Pomphouder moet klant meer verleiden tot impulsaankoop

Pomphouders zouden meer hun best moeten doen om de klant te verleiden tot impulsaankopen. Daarbij kan een betere inrichting van de pompshop en het aantrekkelijker aanbieden van actie-artikelen al het verschil maken. Dat vindt althans Karin Vink van TWS.

De hoge benzineprijzen hebben een direct effect op de shopomzet van tankstations. Dat ervaart een groot deel van de pomphouders en blijkt ook uit een poll op TankPro.nl.

Op de vraag of de hoge benzineprijs een negatief effect heeft op de shopomzet antwoordt 82 % van de pomphouders met ja. 14 % Zegt dat de benzineprijs geen invloed heeft op de shopomzet en bij 4% blijft de omzet gelijk.

Vanzelfsprekend

Volgens Karin Vink van TankenWassenShoppen (TWS) is de koppeling vanzelfsprekend.”De klant moet nog meer betalen voor een liter brandstof en houdt daardoor minder geld over om in de shop te besteden. Daar staat tegenover dat ik van veel ondernemers hoor dat de klanten (vooral bij buurtstations) voor een vast bedrag tanken en daardoor niet meer geld uitgeven aan de brandstof.”

Deze klanten nemen zichzelf natuurlijk wel een beetje in de maling want ze geven feitelijk hetzelfde bedrag uit als altijd. Wellicht geldt dit dan ook voor de shop aankopen. Zijn zij gewend om hun rookwaar, kauwgum, drankje of tijdschrift bij het vaste tankstation te kopen, dan zal dat niet zo snel veranderen.”

Impulsaankoop

Wat waarschijnlijk wel verandert zijn de echte impulsaankopen, meent Vink. Heeft men het idee dat er veel geld is betaald voor een beetje brandstof dan zijn veel klanten geneigd om daarna ‘ wat zuiniger aan te doen’. Daar ligt volgens mij de uitdaging voor de pomphouder.”

Deze impulsaankopen zouden weer opnieuw kunnen  worden aangewakkerd bij de klant met slechts een paar aanpassingen in de shop. Vink: “Door bijvoorbeeld een goed zichtbare actiedisplay te maken met leuke EK artikelen. De meeste mannen (en sommige vrouwen) zijn hier heel gevoelig voor en zullen dan toch overstag gaan.”

Kritisch

Een andere manier om de impuls aan te spreken, is lekker geurende producten op de juiste plek op het juiste tijdstip. Bijvoorbeeld verse gevulde koeken ’s ochtends bij de kassa en/of koffiecorner. Zo zijn er nog legio manieren te bedenken om de zuiniger consument toch te verleiden.

Vink adviseert pomphouders om eens kritisch door de eigen shop te lopen en die door de ogen van de klant te bekijken. “Komt de klant die direct naar uw kassa gaat voldoende impuls artikelen tegen? Wordt uw klant wel voldoende verleid? Dat zijn vragen die de pomphouder zich moet stellen.”

 

Auteur: Steven Don

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Pomphouder moet klant meer verleiden tot impulsaankoop | TankPro.nl

Pomphouder moet klant meer verleiden tot impulsaankoop

Pomphouders zouden meer hun best moeten doen om de klant te verleiden tot impulsaankopen. Daarbij kan een betere inrichting van de pompshop en het aantrekkelijker aanbieden van actie-artikelen al het verschil maken. Dat vindt althans Karin Vink van TWS.

De hoge benzineprijzen hebben een direct effect op de shopomzet van tankstations. Dat ervaart een groot deel van de pomphouders en blijkt ook uit een poll op TankPro.nl.

Op de vraag of de hoge benzineprijs een negatief effect heeft op de shopomzet antwoordt 82 % van de pomphouders met ja. 14 % Zegt dat de benzineprijs geen invloed heeft op de shopomzet en bij 4% blijft de omzet gelijk.

Vanzelfsprekend

Volgens Karin Vink van TankenWassenShoppen (TWS) is de koppeling vanzelfsprekend.”De klant moet nog meer betalen voor een liter brandstof en houdt daardoor minder geld over om in de shop te besteden. Daar staat tegenover dat ik van veel ondernemers hoor dat de klanten (vooral bij buurtstations) voor een vast bedrag tanken en daardoor niet meer geld uitgeven aan de brandstof.”

Deze klanten nemen zichzelf natuurlijk wel een beetje in de maling want ze geven feitelijk hetzelfde bedrag uit als altijd. Wellicht geldt dit dan ook voor de shop aankopen. Zijn zij gewend om hun rookwaar, kauwgum, drankje of tijdschrift bij het vaste tankstation te kopen, dan zal dat niet zo snel veranderen.”

Impulsaankoop

Wat waarschijnlijk wel verandert zijn de echte impulsaankopen, meent Vink. Heeft men het idee dat er veel geld is betaald voor een beetje brandstof dan zijn veel klanten geneigd om daarna ‘ wat zuiniger aan te doen’. Daar ligt volgens mij de uitdaging voor de pomphouder.”

Deze impulsaankopen zouden weer opnieuw kunnen  worden aangewakkerd bij de klant met slechts een paar aanpassingen in de shop. Vink: “Door bijvoorbeeld een goed zichtbare actiedisplay te maken met leuke EK artikelen. De meeste mannen (en sommige vrouwen) zijn hier heel gevoelig voor en zullen dan toch overstag gaan.”

Kritisch

Een andere manier om de impuls aan te spreken, is lekker geurende producten op de juiste plek op het juiste tijdstip. Bijvoorbeeld verse gevulde koeken ’s ochtends bij de kassa en/of koffiecorner. Zo zijn er nog legio manieren te bedenken om de zuiniger consument toch te verleiden.

Vink adviseert pomphouders om eens kritisch door de eigen shop te lopen en die door de ogen van de klant te bekijken. “Komt de klant die direct naar uw kassa gaat voldoende impuls artikelen tegen? Wordt uw klant wel voldoende verleid? Dat zijn vragen die de pomphouder zich moet stellen.”

 

Auteur: Steven Don

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.