Reportage

G&V Energy Group en Allego sluiten ‘mooi huwelijk’ in Antwerpen

De Vlaamse G&V Energy Group maakt nog vóór 2024 van minimaal honderd tankstations in het netwerk een energie-hub. Dat doet het bedrijf door samen met het Nederlandse Allego snelladers te plaatsen. Bij het Esso-station aan de Noorderlaan in Antwerpen werd donderdag 23 juni de officiële opening van de eerste hub gevierd, en dit jaar moeten er nog zeker elf volgen. 

G&V is met ruim tweehonderd stations de grootste onafhankelijke speler op de Belgische tankstationmarkt. Het bedrijf wil dan ook graag een voortrekkersrol vervullen in de energietransitie. Op de allereerste snellaadlocatie die de partijen samen met energieleverancier en installatiepartner ENGIE realiseerden, werden reeds aanwezige benzine- en dieselpompen onder de luifel vervangen door High Power Chargers (HPC). Twee pompen maakten plaats voor eenzelfde aantal snelladers met een vermogen van 300 kW. Aan de achterkant van het station werden bovendien nog eens twee extra snelladers van elk 300 kW gerealiseerd, onder de allereerste Allego-branded luifel.

Bekroning op het werk

Xavier Dewulf, CEO van G&V Energy Group, is blij met de eerste stap die de partijen gezamenlijk zetten, vertelt hij in de partytent naast de tankshop waar de gasten zich voor de officiële opening verzameld hebben. “Vandaag is de schitterende bekroning op het werk van het EV-team”, zegt hij trots. Het creëren van energie-hubs gaat gepaard met het vernieuwen van de huidige shops in het netwerk naar ‘trendy’ BreakPoints waar klanten tijdens het laden even kunnen uitrusten of bijvoorbeeld werken. Het shopconcept is nu al bij 27 stations in het netwerk terug te vinden, inclusief bij die aan de Noorderlaan.

(De tekst gaat verder onder de afbeelding)

Xavier Dewulf tijdens de opening van het eerste snellaadstation. Foto: TankPro

Toch benadrukt hij dat G&V er ‘rotsvast van overtuigd’ is dat er meer nodig is dan elektrificatie. Zo wijst hij naar Nederland, waar brandstoffen als HVO en Bio-CNG al een stuk succesvoller zijn. “Wij geloven hier ook in, maar alles staat of valt met de financiële voordelen.” Daarnaast zal er bij de tankstations zeker een plek zijn voor groene waterstof, benadrukt hij.

Transitie mogelijk maken

Harold Langenberg van Allego (directeur Benelux) neemt ondertussen het stokje over en spreekt de tientallen aanwezigen toe. “We kijken ernaar uit om samen met G&V een dekkend netwerk te creëren van dit soort publieke ultrasnellaadlocaties. Het sluit goed aan bij de groeiende technologie. Maar belangrijker nog: het sluit aan bij de groeiende en veranderende behoefte van de EV-rijder. Zo wil je de minuten die je gebruikt om te laden – zo’n vijftien tot twintig – goed benutten. Hoe fijn is het dan als je de faciliteiten van een tankstation in de buurt hebt, met koffie, wifi en toiletten. Dit is typisch het concept wat we met elkaar voor ogen hebben.”

Dat er een transitie plaatsvindt, is volgens Langenberg niet alleen belangrijk voor onze generaties, maar ook voor de generaties die volgen. “We zijn verplicht om een schone lucht en stille, schone steden te creëren, want dat zijn de plekken waar mensen leven, wonen en werken. En hoe doe je dat? Door de juiste laadsnelheid op de juiste plek en met de juiste voorzieningen aan te bieden.”

(De tekst gaat verder onder de afbeelding)

V.l.n.r. onder de eerste Allego-luifel: Xavier Dewulf (G&V Energy Group), Koen Kennis (Schepen Mobiliteit Antwerpen), Lydia Peeters (Vlaams minister Mobiliteit en Openbare Werken) en Harold Langenberg (Allego). Foto: TankPro

Ook de Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters is aanwezig tijdens het openingsevenement. ‘Een mooi huwelijk’, noemt ze de samenwerking tussen de Nederlandse en de Vlaamse partijen. Ze stelt dat we ons op een kantelmoment in de energietransitie bevinden. “De klimaatuitdagingen zijn immens. We moeten daar een antwoord op bieden. Gelukkig is de technologie een bondgenoot in dit verhaal.”

Dit jaar 39 snelladers

Begin 2021 telde Vlaanderen nog 4.000 publieke laadpunten, inmiddels zijn dat er zo’n 14.000. Tegen 2025 moet de teller in Vlaanderen op 35.000 laadequivalenten staan en moet er elke 25 kilometer (ultra)snellaadinfrastructuur langs de snelwegen en grote verkeersassente te vinden zijn. Desalniettemin is het zo dat 80 procent van de EV-rijders thuis of op het werk laadt. Maar juist voor die overige 20 procent kunnen tankstations een belangrijke rol spelen, denkt Peeters. Bijvoorbeeld door dit soort samenwerkingen. “Ik kan daarom het partnership tussen G&V Energy Group en Allego alleen maar toejuichen en hen feliciteren met hun ambitie rond het uitrollen van een uitgebreid netwerk aan laadinfrastructuur.”

De opbrengst van de samenwerking moet eind dit jaar in totaal twintig snelladers van 300 kW en negentien snelladers van 150 kW zijn in zes provincies door heel België. Waar mogelijk worden deze, net als in Antwerpen, geïnstalleerd onder de bestaande luifel van het tankstation of onder een nieuwe Allego-luifel. Een flink project dus, maar het station in Antwerpen laat duidelijk zien waar de bedrijven samen naartoe willen.

(De tekst gaat verder onder de afbeelding)

Na het doorknippen van het lintje werd een demonstratie gegeven. Foto: TankPro

De laatste spreker die het woord doet is Koen Kennis, Schepen (wethouder) Mobiliteit & Openbare Werken: “Gezien de locatie is dit tankstation in Antwerpen Noorderlaan een enorm strategische plek voor mobiliteit, voor zowel België als Nederland. Supersnelladen is daarbij een aanvulling die strikt noodzakelijk is. Het helpt ons in de stappen vooruit in verschoning van het wagenpark en om elektrificatie in de steden verder te laten slagen. Laat de snelle laadpalen maar komen.”

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Belinda Meijers & Nico Schinkelshoek

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.