Orange Charging Noorderhart Mariaziekenhuis

Orange Charging plaatst gratis laders bij zorginstellingen: ‘Willen het makkelijker voor ze maken’

Foto: Orange Charging

Het Roosendaalse Orange Charging heeft bij het Noorderhart Mariaziekenhuis in het Belgische Pelt voor eigen rekening laadpalen geplaatst. In totaal zijn daar nu tien parkeerplaatsen met een laadpunt. En er zitten nog meer locaties in de pijplijn, van zorginstellingen waar enkele laadpalen worden geplaatst tot grote laadpleinen met meer dan veertig laders.

Orange Charging, een zusteronderneming van Sakko Commercial, heeft de ambitie om binnen vijf jaar een netwerk met meer dan 6.000 eigen laadpunten te realiseren. Dit komt neer op de plaatsing van 600 (duo)laders per jaar. Daarbij neemt het bedrijf het hele traject op eigen kosten en voor eigen risico over. De eigenaar van de locatie hoeft alleen de parkeerplaats beschikbaar te stellen.

“Voor bijvoorbeeld zorginstellingen is het dé manier om ervoor te zorgen dat ze de laadfaciliteiten aan de gasten kunnen aanbieden”, zegt directeur Jasper Boogert. Door middel van ‘loadbalancing’ wordt op de laadpleinen gezorgd voor een optimale verdeling van de beschikbare capaciteit tussen de ladende voertuigen.

(De tekst gaat verder onder de afbeelding)

Orange Charging ziekenhuis
De nieuwe laadpalen bij het ziekenhuis in Pelt. Foto: Orange Charging

Branche loopt achter

“We zien de zorgbranche als een branche die op het gebied van laadvoorzieningen nog wat achterloopt en waar nog een hoop moet gebeuren. Mensen verblijven er bovendien lang genoeg om ook met een reguliere laadpaal te kunnen laden”, legt Boogert de keuze voor 22 kW-laders uit. “We willen het makkelijker voor de sector maken, zodat zij zich kunnen richten op de zorg en niet op het laden van elektrische auto’s. Dat zou niet hun corebusiness moeten zijn.”

Vaak is het plaatsen van laders ook geen gesneden koek voor de zorginstellingen. Ze zijn volgens de directeur van Orange Charging vaak blij als een gespecialiseerde partij dat overneemt. De installatiekosten zorgen daarnaast voor extra investeringen die vaak niet in de budgetten zijn meegenomen.

Terugverdienmodel

Toch snijdt het mes aan twee kanten. “Er is op termijn natuurlijk wel een terugverdienmodel, anders zouden wij het ook niet doen. Wij geloven in de toename van het aantal elektrische auto’s en daarmee ook de toename van het aantal laadbeurten. We zijn momenteel vooral aan het investeren in de toekomst. Dat is heel kapitaalintensief, maar wij zijn ervan overtuigd dat we een rendabel netwerk gaan realiseren. De terugverdientijd is nu in sommige gevallen nog meer dan acht jaar. Voor sommige partijen is dat te lang, maar wij zijn ervan overtuigd dat nú het moment is om hierin te investeren.”

(De tekst gaat verder onder de video)

Om geen nee te hoeven verkopen aan andere partijen, houdt Orange Charging in het magazijn in Roosendaal standaard een voorraad van zo’n 1.200 laders aan. Dit zijn reguliere laders van het merk Ecotap met een capaciteit van 22 kW tot en met snelladers met een capaciteit van 180 kW. “We willen zorgen dat we klaar zijn voor grote projecten en willen niet afhankelijk zijn van de levertijden van leveranciers. De problemen op de grondstofmarkt houden voorlopig nog aan, verwachten wij. We hebben daarom besloten om een grote voorraad aan te leggen. Het is natuurlijk de kunst om de doorloopsnelheid te verhogen”, aldus Boogert.

Showroom België

Het project bij het ziekenhuis in Pelt is slechts één van de voorbeelden van projecten die Orange Charging in België uitvoerde. Omdat de vraag naar laadvoorzieningen in het hele land snel toeneemt, opent de onderneming  begin september een nieuwe kantoorlocatie in Antwerpen. “We hebben daar een verdieping in een nieuw kantoorgebouw gehuurd. Daar komt een showroom en een trainingsruimte waar we onze klanten, waaronder veel installatiebedrijven, informatie en trainingen kunnen geven over de producten die we aanbieden.”

Naast Nederland ziet Orange Charging ook België als thuismarkt. Volgens Boogert is de markt van laadpalen erg dynamisch en een markt waar nu ook veel nieuwe (olie)bedrijven instappen. “Dat is goed om te zien, want het is hard nodig op basis van de aantallen laders die de komende jaren nog geplaatst moeten worden.”

Lees ook:

Auteur: Nico Schinkelshoek

Nico Schinkelshoek is de vaste redacteur van TankPro.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.