Lectuur verdwijnt langzaam uit schappen tankstations

Steeds meer pomphouders kiezen ervoor om in hun shop de meters voor lectuur in te wisselen voor andere producten of de bladenhoek in zijn geheel op te doeken. Redenen zijn de tegenvallende opbrengsten; problemen met leveranciers en de arbeidsintensiviteit. Dat zegt Martijn van der Kolk van BETA die onder zijn leden een tendens opmerkt dat lectuur in de shop langzaam van het toneel aan het verdwijnen is.

Stonden er een aantal jaren geleden in de tank nog hele wanden aan Panorama’s, Prive’s, Weekend’s en auto- en seksbladen, inmiddels is het aanbod van bladen in menig tankstation gereduceerd tot een klein schap of in zijn geheel verdwenen.

Logisch

Volgens Van der Kolk een volstrekt logische ontwikkeling. “Je hebt twee tijdschriften-distributeurs Aldipress en Betapress die weer verschillende titels onder zich hebben. Dus moest je als pomphouder, wilde je vroeger een behoorlijk assortiment hebben, met beiden in zee gaan. Dat alleen al bleek een kostbare kwestie.”

Ook waren er vaak problemen met de retour en werden soms de kosten ineens verhoogd. Dat leidde in 2008 al tot een toename van het aantal pomphouders dat voor één leverancier koos. “Inmiddels is de lectuur voor het tankstation op sterven na dood. Tenminste, als ik zo de pomphouders hoor is er geen droog brood meer in te verdienen en kunnen ze de meters in de shop wel beter gebruiken. Als de pomphouder hierbij gebaat is, juich ik dat toe”, aldus Van der Kolk.

Internet

Pomphouder Hans Vieveen met tankstations in Geffen, Eindhoven en Oisterwijk onderschrijft deze visie. Hij is bij één tankstation al gestopt met de verkoop van bladen en stopt per 1 januari 2013 helemaal. Ook hij merkt dat collega-pomphouders de bladen meer en meer overboord zetten. “De omzetcijfers zijn zeer sterk gedaald en de marges zijn nu ook niet fantastisch te noemen.”

Vieveen wijst het internet aan als een van de redenen achter de geslonken belangstelling voor lectuur in tankstations. “Seksbladen hebben altijd een aandeel van 70 tot 80 % in de totale bladenomzet gehad. Vroeger verkocht ik zo 50 Playboys per maand, nu nog maar een paar. Dat is te begrijpen als je dezelfde foto’s op internet kunt terugvinden.”

Lege schappen

Wat Vieveen met zijn lege schappen gaat doen vanaf 1 januari weet hij nog niet precies. “Ik denk aan autogerelateerde artikelen. Daarvan hoef ik er maar een paar te verkopen om een betere omzet te halen dan uit de bladen. Maar misschien kom ik nog wel op een ander idee. Overigens zijn de klanten die ik hierover spreek, op een paar na, niet rouwig om het verdwijnen van de bladen. Zij hebben allang voor internet gekozen.”

Fred Kramer

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.