‘Uitbreiding shopconcept noodzakelijk voor tankstations’

Bemande tankstations kunnen meer klanten aantrekken en vasthouden als ze hun shopformules fors uitbreiden. Alleen maar concurreren op brandstofprijzen is onvoldoende om de strijd met de onbemande pompen aan te kunnen. Dat is de overtuiging van Rien de Koning van onderzoeksbrueau Foodstep.

Uit het Nationaal Petrol Onderzoek 2011 van Foodstep blijkt dat de Nederlandse automomobilist steeds vaker tankt bij een onbemande pomp. 26 % Van alle automobilisten weet inmiddels de weg naar het onbemande tankstation te vinden.

Dat is een stijging van 6 %. Het aantal bezoekers aan snelwegstations daalde vorig jaar met 5 procent en de bemande tankstations in de wijk moesten het met 2 % minder bezoekers stellen. Nederland telt ongeveer 2500 bemande stations en 1200 onbemande.

Wapen

De Koning zegt geschrokken te zijn van deze cijfers al moet met terugwerkende kracht ook de crisis in de berekeningen worden meegenomen. Desalniettemin zegt de onderzoeker dat het nu of nooit is voor de bemande stations: “Zonder het misschien zelf te weten hebben ze met hun shop een krachtig wapen in handen.”

Accent

“Als ze die uitbreiden kunnen ze het accent verleggen van klanten die een impulsaankoop doen na het tanken, tot klanten die in de shop komen kopen en daarna ook nog eens de auto voltanken.” Hij wijst naar soortgelijke formules in het buitenland die op deze manier al een succes zijn.

Op langere termijn verwacht De Koning dat meer tankstations het moeilijk zullen krijgen als ze het aloude concept blijven handhaven. “Stel dat in de toekomst de verkoop van rookwaar in tankstations aan banden wordt gelegd of de concurrentie op de prijs nog heviger wordt, dan zullen sommige stations het niet redden.”

Onderscheidend

“Nederland kent al een enorme tankstationdichtheid. Je moet dus een onderscheidend vermogen hebben. Voor de snelwegstations zou ik zeggen: zak met de brandstofprijs tot op hetzelfde niveau van tankstations in woonwijken en je verdient het dubbel en dwars terug met de inkomsten van de shop.”

Scheidslijn

Jan Bessembinders, manager tanksstations Bovag, kan zich in grote lijnen wel vinden in de conclusies van marktonderzoeker De Koning. ” Het is natuurlijk ook gewoon de markt die zijn werk doet. Ik zou niet zover willen gaan dat zonder uitbreiding van hun shopconcept tankstations het niet meer zouden redden maar dat de scheidslijn tussen onbemande stations en bemande steeds groter wordt, is duidelijk.”

Bezoekers

De gezamelijke tankstations telden vorig jaar 1,3 miljoen bezoekers per dag. De gemiddelde besteding aan eten en drinken bedroeg  € 5,50.

Auteur: Steven Don

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

‘Uitbreiding shopconcept noodzakelijk voor tankstations’ | TankPro.nl

‘Uitbreiding shopconcept noodzakelijk voor tankstations’

Bemande tankstations kunnen meer klanten aantrekken en vasthouden als ze hun shopformules fors uitbreiden. Alleen maar concurreren op brandstofprijzen is onvoldoende om de strijd met de onbemande pompen aan te kunnen. Dat is de overtuiging van Rien de Koning van onderzoeksbrueau Foodstep.

Uit het Nationaal Petrol Onderzoek 2011 van Foodstep blijkt dat de Nederlandse automomobilist steeds vaker tankt bij een onbemande pomp. 26 % Van alle automobilisten weet inmiddels de weg naar het onbemande tankstation te vinden.

Dat is een stijging van 6 %. Het aantal bezoekers aan snelwegstations daalde vorig jaar met 5 procent en de bemande tankstations in de wijk moesten het met 2 % minder bezoekers stellen. Nederland telt ongeveer 2500 bemande stations en 1200 onbemande.

Wapen

De Koning zegt geschrokken te zijn van deze cijfers al moet met terugwerkende kracht ook de crisis in de berekeningen worden meegenomen. Desalniettemin zegt de onderzoeker dat het nu of nooit is voor de bemande stations: “Zonder het misschien zelf te weten hebben ze met hun shop een krachtig wapen in handen.”

Accent

“Als ze die uitbreiden kunnen ze het accent verleggen van klanten die een impulsaankoop doen na het tanken, tot klanten die in de shop komen kopen en daarna ook nog eens de auto voltanken.” Hij wijst naar soortgelijke formules in het buitenland die op deze manier al een succes zijn.

Op langere termijn verwacht De Koning dat meer tankstations het moeilijk zullen krijgen als ze het aloude concept blijven handhaven. “Stel dat in de toekomst de verkoop van rookwaar in tankstations aan banden wordt gelegd of de concurrentie op de prijs nog heviger wordt, dan zullen sommige stations het niet redden.”

Onderscheidend

“Nederland kent al een enorme tankstationdichtheid. Je moet dus een onderscheidend vermogen hebben. Voor de snelwegstations zou ik zeggen: zak met de brandstofprijs tot op hetzelfde niveau van tankstations in woonwijken en je verdient het dubbel en dwars terug met de inkomsten van de shop.”

Scheidslijn

Jan Bessembinders, manager tanksstations Bovag, kan zich in grote lijnen wel vinden in de conclusies van marktonderzoeker De Koning. ” Het is natuurlijk ook gewoon de markt die zijn werk doet. Ik zou niet zover willen gaan dat zonder uitbreiding van hun shopconcept tankstations het niet meer zouden redden maar dat de scheidslijn tussen onbemande stations en bemande steeds groter wordt, is duidelijk.”

Bezoekers

De gezamelijke tankstations telden vorig jaar 1,3 miljoen bezoekers per dag. De gemiddelde besteding aan eten en drinken bedroeg  € 5,50.

Auteur: Steven Don

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.