Piet-Hein Bogaers en Joep Fassaert Vollenhoven
Interview

Vollenhoven verstevigt positie in Zeeland met allereerste snelweglocatie

Piet-Hein Bogaers (links) en Joep Fassaert (rechts) van Vollenhoven Foto: Nico Schinkelshoek/ProMedia

AVIA-lid Vollenhoven, dat ruim honderd (met name rood-witte) tankstations exploiteert in Zuid-Nederland, heeft voor het eerst in haar 127-jarige geschiedenis een snelwegstation weten te bemachtigen. Tijdens de tankstationveiling op 14 september jl. in Den Haag sleepte het familiebedrijf namelijk locatie ‘Arnemuiden’ bij het Zeeuwse Nieuw- en Sint Joosland in de wacht. 

Voor een bedrag van ruim 2,5 miljoen euro neemt het Tilburgse Vollenhoven de huurrechten van het station aan de A58 voor de komende vijftien jaar over van Shell. “De strategische locaties die het langste uithoudingsvermogen hebben, zijn natuurlijk belangrijk om te hebben als je kijkt naar alle toekomstige verdienmodellen en alternatieve brandstoffen”, legt Piet-Hein Bogaers de beweegreden voor het bod uit.

Van de ongeveer 380 AVIA-tankstations die ons land rijk is, liggen er slechts vier aan de snelweg. De rest van de locaties is te vinden aan provinciale wegen, rondom centra en rondom dorpen. De commercieel directeur van Vollenhoven, die tot de vierde generatie van de familie behoort, denkt dat station Arnemuiden een goede mogelijkheid biedt om ervaring op te doen met bemande locaties aan de snelweg. “We willen dat ook zelf begrijpen. We zien daar qua bestendigheid wel de toekomst in. Daar willen we in meegaan, zodat we met het oog op de toekomst weten wat aan de snelweg de verdienmodellen zijn en gaan worden.”

Rekenmodellen om bod te bepalen

Vollenhoven had er een flink bedrag voor over om daar ervaring mee op te doen. Dat is overigens niet zomaar uit de lucht gegrepen. Volgens Joep Fassaert, manager handel en verantwoordelijk voor de nieuwe brandstoffen binnen het bedrijf, is dat deels gebaseerd op eigen rekenmodellen en ervaringscijfers.

(De tekst gaat verder onder de afbeelding)

Piet-Hein Bogaers en Joep Fassaert Vollenhoven
Piet-Hein Bogaers en Joep Fassaert op het kantoor van Vollenhoven.

Daarnaast is het bedrag volgens Bogaers bepaald op basis van ‘het stukje synergie’ dat het bedrijf in de regio Zuid-Nederland, waarin het actief is, krijgt. Als gevolg van de aankoop krijgt AVIA dan ook meer bekendheid in Zeeland, denkt hij. “We kunnen nu ook koppelingen maken met andere locaties in de buurt. Dat neem je mee in de calculatie en het bod dat je doet. Dat doen we niet zoals een maatschappij dat doet die streeft naar een landelijke dekking, maar wij bekijken dat echt lokaal en regionaal.”

Steeds duidelijker wordt ook dat de markt voor grote veranderingen staat. Zo zal de verkoop van fossiele brandstoffen teruglopen. Daar is volgens Fassaert zeker rekening mee gehouden in het bod. “Aan de andere kant hopen we dat de shopomzet stijgt. Het verkeer op zo’n rijksweg zal niet zo snel afnemen. Daar zullen altijd auto’s blijven rijden. Sterker nog, na de coronaperiode zie je de aantallen weer toenemen.”

Blijdschap na verlossende woord

Er waren in totaal zeven biedingen op het Zeeuwse tankstation, maar Vollenhoven trok aan het langste eind, bleek net voor de middagpauze van de veiling. Fassaert, die daar zelf bij aanwezig was, blikt terug op een ‘bijzondere dag’. In zijn periode bij het bedrijf wist hij al veel tankstations aan het netwerk toe te voegen, maar niet eerder lukte dat op deze manier. “Je bent er toch een half jaar mee bezig om alles voor te bereiden en te onderzoeken. We hadden een aantal stations in gedachte waar we op wilden bieden. En als het dan ook lukt, geeft dat binnen de organisatie Vollenhoven en AVIA Nederland enorm veel goede vibes.” Toch voerde verwarring direct na de verlossende uitslag de boventoon. “Het is voor ons nieuw. We waren blij, maar ook wel enigszins verbaasd en nuchter.”

Vervolgens werden de appjes naar de collega’s gestuurd en werd iedereen op de hoogte gebracht van het goede nieuws. Tussen de bedrijven door, want in de veilingzaal zijn geen telefoons toegestaan en het gedeelte na de middagpauze stond alweer op het punt van beginnen. Voor een feestje die avond was door het lange programma die dag geen tijd meer, maar de volgende ochtend hebben de manager handel en zijn collega’s alsnog bij de gebeurtenis stilgestaan. “We het intern gevierd met taart. Ook hebben we bij al onze bemande stations een taart laten bezorgen. Op die manier probeer je het toch te vieren met z’n allen. We hebben overigens ook een taartje gebracht bij het personeel van het overgenomen tankstation, mét het AVIA-logo”, lacht hij. “Wij hopen en verwachten dat het huidige personeelbestand bij ons komt werken.”

(De tekst gaat verder onder de afbeelding)

Shell Arnemuiden tankstationveiling
Vollenhoven krijgt de sleutel van het huidige Shell-tankstation in december. Foto: Vollenhoven

Bogaers stond zelf op het vliegveld toen hij het positieve bericht van zijn collega’s ontving. “Dit was onze stille hoop, want we dachten dat de kans klein was dat we het station zouden krijgen. Na het berichtje dacht ik: ‘Dit is ongelooflijk’. We waren er allemaal heel blij mee. En het gaat gewoon een succes geworden.” Ook vond hij het mooi dat Vollenhoven het voorbeeld van AVIA-leden Marees en Weghorst – die beiden tijdens de editie van 2021 een station binnenhaalden – wist te volgen. “Voor AVIA is dat natuurlijk fantastisch. Op het moment dat je dit voor elkaar bokst, merk je dat de mensen daar energie van krijgen.”

Toekomst van station Arnemuiden

De overdracht van het station vindt halverwege december officieel plaats. Allereerst zal de buitenkant dan omgekleurd worden naar de AVIA-uitstraling. De binnenkant komt waarschijnlijk in het voorjaar aan bod. “Ook om niet onder druk keuzes te hoeven maken. We willen de klanten eerst beter leren kennen. De klant in de regio gaat namelijk niet veranderen, dus daar moet je naar kijken. En onder het personeel willen we draagvlak creëren voor de nieuwe inrichting”, zegt Fassaert.

Wat er met de ruim opgezette shop gaat gebeuren, is nog niet helemaal duidelijk. Het zal met name een grab-and-go-concept worden, verklappen de twee. Wat daarnaast vaststaat voor Vollenhoven is dat het bedrijf wil inspelen op de lokale/ regionale behoeften, zoals dat ook bij station De Meeuw in het Zeeuwse Rilland gebeurt. “We gaan de tandem maken met die locatie”, vertelt Fassaert. “In Arnemuiden willen we dat wat kleiner gaan doen, maar voor dezelfde doelgroep. Zo wordt het ook herkenbaar voor klanten, die dan ook weten dat ze bij Arnemuiden dezelfde koffie en broodjes kunnen krijgen.”

Het ‘kwalitatief goede shopconcept’ zal, net als in Rilland, onder andere bestaan uit groente en fruit die klanten kunnen meenemen voor onderweg of thuis. Daarbij kan gedacht worden aan aardbeien, appels en bijvoorbeeld aardappelen. De gezonde producten komen aan de voorkant van de shop te staan. Volgens Fassaert werkt het ‘Zeeuwse verhaal’, waarbij contact wordt gezocht met de lokale ondernemers en inwoners. “We spelen daarnaast in op de stucadoors en monteurs (ZZP’ers) die ‘s ochtends vroeg met de bus vertrekken uit bijvoorbeeld Middelburg of Vlissingen en van daaruit het land ingaan. Die willen een goede koffie en een broodje meepakken of lunch meenemen. En je hebt er natuurlijk heel veel toeristen.”

Laadpalen op het station

Vollenhoven wil op het station dus vooral ervaring opdoen met het aanbieden van laadfaciliteiten aan de snelweg. Shell installeerde ongeveer anderhalf jaar geleden twee snelladers bij de rijksweglocatie. De nieuwe huurder is in gesprek over de overname daarvan. Mochten de partijen daar niet uitkomen, zet het Tilburgse bedrijf ze zelf neer.

(De tekst gaat verder onder de afbeelding)

Shell Arnemuiden tankstationveiling
Locatie Arnemuiden beschikt over een ruime shop. Foto: Vollenhoven

Waar laden dus een grote rol gaat spelen op het station, is het niet aangekocht met het oog op waterstof. Fassaert: “We geloven erin, maar niet voor deze locatie specifiek. Deze aankoop is meer gericht op de shop en de laders, die combinatie zien we wel. Met waterstof tasten we nog af waar we daarmee kunnen starten, maar je moet dan wel ruimte hebben. In Arnemuiden zou het ons parkeerplekken kosten voor mensen die anders in de shop komen. Dat zijn afwegingen die we moeten maken. We kijken voor waterstof meer naar bedrijfsterreinen waar landelijke spelers zitten.”

Veiling een goed idee?

De veiling is onder andere in het leven geroepen om de concurrentie langs de rijkswegen te bevorderen en nieuwe spelers tot de markt de mogelijkheid tot toetreding te bieden. Vooral dat eerste pakt nu voor een relatief kleinere partij als Vollenhoven goed uit, stelt de manager handel. “Tot vijf jaar geleden had ik niet gedacht dat wij zo’n station in ons netwerk zouden krijgen. We hebben nu de kans gepakt bij Arnemuiden. Dat is misschien niet aan de A1 bij Amsterdam, maar je weet niet wat de toekomst brengt.”

“En misschien is het wel een springplank naar een volgende locatie en naar een hoger bod dat we anders wellicht nooit gedaan zouden hebben. We zijn met name benieuwd naar wat de shop gaat brengen”, vult Bogaers aan.

Ook volgend jaar zal Vollenhoven weer deelnemen aan de veiling en wellicht meedingen voor een tweede rijksweglocatie. Het vooronderzoek gaat in het voorjaar in ieder geval weer van start. Maar eerst wil het bedrijf dit station zo snel en efficiënt mogelijk laten draaien en een goede eerste indruk maken op de klanten. “Daar ligt de focus op. Als je dat niet goed doet, komt het als een boomerang terug”, aldus Bogaers.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Nico Schinkelshoek

Nico Schinkelshoek is de vaste redacteur van TankPro.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.