Patrick Bunnik directeur XXImo

XXImo bemachtigt grootste brandstoftender van Nederland

Bron: XXImo

Met het winnen van een Europese aanbesteding voor zo’n 16.000 mobiliteitskaarten, sleepte XXImo deze zomer de grootste tender op het gebied van brandstoffen in Nederland in de wacht. Het Utrechtse bedrijf heeft de Nederlandse politie namelijk voorzien van mobiliteitskaarten waarmee de dienders onder andere kunnen tanken, laden, parkeren, wassen en tol betalen.

Het was een spannende tijd voor directeur Patrick Bunnik en zijn collega’s. Om het politiekorps te overtuigen, moest een grote hoeveelheid informatie over onder meer de beveiliging van de gegevens en de data aangeleverd worden. “Als dan het verlossende telefoontje komt, is dat voor een club als de onze even groot feest, maar ook direct het besef dat we een nog groter project hebben dat we goed moeten opleveren”, vertelt Bunnik.

Hoewel de directeur uren over de binnengesleepte aanbesteding zou kunnen vertellen, mag hij niet heel veel informatie over het project prijsgeven. “Hoe groter de partijen zijn waarmee je werkt, hoe meer van dat soort afspraken er bij komen kijken.”

Tanken en openbaar vervoer

Aan het meest recente van succes van XXImo ging precies een decennium vooraf. Tien jaar geleden werd het bedrijf, dat zich bezighoudt met mobiliteitskaarten, opgericht. Nadat een leasemaatschappij informeerde naar een kaart waarmee medewerkers konden tanken, maar ook met het openbaar vervoer mochten reizen, begon het balletje te rollen. ‘’We bieden een geïntegreerde oplossing die alle vormen van mobiliteit mogelijk maakt’’, legt Bunnik uit. ‘’We hebben steeds meer diensten toegevoegd aan ons productenpakket. Bijna alles was georganiseerd als stand-alone oplossing, maar ons doel was juist om een combinatie te zoeken tussen meerdere van die verschillende typen mobiliteit.’’

Als startup, toentertijd nog met twee personen, zag Visa wel een toekomst in het concept waarbij alle vormen van mobiliteit samenkomen. “We onderscheiden ons door in de meest brede vorm met mobiliteit te werken, op basis van een Visakaart. Die wordt nagenoeg overal geaccepteerd. Dat is natuurlijk een heel ander acceptatienetwerk dan een pas die gemaakt is voor een bepaalde transactie. Alles moet op één btw-factuur kunnen.” Omdat de samenwerking tussen de partijen tijdens de oprichting al bezegeld werd, gaat ook het partnerschap al tien jaar terug.

Laadmogelijkheden tankstations

De tankstationsector is sinds de ontwikkelfase van de mobiliteitspas onderdeel van XXImo’s productenpallet. Inmiddels kunnen gebruikers van de kaart dan ook bij 83 procent van de Nederlandse benzinepompen terecht. Volgens Bunnik worden de locaties bovendien steeds belangrijker binnen het groeiende mobiliteitsaanbod, mede vanwege de rol die ze kunnen spelen in de elektrificatie van het wagenpark. “We zien dat er steeds meer goede laadfunctionaliteiten komen en de combinatie met de prima shops is voor onze klanten prettig.”

(De tekst gaat verder onder de afbeelding)

XXIMO kaart en mobiele app
XXIMO behaalde in haar jubileumjaar een groot succes: het binnenslepen van de grootste Nederlandse brandstoftender. Foto: XXImo

Door het grote aantal klanten dat gebruikmaakt van de betaalkaart, voornamelijk in de grootzakelijke markt, heeft XXImo een flinke poel aan gegevens verzameld waaruit inzichten opgedaan kunnen worden over de tankstations. Er is onder andere data beschikbaar over transacties, prijzen, trends en locaties en cross-selling. Daaruit blijkt dat er onderscheid te maken is tussen de keuze voor onbemand en bemand tanken. “We hebben klanten die tankstations zien als een horecalocatie. Dat kunnen we duidelijk aan de tijd van de transacties zien. We zien ook dat het aandeel onbemande stations buiten etenstijd hoger is, maar juist tijdens etenstijd winnen de bemande stations volgens onze cijfers aan populariteit”, legt Bunnik uit.

“We zien dat steeds meer mensen tijdens lunch- en dinertijd naar een tankstation gaan met een uitgebreid assortiment. We zien al een jaar of drie, vier dat die trend toeneemt. We denken dat dat alles te maken heeft met de combinatie eten, drinken en tanken op een plek. Als wij met onze klanten praten is de enige klacht dat de doorstroom soms wat sneller mag, maar over de kwaliteit is iedereen altijd enorm tevreden.”

In-app betalen

Ook contactloos betalen, dat vanwege de samenwerking met Visa mogelijk is met de kaart van XXIMO, wordt gebruikelijker bij de benzinepompen. “Dat is dan weer veiliger dan de traditionele betaalmiddelen.” Een veelbesproken ontwikkeling die Bunnik overigens nog niet terugziet in de gegevens over het betaalgedrag, is het in-app betalen. Daarbij hoeft een consument de auto niet te verlaten tijdens de betaling en kan de persoon via de pomp via een app activeren en vervolgens voor de brandstof betalen. “We zien dat het niet echt een probleem oplost. Als je snel wil tanken, kiezen mensen over het algemeen voor een onbemande pomp. Zeker als dat contactloos is met kaart, telefoon of bijvoorbeeld een horloge, is dat moeilijk te overtreffen met een app waarin je je moet aanmelden en waarin je een pomp moet kiezen.”

“Het is een mooie techniek en misschien wint het op termijn, maar in de cijfers zien we nog niet dat de consument daar heel warm voor loopt” gaat hij verder. “De mensen die over het algemeen haast hebben, tanken onbemand. Het is natuurlijk wel technisch gaaf dat het kan. We zien hoeveel klanten van bijvoorbeeld BP of Shell zo’n app gebruiken en daar onze kaartgegevens inzetten als betaalmiddel. Het is bijna op één hand te tellen.”

Jubileum vieren

Als het voltallige team na de zomervakantie weer terugkeert naar WTC-kantoor in Utrecht om verder te werken aan de mobiliteitsoplossingen, in de data te duiken en de gewonnen opdracht tot een succes te brengen, staat hen eerst nog een feestelijkheid te wachten. “Begin juli bestond XXImo tien jaar. Door corona hebben we de viering daarvan met het team en de partners uitgesteld tot september. Daar maken we een mooi feest van.”

Dit artikel is verschenen in TankPro Magazine nummer 4. Ga voor meer info over abonnementen naar www.tankpro.nl/abonneren

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Nico Schinkelshoek

Nico Schinkelshoek is de vaste redacteur van TankPro.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.