Marieke Beld Extendas

Column: Bijsturen in bijzondere tijden

De gevolgen van het coronavirus treffen ons allemaal. Veel ondernemers in de tankstation- en carwashbranche zien een verschuiving in omzet. Grip krijgen op je onderneming is relevanter dan ooit, maar hoe krijg je dit voor elkaar?

Mijn collega Niels Voortman van Extendas, expert op het gebied van dashboards en data-analyse, begrijpt deze vraag als geen ander en ziet data als een grote kans: “data is de nieuwe olie.”

Met behulp van de Dashboard module (via FuelOffice) gaat analyseren van je data in een fractie van tijd vergeleken met traditionele methoden. Dankzij de overzichtelijke weergave van (jouw) FuelOffice data via grafieken, diagrammen en visuele weergaves van KPI’s, zijn resultaten snel af te lezen over bijvoorbeeld een bepaalde tijd of in relatie tot andere, relevante data.

Maak onderscheid

“Gebruikers starten met een standaard inrichting van hun dashboard, dit helpt hen om vlot hun informatiebehoefte te kunnen bepalen”, zegt Niels verder. Kies er bijvoorbeeld voor om de omzet uit te splitsen op bedrijfsonderdeel of bekijk aan de hand van je transacties hoeveel klanten je per dag, per uur of op een specifieke dag in je shop of carwash hebt gehad. Maak hierbij onderscheid in het type aankoop: alleen tanken, alleen shop of een combinatie van beide. Dit geeft jou direct inzicht in hoeveel personeel je op welk tijdstip moet inzetten.

Het afgelopen jaar heeft Niels veel bijzondere trends in de data gezien. Het aantal verkochte liters ging in het voorjaar van 2020 sterk achteruit, maar de verkoop in shop en bakery schoot omhoog. Winkels en restaurants waren dicht, maar de mensen die toch onderweg waren wilden toch even wat eten. In het dashboard is het effect dan dagelijks te volgen en dat maakt het een belangrijk middel om met een goede onderbouwing beslissingen te nemen, bijvoorbeeld over het inzetten van personeel of promoties.

Anders dan onderbuikgevoel

Niels legt verder uit dat het visuele aspect hierbij een groot verschil maakt: “Data wordt consequent en helder weergegeven. Dit is belangrijk bij het delen van je resultaten. Je wilt het zo presenteren dat het voor iedereen duidelijk is, bijvoorbeeld wanneer je met locatiemanagers de resultaten bespreekt. Het kan zelfs zo zijn dat een promotie bij locatie A wel werkt, maar bij locatie B niet. Om daarop in te kunnen spelen, moeten alle betrokken partijen de gegevens makkelijk kunnen analyseren.”

Mijn collega weet dat de data soms ook compleet anders kan zijn dan het onderbuikgevoel: “Je kunt gaan spelen met kortingen op brandstof, maar komt een klant dan wel naar jou toe? Of levert dit niks op omdat men toch blijft tanken bij de buurman omdat de klant daar een tankpas heeft? In de Dashboard module zie je direct wat je beslissingen opleveren.”

Ook eens een column schrijven voor TankPro? Er is ruimte voor jouw inbreng. Laat het weten aan de redactie en wellicht staat jouw verhaal hier binnenkort ook. 

Onderwerpen: , ,

Extendas

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.