kaart, kassa, pas

Personeel detailhandel steelt voor 180 miljoen

Pomphouders en winkeliers hebben afgelopen jaar voor 180 miljoen aan omzet misgelopen door stelend personeel. Dat is tien miljoen meer dan in 2010. Dat blijkt uit het jaarverslag van de stichting Fraude Aanpak Detailhandel (FAD).

De stijging van de interne diefstal is opmerkelijk omdat ondernemers nieuwe medewerkers juist vaker controleren via een zwarte lijst met frauderend winkelpersoneel, meldt de Telegraaf. 

Regisseren

Over specifieke cijfers binnen de tankstationbranche worden geen mededelingen gedaan. Uit het rapport blijkt onder meer dat jongeren steeds vaker een hand in de kassa steken of zelfs bereid zijn om overvallen en diefstallen mede te regisseren.

Volgens de FAD is dat een extra punt van aandacht.

Sollicitant

Het waarschuwingsregister van de stichting Fraude Aanpak Detailhandel (FAD) werd vorig jaar 94.000 keer bekeken om een sollicitant te checken en dat was bijna twintig procent meer dan een jaar eerder.

Deelnemende winkeliers plaatsen frauderende ex-medewerkers op het register. Wanneer de oplichter solliciteert bij een andere ondernemer, komt via deze lijst zijn duistere verleden aan het licht en kan worden voorkomen dat deze persoon weer toeslaan.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie

1 reactie op “Personeel detailhandel steelt voor 180 miljoen”

Eva | Detailhandel|13.06.12|15:10

In de detailhandel is de diefstal en fraude jammer genoeg geen onbekende. En natuurlijk is de verleiding bijzonder groot. Het controleren is niet gemakkelijk en soms is de controle duurder dan het verlies. Wat nog vervelender is dat de sfeer op de werkvloer erdoor grondig verpest wordt. De werkgever durft zijn medewerkers niet meer vertrouwen. In deze moeilijke tijden is dit voor de detailhandel een verlies dat kan gemist worden. Eva Joos. http://www.goaltrainingen.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.