Rob van den Boogaard Autoradam
Interview

Rob van den Boogaard (Autoradam): ‘Waskathedraal is drijfveer om door te gaan’

Foto's: CarwashPro/ Belinda Meijers

Rob van den Boogaard van Autoradam is een pionier in de wereld van het autowassen. En hoewel hij al heel wat jaren meedraait, is hij recent begonnen aan het grootste avontuur in zijn carrière: de bouw van een gigantische waskathedraal in Metropoolregio Amsterdam. Groter en hoger dan ooit, maar dat interesseert Rob eigenlijk vrij weinig. “Het draait allemaal om uitstraling en beleving. Ik wil dat mensen langsrijden en denken: wauw, wat gebeurt hier.”

We ontmoeten Rob in zijn bedrijf in Almere. Met een goede kop koffie nemen we plaats aan een tafeltje in het eigen restaurant, met uitzicht op het stofzuigplein. Het is einde ochtend en bij de interieurbaan is het een komen en gaan van schoongewassen auto’s. Tijd voor een interview.

Rob, neem ons even terug in de tijd. Hoe is het ooit begonnen?
“Als kind ben ik opgegroeid in het bedrijf. Ik ben nu 63 jaar, en de eerste drie jaar van mijn leven mocht ik nog thuisblijven. Daarna moest ik aan de bak. Het bedrijf is in 1888 opgericht in Amsterdam door mijn opa, toen nog actief in de kolen. Dat is eigenlijk wel de klassieke historie van veel grote, zelfstandige tankstationketens en autowasbedrijven. De eerste generatie was allemaal kolenhandelaar.

Na de komst van aardgas, heeft mijn opa de kolen opgeborgen en drie pompjes neergezet. Zo is ons eerste tankstation ontstaan. Mijn vader nam het roer over en bracht in de zestiger jaren een heuse kettingbaanmachine vanuit Londen naar Amsterdam. Werkelijk revolutionair voor die tijd, en vooral een kwestie van zelf uitproberen hoe het werkt. Vanuit een tekening heeft mijn vader de machine in elkaar gezet. Dan hoop je maar dat het klopt, en eerst het wassen komt en niet het drogen. Het was een spektakel en een enorm succes. Mensen kwamen zelfs met de auto uit de kop van Noord-Holland om het een keer mee te maken.

In 1979 ben ik bij mijn vader in het bedrijf gekomen, mijn broers kwamen er later ook bij. Op een gegeven moment hebben wij het bedrijf overgenomen, om het verder uit te breiden met wasboxen en stofzuigers. We hadden de eerste overdekte was- en stofzuighal in Nederland. Inmiddels heeft Autoradam aan de Nieuwpoortkade een dubbele wasstraat, selfservice wasboxen en een poetscentrum op de begane grond en op de eerste verdieping een overkapt stofzuigerplein. Ook zit er een eigen tankstation bij met een shop en is er een laadpunt voor elektrische auto’s.”

Vanwaar de keuze om uit te breiden naar Almere?
“In de negentiger jaren kwamen steeds meer klanten naar ons toe om ons te bedanken voor de goede zorgen. ‘Maar dit is helaas de laatste keer’, zeiden ze dan. Bij ons was er dan paniek: wat hebben we fout gedaan? ‘Nee, we gaan verhuizen naar Almere’, zeiden ze dan. En wat doe je dan als ondernemer? Dan ga je de klanten achterna. Zodoende is een jaar of dertig geleden de eerste locatie in Almere opgezet, aan de Hogering. Deze is later verkocht aan De Haan.

Later kwam daar nog een tweede locatie bij in Almere, aan de Strubbenweg langs de Veluwsedreef. Daar hebben we nu een wasstraat en stofzuigplein, selfservice wasboxen, een wasserette, een dogwash, een pakket-ophaalservice van PostNL en een eigen tankstation met ons eigen restaurantconcept van Zuyderzee. Autoradam verhuurt daar ook een uitgebreid wagenpark van personenauto’s tot bestelbussen en binnenkort verrijst er op de eerste verdieping een E-bike Experience Centre. De interieurbaan met het schitterende zonnepanelendak hebben we er vorig jaar bijgebouwd.”

(Tekst gaat verder onder de afbeelding) 

Autoradam Rob van den Boogaard

Autoradam Almere
De interieurbaan en het zonnepanelendak zijn vorig jaar bijgebouwd.

“Het is een totaalconcept waar ik absoluut in geloof. Wassen in combinatie met tanken, laden, eten en autohuur. Ik heb nooit het gevoel gehad dat ik 10, 20 of zelfs 30 wasstraten moet hebben. Dat laat ik graag aan mijn collega’s over. Ik vind het leuker om de pareltjes eruit te pikken en projecten te hebben waarin ik me kan uitleven. Voor mij geen vierkante doos met een wasstraat erin.”

De waskathedraal in Amsterdam is daar een goed voorbeeld van; dat wordt natuurlijk mega.
“Ja absoluut, en het is ook wel een beetje een uit de hand gelopen hobby. Om zoiets te laten slagen, moet er wel shampoowater door je aderen lopen.”

Hoe komt het eruit te zien?
“De waskathedraal is geënt op de glazen washal van Almere, maar dan vier keer zo groot en twee keer zo hoog, met een aantal verdiepingen erin. Het wordt een heel open structuur. In het midden komt een atrium, van waaruit je elke verdieping kunt zien. Stofzuigen gebeurt op de begane grond, de dubbele wasstraat komt op de eerste verdieping te liggen, en de interieur- en poetsbaan komen daar boven. En als landmark komt er ook nog een toren van 46 meter. Het wordt echt groot en spectaculair. Zo’n 40 jaar geleden had ik dit nooit kunnen bedenken. Mijn droom is dat mijn klanten een WAUW-gevoel ervaren.”

(Tekst gaat verder onder de afbeelding)

Autoradam Amsterdam
De waskathedraal in Amsterdam is geënt op de glazen washal van Almere, maar dan vier keer zo groot en twee keer zo hoog.

De exacte locatie blijft nog even geheim?
“Die houd ik inderdaad nog even voor mezelf. Maar ik kan wel zeggen dat het in de Metropoolregio Amsterdam komt te liggen en op een briljante zichtlocatie vanaf de snelweg. Zo’n locatie is uniek. Iedereen die tegenwoordig een carwash wil beginnen, bouwt in een markt die behoorlijk verzadigd is. Aangewakkerd door leveranciers, die niet kritisch kijken naar de mogelijkheden van achterland en concurrentie. Dat vind ik jammer, want daardoor ontstaat een rare ontwikkeling in de markt.”

Welke kant gaat het dan op?
“Ik vrees dat veel ondernemers dan uiteindelijk met de prijzen gaan stunten, om hun aantal wassingen te halen. Het rendement komt dan zwaar onder druk te staan. Maar goed, uiteindelijk is het een golfbeweging en leidt dat weer tot sanering van de markt.
Ik heb zelf ook wel een paar keer serieuze concurrenten om me heen gehad en gedacht: wow, daar ga ik. Maar wat bleek? Er gebeurde niets. Onze naam bleek toch sterker te zijn dan ik had gedacht. Zolang Autoradam het goed doet, blijven de klanten komen.”

Volgend jaar wil je gaan beginnen met de bouw?
“We hebben de overeenstemming van de gemeente, het definitief ontwerp is ingediend en nu moet alleen de vergunning nog worden goedgekeurd. Als er ondertussen geen nieuwe crisis uitbreekt, kunnen we volgend jaar beginnen met de bouw. Stroom is vooralsnog ons grootste aandachtspunt. Amsterdam heeft aangegeven dat er tot 2027 geen nieuwe stroomaansluitingen worden gerealiseerd. Daarom plaatsen we net als hier in Almere (wijst naar boven) zonnepanelen op het dak.”

Er wordt ook gekeken naar snellaadstations op de nieuwe locatie.
“Ik geloof alleen in de toekomst van snelladen als je het kunt combineren met iets anders. Mensen willen het laden combineren met een activiteit, met bijvoorbeeld een bezoek aan de supermarkt, een restaurant of de carwash. Een kwartier laden en ondertussen even de auto wassen en stofzuigen of even boodschappen doen.

Ik geloof ook in het einde van de tankstations. Het is leuk en aardig wat we allemaal bedenken, maar waterstof voor personenauto’s wordt het niet. En tankstations worden ook echt geen leuke, sociale ontmoetingspunten, waar het hele dorp gezellig met elkaar gaat laden en koffie drinken. Ik ben niet meer geïnteresseerd in tankstations. Deze hebben nog 10 of 15 jaar bestaansrecht en dan houdt het gewoon op. Punt.”

Wil je met de nieuwe locatie de grootste zijn in Europa?
“Dat is niet mijn ambitie. Beleving, uitstraling en het wauw-gevoel; dat is waar ik voor ga. In combinatie met onze kernwaarden: geen wachtrijen, snelheid en goede kwaliteit.”

Hoe kijk je naar de toekomst?
“Met de ouderdom komt de wijsheid, zeg ik altijd. Van de coronacrisis heeft de waswereld gelukkig niet veel last gehad. We mogen met z’n allen in onze handen knijpen hoe goed we daar doorheen zijn gekomen. Want als ik een horecazaak had gehad, had ik hier nu niet zo vrolijk gezeten. De autowasstraat was op een gegeven moment nog het enige uitje dat open bleef. Overal was het stil, maar bij ons was het druk. Hier kon je tenminste nog even met elkaar praten op het stofzuigplein.”

(Tekst gaat verder onder de afbeelding)

Voor Rob geen vierkante doos met een wasstraat erin, maar wel beleving, uitstraling en het wauw-gevoel.

Je gaat al zo lang mee, is er door de jaren heen veel veranderd?
“Aan de ene kant zeg ik: er is niets veranderd. Het zijn nog steeds borstels, water en zeep. Maar aan de andere kant is alles veranderd als je ziet hoe het nu gaat en hoe het vroeger ging. Ik mis het wel een beetje hoor, die goede oude tijd. Toen je nog met een vaste groep cowboys de wasstraten runde. Ons kent ons wordt steeds minder. Zeker nu de vierde generatie opkomt.

De oude knarren zoeken elkaar nog wel eens op. We halen dan oude verhalen op. Over hoe het bijvoorbeeld ging met al die klassieke auto’s in de wasstraat. Die auto’s waren natuurlijk veel minder geschikt dan de auto’s van nu, en er ging wel eens iets kapot. Dan was iemand weer zijn Mercedes-ster kwijt. Of lag er weer een strip af. Gelukkig hadden we dozen vol staan met sterretjes, strips en spiegels. ‘Nou meneer, zoekt u er maar eentje uit’. Dat vonden de klanten ook heel normaal. Dat waren natuurlijk hele andere tijden.”

Over 10 jaar…
“…zit ik op het strand, met mijn voeten heerlijk in zee. Ik probeer al minstens 15 jaar pensionado te spelen, en dat lukt me aardig. Er is 15 jaar geleden een keerpunt in mijn leven geweest, waarbij ik dacht: nu moet ik het anders gaan doen. Dat heeft natuurlijk alles te maken met persoonlijke omstandigheden, maar sindsdien heb ik ervoor gekozen om meer te gaan leven. Ik heb hier een goed team rondlopen, met een uitstekende directeur. Maar ik zou Autoradam voor geen goud willen missen, dan zou ik me gaan vervelen. Dan ga ik thuis de aanbiedingen van de Albert Heijn analyseren en dat moet je niet willen. Zo’n nieuw project in Amsterdam is voor mij de drijfveer om door te gaan.

En op de dag dat ik het niet meer leuk vind? Dan stop ik er gewoon mee. Ik heb geen kinderen waar ik het bedrijf aan nalaat en mijn naam hoeft ook niet in onsterfelijkheid te blijven bestaan. Mijn vader heeft Autoradam ooit bedacht, en hoewel ik het een aparte naam vind, zal ik het zelf nooit veranderen. Maar als Autoradam er na mijn dood niet meer is, draait niemand zich om. En tot die tijd eerst een heuse waskathedraal realiseren.”

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Belinda Meijers

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.