TotalEnergies Schiebroek omkleuring

TotalEnergies wil volledig netwerk binnen twaalf maanden voorzien van nieuwe uitstraling

Bron: Frits Morrema TotalEnergies LinkedIn

Total veranderde de bedrijfsnaam in mei dit jaar naar TotalEnergies. Daarmee wil de Franse onderneming aantonen dat het zich ook bezighoudt met duurzame energie om zo een bijdrage te leveren aan het behalen van de klimaatdoelen. Maar, die naamsverandering betekent ook een enorme klus: wereldwijd moeten alle tankstations van nieuwe signing voorzien worden. 

Ook in Nederland is TotalEnergies begonnen met het project waarbij alle stations worden voorzien van een nieuwe uitstraling. Het is de bedoeling dat het volledige netwerk van meer dan vierhonderd stations halverwege 2022 een metamorfose heeft ondergaan. Het grootste deel van de stations moet zelfs dit jaar al uitgerust zijn met de nieuwe signing. Het station Rotterdam Schiebroek (foto) was de eerste die onder handen werd genomen.

Om de volledige rebranding in goede banen te leiden, werd binnen het bedrijf een projectgroep opgericht. Die moet er niet alleen voor zorgen dat alles goed verloopt, maar is ook verantwoordelijk voor de website en bijvoorbeeld de sociale media. Alles met het oude Total-logo moet namelijk aangepakt worden. Frits Morrema maakt als manager retail marketing & communicatie deel uit van de groep. “Het geeft echt enorm veel energie om met z’n allen in korte tijd op wereldwijde schaal TotalEnergies op de kaart te zetten”, vertelt hij trots.

Tankstations en laadplekken

De tankstations, carwashes en shops staan de komende periode een verandering te wachten. De herkleuring op de locaties zal voor veel mensen direct ook een eerste kennismaking zijn met de aangepaste naam, omdat het merendeel van de klanten het bedrijf vooral kent van de tankstations, denkt Morrema. Ook worden de ongeveer 8.000 publieke laadpalen van TotalEnergies in Nederland voorzien van een nieuwe uitstraling.

“Hoewel de aankondiging van de naamswijziging eerder dit jaar al was gedaan, moest deze tijdens de aandeelhoudersvergadering nog goedgekeurd worden. Dit gebeurde vervolgens op 28 mei, toen het nieuwe logo en de visuele identiteit werden onthuld. Sommige voorbereidingen waren al getroffen, maar vanaf dat moment konden wij dit project echt tot in de details uitwerken”, aldus Morrema.

Oude en nieuwe locaties

Toch is het volgens de manager geen gemakkelijke klus om al die locaties aan te pakken. Er is immers geen sprake van ‘one size fits all’. Zo moeten de exacte maten van alle materialen in kaart gebracht worden. “Ons netwerk is met de jaren dynamisch gegroeid en bestaat uit nieuwe, maar ook uit al jarenlang bestaande tankstations. Dat betekent bijvoorbeeld dat wij tal van verschillende uitvoeringen van pompen hebben en verschillende materialen gebruiken. En voor elke pomp moet er natuurlijk een goed passende TotalEnergies sticker zijn.”

“Bovendien hebben de shops en de carwash-concepten zich in de loop der tijd ontwikkeld. Dat betekent in de praktijk dat er voor elk individueel station een plan moet worden gemaakt. Het is een gigantische opdracht, maar wel een waar wij allemaal veel energie van krijgen”, vervolgt hij.

Volledige uitrol in twaalf maanden

Uiteindelijk is het de bedoeling dat het volledige project in minder dan een jaar wordt afgerond. Vooral voor het rebranden van de luifels is TotalEnergies wel afhankelijk van een belangrijke externe factor: het weer. Regen en wind kunnen namelijk invloed hebben op de planning. “Als het weer even meezit, worden dit jaar nog zo’n driehonderd stations voorzien van nieuwe signing op de pompen en worden er ruim 125 volledig omgekleurd, dus inclusief luifel en totem.” Momenteel is de nieuwe uitstraling bij vier stations in Nederland te zien.

“Een nieuwe naam en visuele identiteit krijg je niet elke dag en dat zorgt voor veel enthousiasme bij onze medewerkers, partners, klanten en aandeelhouders in Nederland. Het is geweldig om de trots te zien onder mijn collega’s en de energie die het met zich meebrengt om deze klus samen te klaren. Bovendien laat deze verandering het publiek echt kennismaken met TotalEnergies”, besluit Morrema.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Nico Schinkelshoek

Nico Schinkelshoek is de vaste redacteur van TankPro.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.