Nu ook ruitenwisservloeistof tanken bij Fieten Olie: is het einde voor losse cans nabij?

Nu ook ruitenwisservloeistof tanken bij Fieten Olie: is het einde voor losse cans nabij?

'De tankunit met ruitenwisservloeistof is eenvoudiger, sneller en goedkoper en neemt in tegenstelling tot een wegwerpcan geen kostbare ruimte in’, zegt Richard Fieten. Foto: Fieten Olie, 2023

Steeds meer tankstations stappen af van de verkoop van plastic cans met ruitenwisservloeistof, om ze te vervangen door een nieuw, meer milieuvriendelijk tapsysteem op het voorterrein. Nu gaat ook Fieten Olie het op de tankstations aanbieden. Is dit het einde voor de losse plastic cans?

ESSO Voskuilen in Woudenberg was afgelopen november het eerste tankstation in Nederland dat op het voorterrein een tankunit met ruitenwisservloeistof plaatste. Vanaf februari test Vollenhoven in samenwerking met Eco All The Way met de verkoop van ruitenwisservloeistof vanuit een tankunit bij AVIA ‘Reeshof’ in Tilburg en de AVIA XPress in Uden. Nu is het Fieten Olie waar consumenten op dit moment bij tien, maar straks bij dertig tankstations zelf hun ruitenwisservloeistof kunnen tappen. Het nieuwe distributiesysteem waarbij de ruitenwisservloeistof niet meer in losse cans wordt verkocht, maar het op locatie kan worden getankt is ontwikkeld door Storage Partners. Volgens het bedrijf zijn de plastic cans erg belastend voor het milieu. Alleen al voor ruitenwisservloeistof wordt jaarlijks in Nederland 3700 ton aan plastic cans gebruikt. ‘En dan hebben we het nog niet over de productiekosten, transportkosten en de hoeveelheid opslagruimte die al die cans innemen. Dat moet anders’, aldus het bedrijf.

Eerste tanks

Bij tankstations van Fieten Olie in Hollandscheveld en Hoogeveen-Oost zijn in december de eerste TULIP-tanks met ruitenwisservloeistof geplaatst en inmiddels zijn ze op tien tanklocaties te vinden. Het is de bedoeling dat er in 2023 op nog zo’n dertig andere locaties van Fieten ruitenwisservloeistoftanks worden geplaatst. ‘In de tank zit een all-season ruitenwisservloeistof met een vorstbeveiliging van -11 graden Celsius’, zegt directeur Richard Fieten. ‘De tank is voorzien van een touchscreen en een geïntegreerde betaalautomaat. Betaling kan met een bankpas, maar op dit moment nog niet via tankpassen. Na financiële vrijgave kan de klant direct het reservoir van de ruitenwisservloeistof bijvullen. Papieren tankbonnen zijn overigens verleden tijd. Geheel in lijn met de groene gedachte achter het product, kan de klant na afloop van de tankbeurt een digitale bon opvragen. Na het tanken kan een QR-code worden gescand, waarna de bon digitaal te downloaden is’, aldus Fieten.

Voordelen

Volgens de initiatiefnemers heeft het systeem van ruitenwisservloeistof tanken vele voordelen. ‘Het is eenvoudiger, sneller en goedkoper en neemt in tegenstelling tot een wegwerpcan geen kostbare ruimte in’, zegt Fieten. ‘Die ruimtebesparing werkt ook nog eens twee kanten uit: niet alleen bij de klant thuis of in de auto, maar ook in de shops van de tankstations. En laten we vooral niet vergeten te benadrukken dat het bijdraagt aan een schonere wereld. Eén TULIP tank vervangt namelijk zo’n tienduizend kilo aan wegwerpcans.’

Milieueisen

Met het nieuwe distributiesysteem voor ruitenwisservloeistof waarin afscheid wordt genomen van het gebruik van losse plastic cans, spelen ondernemers en bedrijven in op de milieueisen waarin het gebruik van verpakkingen in het algemeen en plastic in het bijzonder wordt ontmoedigd. De consument zelf vloeistof laten tappen is een duurzame oplossing om overbodige plastics en CO2 te reduceren. De ruitenwisservloeistof gaat namelijk van tank tot tank. Ook restvloeistof is verleden tijd, want de consument betaalt voor wat er wordt getankt. Gekoppeld aan de nodige publiciteit is de verwachting dat de consument de komende jaren op steeds meer tanklocaties en carwashbedrijven van het tapsysteem gebruik kan maken, waardoor het gebruik van de zware losse plastic cans verder zal afnemen.

Lees meer:

Auteur: Paul Blonk

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Nu ook ruitenwisservloeistof tanken bij Fieten Olie: is het einde voor losse cans nabij? | TankPro.nl
Nu ook ruitenwisservloeistof tanken bij Fieten Olie: is het einde voor losse cans nabij?

Nu ook ruitenwisservloeistof tanken bij Fieten Olie: is het einde voor losse cans nabij?

'De tankunit met ruitenwisservloeistof is eenvoudiger, sneller en goedkoper en neemt in tegenstelling tot een wegwerpcan geen kostbare ruimte in’, zegt Richard Fieten. Foto: Fieten Olie, 2023

Steeds meer tankstations stappen af van de verkoop van plastic cans met ruitenwisservloeistof, om ze te vervangen door een nieuw, meer milieuvriendelijk tapsysteem op het voorterrein. Nu gaat ook Fieten Olie het op de tankstations aanbieden. Is dit het einde voor de losse plastic cans?

ESSO Voskuilen in Woudenberg was afgelopen november het eerste tankstation in Nederland dat op het voorterrein een tankunit met ruitenwisservloeistof plaatste. Vanaf februari test Vollenhoven in samenwerking met Eco All The Way met de verkoop van ruitenwisservloeistof vanuit een tankunit bij AVIA ‘Reeshof’ in Tilburg en de AVIA XPress in Uden. Nu is het Fieten Olie waar consumenten op dit moment bij tien, maar straks bij dertig tankstations zelf hun ruitenwisservloeistof kunnen tappen. Het nieuwe distributiesysteem waarbij de ruitenwisservloeistof niet meer in losse cans wordt verkocht, maar het op locatie kan worden getankt is ontwikkeld door Storage Partners. Volgens het bedrijf zijn de plastic cans erg belastend voor het milieu. Alleen al voor ruitenwisservloeistof wordt jaarlijks in Nederland 3700 ton aan plastic cans gebruikt. ‘En dan hebben we het nog niet over de productiekosten, transportkosten en de hoeveelheid opslagruimte die al die cans innemen. Dat moet anders’, aldus het bedrijf.

Eerste tanks

Bij tankstations van Fieten Olie in Hollandscheveld en Hoogeveen-Oost zijn in december de eerste TULIP-tanks met ruitenwisservloeistof geplaatst en inmiddels zijn ze op tien tanklocaties te vinden. Het is de bedoeling dat er in 2023 op nog zo’n dertig andere locaties van Fieten ruitenwisservloeistoftanks worden geplaatst. ‘In de tank zit een all-season ruitenwisservloeistof met een vorstbeveiliging van -11 graden Celsius’, zegt directeur Richard Fieten. ‘De tank is voorzien van een touchscreen en een geïntegreerde betaalautomaat. Betaling kan met een bankpas, maar op dit moment nog niet via tankpassen. Na financiële vrijgave kan de klant direct het reservoir van de ruitenwisservloeistof bijvullen. Papieren tankbonnen zijn overigens verleden tijd. Geheel in lijn met de groene gedachte achter het product, kan de klant na afloop van de tankbeurt een digitale bon opvragen. Na het tanken kan een QR-code worden gescand, waarna de bon digitaal te downloaden is’, aldus Fieten.

Voordelen

Volgens de initiatiefnemers heeft het systeem van ruitenwisservloeistof tanken vele voordelen. ‘Het is eenvoudiger, sneller en goedkoper en neemt in tegenstelling tot een wegwerpcan geen kostbare ruimte in’, zegt Fieten. ‘Die ruimtebesparing werkt ook nog eens twee kanten uit: niet alleen bij de klant thuis of in de auto, maar ook in de shops van de tankstations. En laten we vooral niet vergeten te benadrukken dat het bijdraagt aan een schonere wereld. Eén TULIP tank vervangt namelijk zo’n tienduizend kilo aan wegwerpcans.’

Milieueisen

Met het nieuwe distributiesysteem voor ruitenwisservloeistof waarin afscheid wordt genomen van het gebruik van losse plastic cans, spelen ondernemers en bedrijven in op de milieueisen waarin het gebruik van verpakkingen in het algemeen en plastic in het bijzonder wordt ontmoedigd. De consument zelf vloeistof laten tappen is een duurzame oplossing om overbodige plastics en CO2 te reduceren. De ruitenwisservloeistof gaat namelijk van tank tot tank. Ook restvloeistof is verleden tijd, want de consument betaalt voor wat er wordt getankt. Gekoppeld aan de nodige publiciteit is de verwachting dat de consument de komende jaren op steeds meer tanklocaties en carwashbedrijven van het tapsysteem gebruik kan maken, waardoor het gebruik van de zware losse plastic cans verder zal afnemen.

Lees meer:

Auteur: Paul Blonk

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.