SPOT robothond Antea Group
Interview

‘Kinderen kunnen hem blindelings besturen’

Foto: Nico Schinkelshoek

Een robothond die op plekken kan komen die voor mensen onbegaanbaar zijn en daar ook nog eens op de millimeter nauwkeurig metingen doet. Bij Antea Group testen ze daar mee. Op het tankstation kan SPOT, zoals het metalen beestje heet, uitkomst bieden.

Sinds kort heeft het bedrijf er een medewerker bij: een computerhond die zonder angst door tunnels kruipt en trappen beklimt.

Uitzettingen en metingen

Tijdens de Tankstation & Carwash Vakbeurs 2021 was de robot een van de eyecatchers, maar ook daarbuiten levert de innovatie de nodige aandacht op. “Het is geweldig om SPOT erbij te hebben”, zegt een trotse Herman-Jan Kuyper. “Het trekt heel veel opdrachtgevers. De robot is innovatief, dus je kan er een hoop mee. Zo is het mogelijk om er allerlei apparatuur op te zetten waarmee je, afhankelijk van de wensen van de klant, bijvoorbeeld verschillende soorten metingen kan uitvoeren”, aldus de projectmanager.

Omdat de hond ieder jaar hetzelfde controletraject op de millimeter nauwkeurig kan lopen, kunnen de metingen van bijvoorbeeld scheuren en zettingen exact met elkaar vergeleken worden. Ook kan de robot apparatuur meedragen voor bijvoorbeeld het meten van gassen. Zo kan de plek gevonden worden waar het hoogste gaspercentage zich bevindt om zo de bron te achterhalen.

Net als de Xbox

Pieter van Spronsen is een van de programmeurs van SPOT. De hond wordt bestuurd via een klein laptopje. “Het is doodeenvoudig. Alle kinderen kunnen hem blindelings besturen, want het is de controller van een Xbox. Er zitten ook camera’s op de controller. Daarmee zie je wat je doet. Wanneer je er verder induikt, ga je hem ook programmeren en dan wordt het wel wat ingewikkelder. Maar in eerste instantie is de bediening voor mensen die wel eens gamen betrekkelijk eenvoudig.”

Waar een echte hond normaalgesproken op puppytraining gaat, leert Van Spronsen SPOT gedrag aan op basis van een soort QR-codes die opgehangen worden. Zo is het mogelijk om hem routes aan te leren en op bepaalde plekken te laten stoppen voor het maken van een foto. “Hij navigeert eigenlijk op basis van de camera’s en die nemen de codes waar. Hij weet ook ongeveer welke richting hij oploopt, maar eens in de zoveel meter moet je even zo’n code ophangen.”

Training

De hond is volledig af te richten naar eigen wens. Wat daarbij weinig verschilt met een echte hond, is dat dit gebeurt op basis van herhaling. “Je kan hem dingen leren door iets heel vaak aan te bieden. Dat zijn bepaalde algoritmes. Je geeft hem eigenlijk een soort beeldbank van zaken die de hond moet herkennen. Bij het spoor zijn dat bijvoorbeeld heel veel foto’s van seinen en daarna weet hij met 98 procent zekerheid wanneer het om een sein gaat”, aldus de operator.

(De tekst gaat verder onder de afbeelding)

Robothond SPOT Antea Group
SPOT kan op plekken komen die voor mensen onbegaanbaar zijn. De robothond kan ook nog eens op de millimeter nauwkeurig metingen doen. Bij Antea Group testen ze er al uitgebreid mee. Foto: Antea Group

Ook bij tankstations kan de hond een waardevolle toevoeging zijn. Net als met de seinen kunnen de steeds weer terugkerende assets, zoals blusdekens, verlichting en een brandstofpomp, aangeleerd worden. Op basis van die herhaling leert SPOT gelijk in welke staat die onderdelen verkeren.

Nog niet overal komen

Waar de hond nog niet mag komen bij de benzinepomp zijn de ATEX-zones, de delen waar explosiegevaar heerst. Eerst moet de robot namelijk nog geschikt gemaakt worden om daar te lopen. “We verwachten op den duur dat er genoeg vraag naar zal zijn om de hond ook te voorzien van materialen die in theorie geen vonk kunnen veroorzaken.”

Omdat het grootste deel van het tankstation niet in de zogenaamde ATEX-zone valt, kan de hond daar al wel gewoon ingezet worden. Dat kan bijvoorbeeld zijn voor het meten van scheuren in vloeren. Een handeling die nu vaak nog door mensen wordt uitgevoerd.

Jonge generatie

Hoewel Kuyper zich ervan bewust is dat de robot banen zal gaan ‘afpakken’, vindt hij ook dat de innovatie bij de periode hoort waarin we ons bevinden. Bovendien is het vinden van technisch personeel lastig, maar met een innovatie als SPOT wordt ook de jongere generatie weer meer aangetrokken tot de sector, hoopt hij. “Die vinden het volgens mij prachtig om met zo’n hond te werken.”

Het ontwikkeltraject zal in eerste instantie een jaar duren. Misschien dat het daarna verlengd wordt. “Het is ook afhankelijk van wat de opdrachtgevers willen. Wat we met het spoor gaan doen, is eenvoudig om te zetten naar andere branches”, meent Kuyper.

En waar de naam SPOT nou eigenlijk voor staat? Het is een naam die Boston Dynamics (de leverancier) al aan de robot had gegeven. “Eigenlijk moeten we een prijsvraag uitschrijven over hoe we hem noemen, want die vraag krijgen we vaker. Dan kunnen we hem in ieder geval beantwoorden”, lacht Van Spronsen.

Dit artikel is eerder verschenen in het TankPro Magazine. Ga voor meer informatie over abonnementen naar www.tankpro.nl/abonneren

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Onderwerpen: , ,

Auteur: Nico Schinkelshoek

Nico Schinkelshoek is de vaste redacteur van TankPro.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.