SPAR, Parkfoot, shop, tankstation

Innovatief tankstation Engeland legt focus op streekproducten

Een zeer innovatieve tankstation-ondernemer in het Britse Kent zet volop in op streekproducten in zijn shop. Hij heeft de shop uitgebreid en omgebouwd met onder meer veel lokale producten, een slagerij en groentewinkel om een echt alternatief voor de supermarkt te worden. Ondernemer David Charman wil met zijn 24-uurs familiebedrijf de klanten een unieke winkelervaring bieden en inspelen op nieuwe behoeften.

Met de winkel hoopt de ondernemer positieve veranderingen in winkels te creëren als het gaat om houding en gedrag: verse gezonde keuzes, bereide maaltijden, lokale herkomst, waar voor je geld en goede kwaliteit en goede prijzen.

Broodjes

De nadruk ligt op het brengen van traditionele waarden terug naar de stad met een in-store lokaal geleverde slager. Ook is er een een sandwichbar geplaatst om verse broodjes te bestellen. Er is een uitgebreid assortiment van specialiteiten en lokale ingrediënten om de groeiende populariteit van het koken van kwaliteitmaaltijden thuis te bedienen. De winkel beschikt over meer dan 40 lokale leveranciers uit Kent en helpt dus om de omliggende voedselproducenten te ondersteunen en te bevorderen.

Parkfoot Spar biedt een scala aan biologische en vegetarische producten die helpen tegemoet te komen aan lifestyle behoeften van klanten en omvat een uitgebreide slijterij met lokale brouwerijen en wijngaarden als gevestigde namen. Hij voldoet aan de belangrijkste consumententrends, er zijn voedingsmiddelen uit de hele wereld, waaronder een Amerikaanse sectie voedsel; terwijl ambachtelijk brood elke drie uur gebakken wordt voor de versheid.

Interieur

Het interieur van de  Parkfoot Spar is modern, licht, fris, schoon, uitnodigend. Het heeft een gastvrije uitstraling door de levendige en geopende gevel. De winkel maakt veel gebruik van natuurlijk licht en heeft een lichte kleurstelling met traditionele beeldschermen en materialen om de grote portretten met producten van ‘om de hoek’.

De keuze van de categorieën is verbeterd en er zijn zones ingevoerd om tegemoet te komen aan de benzineklanten. Die zijn vaak op zoek naar impulsaankopen en snackenlijnen, evenals een food winkel met alles en meer voor vandaag, morgen en de komende week. Het assortiment is ook verbeterd met verse producten en vlees in een nieuwe maaltijd zone.

Retail

Charman wil met de winkel op de beste manier zijn klanten bedienen en voldoen aan hun behoeften. Er zijn diiensten als een gratis geldautomaat, ophaalfaciliteiten van internetbestellingen en een Nationale Loterij-punt. Het heeft ook een nieuwe wc-faciliteit met Dyson Airblade handdroger geïntroduceerd met een nieuwe babyhoek.

Verder accepteert de winkel contactloze betalingen, beschikt het over een wasstraat waarvoor loyalty cards zijn geïntroduceerd met ‘happy hours’ tegen een gereduceerde prijs. Waarde via loyaliteitsbonnen zijn ook afgedrukt op de kassabonnen.

Omzet

De nieuwe winkel levert meteen prima resutaten op. De winkelomzet is naar verluidt tot 45% gestegen op jaarbasis en het aantal klanten met 14% op jaarbasis. Bekijk onderstaande video waarin ondernemer David Charman vertelt over zijn nieuwe shopformule.

Overigens is hij jaarlijks te gast op de Benelux Benzinedag van Big Brother. Het bedrijf draait daar de BigBrother Business Intelligence module die hem statistieken levert over het klantgedrag op zijn tankstation.

Bekijk hier meer foto’s van de shop bij het tankstation.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Bart Pals

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.