producten in hun assortiment op te nemen.

De petrolbranche is niet de enige die met de allergie-maatregel te maken krijgt. Ook bijvoorbeeld restaurants en snackbars moeten aan deze verplichting voldoen. Brussel heeft de maatregel beperkt tot de veertien allergenen die de sterkste lichamelijke reacties veroorzaken. Dit zijn:

  • ei
  • vis
  • pinda
  • noten
  • soja
  • melk, inclusief lactose
  • schaaldieren
  • weekdieren
  • selderij
  • glutenbevattende granen, zoals tarwe en rogge
  • mosterd
  • sesamzaad
  • sulfiet
  • lupine

Tom van Gurp

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Tom van Gurp

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.