Consument juicht duurzaam product in tankstation toe

De marktkansen voor duurzaam eten en drinken in de shop van het tankstation zijn groot: ruim de helft van de consumenten ziet de komst van duurzame producten in het assortiment als een goed initiatief. De duurzame variant van verse producten zoals broodjes, koffie en zuivel is favoriet bij consumenten. 

Dat blijkt uit een onderzoek dat de universiteit van Wageningen in opdracht van het ministerie van Economische Zaken heeft gehouden. Voor het onderzoek werden zo’n 600 bezoekers van tankstations ondervraagd.

Onvoldoende opgemerkt

In verschillende foodcategorieën bij tankstations zijn wel al duurzame elementen terug te vinden (bijvoorbeeld bij Shell 100% duurzame koffie en vis met MSC certificering en het gebruik van vis met MSC certificering en scharreleieren in voorverpakte broodjes), maar dit wordt door consumenten nog onvoldoende opgemerkt.

De belangrijkste aankoopmotieven voor duurzame producten zijn gezondheid, diervriendelijkheid en milieuvriendelijkheid.

Redenen

Redenen van aankoop verschillen per productcategorie. Zo worden de warme dranken (koffie, thee en cacao) vooral in relatie gebracht met mensvriendelijkheid (eerlijke handel), zuivelproducten (en in iets mindere mate warme vleessnacks) met diervriendelijkheid en voorverpakte broodjes en overig eten (fruit, kant-en-klare maaltijden, salades en soep) met milieuvriendelijkheid.

Een integrale aanpak en goede communicatie zijn belangrijk voor de geloofwaardigheid van het tankstation. Dus niet alleen duurzame producten aanbieden in de shop, maar ook op het terrein van het tankstation kunnen aspecten duurzamer (bijvoorbeeld licht-, energie- en waterverbruik).

Tegenstrijdig

Bovendien is er een tegenstrijdigheid tussen de hoofdtaak (olie) en het aanbieden van duurzame producten en dat behoeft uitleg. Met name degenen die al duurzame producten kopen in de supermarkt, kopen vaker een duurzaam product in het tankstation of zouden dit wel willen doen. Ook hechten vrouwen significant meer belang aan het feit dat een tankstation producten met extra aandacht voor dier, mens en milieu aanbiedt.

Auteur: Steven Don

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Consument juicht duurzaam product in tankstation toe | TankPro.nl

Consument juicht duurzaam product in tankstation toe

De marktkansen voor duurzaam eten en drinken in de shop van het tankstation zijn groot: ruim de helft van de consumenten ziet de komst van duurzame producten in het assortiment als een goed initiatief. De duurzame variant van verse producten zoals broodjes, koffie en zuivel is favoriet bij consumenten. 

Dat blijkt uit een onderzoek dat de universiteit van Wageningen in opdracht van het ministerie van Economische Zaken heeft gehouden. Voor het onderzoek werden zo’n 600 bezoekers van tankstations ondervraagd.

Onvoldoende opgemerkt

In verschillende foodcategorieën bij tankstations zijn wel al duurzame elementen terug te vinden (bijvoorbeeld bij Shell 100% duurzame koffie en vis met MSC certificering en het gebruik van vis met MSC certificering en scharreleieren in voorverpakte broodjes), maar dit wordt door consumenten nog onvoldoende opgemerkt.

De belangrijkste aankoopmotieven voor duurzame producten zijn gezondheid, diervriendelijkheid en milieuvriendelijkheid.

Redenen

Redenen van aankoop verschillen per productcategorie. Zo worden de warme dranken (koffie, thee en cacao) vooral in relatie gebracht met mensvriendelijkheid (eerlijke handel), zuivelproducten (en in iets mindere mate warme vleessnacks) met diervriendelijkheid en voorverpakte broodjes en overig eten (fruit, kant-en-klare maaltijden, salades en soep) met milieuvriendelijkheid.

Een integrale aanpak en goede communicatie zijn belangrijk voor de geloofwaardigheid van het tankstation. Dus niet alleen duurzame producten aanbieden in de shop, maar ook op het terrein van het tankstation kunnen aspecten duurzamer (bijvoorbeeld licht-, energie- en waterverbruik).

Tegenstrijdig

Bovendien is er een tegenstrijdigheid tussen de hoofdtaak (olie) en het aanbieden van duurzame producten en dat behoeft uitleg. Met name degenen die al duurzame producten kopen in de supermarkt, kopen vaker een duurzaam product in het tankstation of zouden dit wel willen doen. Ook hechten vrouwen significant meer belang aan het feit dat een tankstation producten met extra aandacht voor dier, mens en milieu aanbiedt.

Auteur: Steven Don

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.