BP Well roll-over WashTec
Interview

Was-hotspot BP Well neemt nieuwe Washtec-rollover in gebruik

Foto: Paul van den Boogaard

In de wasstraat van het BP-tankstation in het Limburgse Well is het vrijwel altijd druk, maar vooral op zaterdag gaat het er hectisch aan toe. Het vorig jaar door Vollenhoven overgenomen station dankt die drukte aan zijn goede naam. Bij de vervanging van de oude rollover was het bedrijf er dus alles aan gelegen om een snelle, maar vooral ook goed wassende machine te kiezen. 

Het werd uiteindelijk een Washtec Softcare Pro 2. Bijzonder aan de machine die in Well werd geïnstalleerd, is onder meer de drive-in module. Wasklanten kunnen op de terminal vooraan bij de wasstraat een programma kiezen en contactloos betalen. Een kaartje kopen in de shop en bij terugkomst een code intoetsen hoeft dus niet meer. “In theorie zou je vanuit je auto door het raampje kunnen kiezen en betalen, net als bij de drive in van mcDonalds”, legt Adriaan Nuijten van Washtec uit. “Daarna rijd je de wasruimte binnen en zodra de auto goed staat, start het programma automatisch.”

Antenne verwijderen

Vollenhoven koos er bewust voor om de terminal een kwartslag gedraaid te plaatsen. “Klanten moeten hier nog wel uitstappen, kiezen en betalen”, vertelt Guy Faber, productmanager carwash bij Vollenhoven. “Op die manier voorkom je dat ze vergeten om hun antenne te verwijderen of in te klappen. Maar klanten hebben dus wel het voordeel dat ze niet de shop in hoeven te lopen.”

Gemak voor de klant is niet de enige drijfveer voor het ontwikkelen van de drive-in module. Klanten die niet naar binnen hoeven voor een kaartje blokkeren met hun voertuig ook de doorgang niet terwijl ze op hun gemak rondkijken in de shop. Door bij het portaal te betalen, kunnen zes tot zeven extra wassingen per dag worden gedaan in hetzelfde tijdsbestek.

“Vooral op zaterdag kan dat veel oponthoud schelen, want dan gaat het er hier soms hectisch aan toe met lange rijen auto’s die willen wassen.” Bij BP Well worden gemiddeld driehonderd auto’s per week gewassen, waarvan 40 procent op zaterdag. “Terwijl de ene auto binnen staat, kan de volgende alvast zijn programma kiezen en kopen”, aldus Faber. Verder staat er een spuitlans voor de voorwas, waar wachtende wasklanten alvast de tijd mee kunnen doden en later de doorstroom niet mee ophouden. Het meest uitgebreide programma neemt net geen acht minuten in beslag.

Printen

Bijzonder aan de terminal is verder het betaalsysteem van Valina. Dit contactloze systeem is ook voorzien van een gleuf waar de bankpas in kan indien het contactloze systeem even niet werkt of de pas weer opnieuw contact moet maken. Verder kan er aan de terminal ook een bon geprint worden, iets dat vaak niet mogelijk is bij contactloze systemen.

(De tekst gaat verder onder de afbeelding)

De betaalterminal bij BP Well. Foto: Paul van den Boogaard

De Washtec Softcare Pro 2 werkt volautomatisch, dat wil zeggen: als de klant heeft aangegeven in de auto te blijven zitten, dan start het programma zodra de auto op de goede plek in de washal staat. Als veiligheidsvoorziening stopt het programma zodra de klant op zijn claxon drukt. Klanten die liever buiten de auto wachtenm kunnen het programma starten door rechts van de ingang op de groene knop te drukken.

Zodra de machine gaat draaien, start het spektakel van schuim en gekleurde LED-verlichting. “Dat je auto er schoon uit komt, beschouwt de klant als een vanzelfsprekendheid. Dat moet dus sowieso goed zijn, maar de rest maakt het verschil”, weet Faber. “Zaken als gemak, snelheid, de hoeveelheid schuim en de beleving die dit geeft.”

Schokkend

Verder is de machine volledig electronisch en frequentie-gestuurd. De klant merkt hiervan vooral dat de rollover erg stil is. “Een mechanisch-pneumatische machine maakt schokkende bewegingen en meer geluid. Juist die schokkende bewegingen zorgen voor meer belasting op de onderdelen en dus meer slijtage. Daarnaast kunnen de wasarmen en borstels ook minder nauwkeurig de contouren van het voertuig volgen. Bij de Softcare Pro 2 heb je bijvoorbeeld geen hoesjes voor ruitenwissers nodig. Verder zorgen de softtouch borstels er voor dat er geen beschadigingen aan het voertuig ontstaan. Iedere vezel is voorzien van gaatjes, dus mochten deze ergens achter blijven hangen, dan breken ze meteen af voordat er schade aan de auto kan ontstaan.”

Vollenhoven heeft momenteel twintig bemande tankstations waarvan vijftien met een roll-over of wasstraat en één met enkel een wasbox. Wassen wordt volgens Faber een steeds belangrijker onderdeel van de bedrijfsvoering. “Met de verkoop van benzine en diesel alleen redden we het niet meer. We zitten in een transitiefase waarin we onszelf opnieuw moeten uitvinden. Alternatieve brandstoffen maken hier een belangrijk deel van uit, maar ook wat we in de shop doen met koffie met een bakery en wassen. We kijken continu naar het uitbreiden van ons netwerk. De overname van BP Well paste daar ook in.”

Lees ook:

Onderwerpen: , ,

Auteur: Paul van den Bogaard

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Was-hotspot BP Well neemt nieuwe Washtec-rollover in gebruik | TankPro.nl
BP Well roll-over WashTec
Interview

Was-hotspot BP Well neemt nieuwe Washtec-rollover in gebruik

Foto: Paul van den Boogaard

In de wasstraat van het BP-tankstation in het Limburgse Well is het vrijwel altijd druk, maar vooral op zaterdag gaat het er hectisch aan toe. Het vorig jaar door Vollenhoven overgenomen station dankt die drukte aan zijn goede naam. Bij de vervanging van de oude rollover was het bedrijf er dus alles aan gelegen om een snelle, maar vooral ook goed wassende machine te kiezen. 

Het werd uiteindelijk een Washtec Softcare Pro 2. Bijzonder aan de machine die in Well werd geïnstalleerd, is onder meer de drive-in module. Wasklanten kunnen op de terminal vooraan bij de wasstraat een programma kiezen en contactloos betalen. Een kaartje kopen in de shop en bij terugkomst een code intoetsen hoeft dus niet meer. “In theorie zou je vanuit je auto door het raampje kunnen kiezen en betalen, net als bij de drive in van mcDonalds”, legt Adriaan Nuijten van Washtec uit. “Daarna rijd je de wasruimte binnen en zodra de auto goed staat, start het programma automatisch.”

Antenne verwijderen

Vollenhoven koos er bewust voor om de terminal een kwartslag gedraaid te plaatsen. “Klanten moeten hier nog wel uitstappen, kiezen en betalen”, vertelt Guy Faber, productmanager carwash bij Vollenhoven. “Op die manier voorkom je dat ze vergeten om hun antenne te verwijderen of in te klappen. Maar klanten hebben dus wel het voordeel dat ze niet de shop in hoeven te lopen.”

Gemak voor de klant is niet de enige drijfveer voor het ontwikkelen van de drive-in module. Klanten die niet naar binnen hoeven voor een kaartje blokkeren met hun voertuig ook de doorgang niet terwijl ze op hun gemak rondkijken in de shop. Door bij het portaal te betalen, kunnen zes tot zeven extra wassingen per dag worden gedaan in hetzelfde tijdsbestek.

“Vooral op zaterdag kan dat veel oponthoud schelen, want dan gaat het er hier soms hectisch aan toe met lange rijen auto’s die willen wassen.” Bij BP Well worden gemiddeld driehonderd auto’s per week gewassen, waarvan 40 procent op zaterdag. “Terwijl de ene auto binnen staat, kan de volgende alvast zijn programma kiezen en kopen”, aldus Faber. Verder staat er een spuitlans voor de voorwas, waar wachtende wasklanten alvast de tijd mee kunnen doden en later de doorstroom niet mee ophouden. Het meest uitgebreide programma neemt net geen acht minuten in beslag.

Printen

Bijzonder aan de terminal is verder het betaalsysteem van Valina. Dit contactloze systeem is ook voorzien van een gleuf waar de bankpas in kan indien het contactloze systeem even niet werkt of de pas weer opnieuw contact moet maken. Verder kan er aan de terminal ook een bon geprint worden, iets dat vaak niet mogelijk is bij contactloze systemen.

(De tekst gaat verder onder de afbeelding)

De betaalterminal bij BP Well. Foto: Paul van den Boogaard

De Washtec Softcare Pro 2 werkt volautomatisch, dat wil zeggen: als de klant heeft aangegeven in de auto te blijven zitten, dan start het programma zodra de auto op de goede plek in de washal staat. Als veiligheidsvoorziening stopt het programma zodra de klant op zijn claxon drukt. Klanten die liever buiten de auto wachtenm kunnen het programma starten door rechts van de ingang op de groene knop te drukken.

Zodra de machine gaat draaien, start het spektakel van schuim en gekleurde LED-verlichting. “Dat je auto er schoon uit komt, beschouwt de klant als een vanzelfsprekendheid. Dat moet dus sowieso goed zijn, maar de rest maakt het verschil”, weet Faber. “Zaken als gemak, snelheid, de hoeveelheid schuim en de beleving die dit geeft.”

Schokkend

Verder is de machine volledig electronisch en frequentie-gestuurd. De klant merkt hiervan vooral dat de rollover erg stil is. “Een mechanisch-pneumatische machine maakt schokkende bewegingen en meer geluid. Juist die schokkende bewegingen zorgen voor meer belasting op de onderdelen en dus meer slijtage. Daarnaast kunnen de wasarmen en borstels ook minder nauwkeurig de contouren van het voertuig volgen. Bij de Softcare Pro 2 heb je bijvoorbeeld geen hoesjes voor ruitenwissers nodig. Verder zorgen de softtouch borstels er voor dat er geen beschadigingen aan het voertuig ontstaan. Iedere vezel is voorzien van gaatjes, dus mochten deze ergens achter blijven hangen, dan breken ze meteen af voordat er schade aan de auto kan ontstaan.”

Vollenhoven heeft momenteel twintig bemande tankstations waarvan vijftien met een roll-over of wasstraat en één met enkel een wasbox. Wassen wordt volgens Faber een steeds belangrijker onderdeel van de bedrijfsvoering. “Met de verkoop van benzine en diesel alleen redden we het niet meer. We zitten in een transitiefase waarin we onszelf opnieuw moeten uitvinden. Alternatieve brandstoffen maken hier een belangrijk deel van uit, maar ook wat we in de shop doen met koffie met een bakery en wassen. We kijken continu naar het uitbreiden van ons netwerk. De overname van BP Well paste daar ook in.”

Lees ook:

Onderwerpen: , ,

Auteur: Paul van den Bogaard

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.