Schippersstop reportage

SchippersStop: ‘Modern station heeft meer nodig dan tankplaats en carwash’

“Je laadt een elektrische auto op daar waar je minimaal een aantal uur verblijft”, zegt Arie Schippers van SchippersStop in Veldhoven. En dat laden gebeurt dus niet per se op een locatie waar je kunt tanken of wassen. SchippersStop heeft daarom meer in huis, van parkeerservice tot bakery en vergaderzalen.

Schippers heeft zicht naast al die andere faciliteiten ook toegelegd op het opladen van elektrische auto’s. Onder de naam Schippers Clean Energy hebben ze een netwerk uitgebouwd met nu ongeveer tachtig laadpunten op semi-openbare plekken. Laadgedrag is anders dan tankgedrag. Een tank benzine gooi je vol, laden doe je alleen bij een tankstation als dat voor de reis nodig is – anders wordt er thuis of op het werk geladen. Daarover zegt Schippers: “Wij denken dat het nieuwe rijden en de nieuwe manier van tanken anders zal zijn dan wat we traditioneel kennen met fossiele brandstoffen. Ons idee is dat je daar de auto laadt waar je minimaal een aantal uur verblijft. Zoals bij sportschool, restaurant en hotel en natuurlijk ook thuis.

Wasstraat

SchippersStop heeft daarnaast een 55-meter lange wasstraat van Christ. Ook de truckwash werkt met de machines van Christ. In Veldhoven kunnen een kleine honderd auto’s per uur worden gewassen. Ook heeft het station een tiental wasboxen em een interieurplein waar klanten terecht kunnen om zelf te wassen en poetsen. “En voor mensen die via Eindhoven Airport reizen is er een speciale airport service waarbij ook de auto op vakantie gaat”, grapt Schippers. Je kunt in Veldhoven gewoon parkeren, maar je kunt terwijl je op reis bent ook de auto laten wassen, schoonmaken, de banden laten checken of een APK krijgen.

Past wassen en laden dan wel bij elkaar? Bij SchippersStop zit behalve een wasstraat, tankstation en horeca ook een business point met vergaderruimtes. “Met een cursus of een training sta je hier zomaar een uur of acht stil. Dan is het dus wel interessant om hier op het terrein te laden. En je laadt ook nog eens met groene stroom omdat we het pand vol hebben liggen met zonnepanelen.”

Kostenplaatje

Voor het plaatsen van laadpunten in die semi-openbare ruimte is toestemming nodig van de eigenaar van de grond. “Bij een woningeigenaar kan dat dus gratis worden gedaan, verder is het afhankelijk van de gemeente”, vertelt Schippers. “Je moet rekening houden met verschillende kosten, van de laadpaal zelf en van de aansluiting. Als er kabels getrokken moeten worden dan loopt het snel op. Grosso modo zijn de kosten per aansluiting tussen de vijf- en zesduizend euro.”

De energietransitie is niet nieuw voor Schippers. Hij beseft heel goed dat alleen leveren van fossiele brandstof op termijn niet voldoende zal zijn voor een succesvolle onderneming. “M’n ouders zijn 55 jaar geleden begonnen met rondbrengen van olie met paard en wagen. Dat groeide uit tot een groothandel in olieproducten. De bijzonderheid bij ons is dat we proberen om klanten totaal te ontzorgen.” En dat is momenteel ook op het gebied van laden.

Deze reportage was onderdeel van de thema-uitzending over laden van TankPro- en CarwashProTV.

Lees ook:

Auteur: Rieneke Kok

Rieneke is de vaste redacteur van Carwashpro.nl. Voor TankPro schrijft ze regelmatig over stations waar je ook kunt wassen.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

SchippersStop: ‘Modern station heeft meer nodig dan tankplaats en carwash’ | TankPro.nl
Schippersstop reportage

SchippersStop: ‘Modern station heeft meer nodig dan tankplaats en carwash’

“Je laadt een elektrische auto op daar waar je minimaal een aantal uur verblijft”, zegt Arie Schippers van SchippersStop in Veldhoven. En dat laden gebeurt dus niet per se op een locatie waar je kunt tanken of wassen. SchippersStop heeft daarom meer in huis, van parkeerservice tot bakery en vergaderzalen.

Schippers heeft zicht naast al die andere faciliteiten ook toegelegd op het opladen van elektrische auto’s. Onder de naam Schippers Clean Energy hebben ze een netwerk uitgebouwd met nu ongeveer tachtig laadpunten op semi-openbare plekken. Laadgedrag is anders dan tankgedrag. Een tank benzine gooi je vol, laden doe je alleen bij een tankstation als dat voor de reis nodig is – anders wordt er thuis of op het werk geladen. Daarover zegt Schippers: “Wij denken dat het nieuwe rijden en de nieuwe manier van tanken anders zal zijn dan wat we traditioneel kennen met fossiele brandstoffen. Ons idee is dat je daar de auto laadt waar je minimaal een aantal uur verblijft. Zoals bij sportschool, restaurant en hotel en natuurlijk ook thuis.

Wasstraat

SchippersStop heeft daarnaast een 55-meter lange wasstraat van Christ. Ook de truckwash werkt met de machines van Christ. In Veldhoven kunnen een kleine honderd auto’s per uur worden gewassen. Ook heeft het station een tiental wasboxen em een interieurplein waar klanten terecht kunnen om zelf te wassen en poetsen. “En voor mensen die via Eindhoven Airport reizen is er een speciale airport service waarbij ook de auto op vakantie gaat”, grapt Schippers. Je kunt in Veldhoven gewoon parkeren, maar je kunt terwijl je op reis bent ook de auto laten wassen, schoonmaken, de banden laten checken of een APK krijgen.

Past wassen en laden dan wel bij elkaar? Bij SchippersStop zit behalve een wasstraat, tankstation en horeca ook een business point met vergaderruimtes. “Met een cursus of een training sta je hier zomaar een uur of acht stil. Dan is het dus wel interessant om hier op het terrein te laden. En je laadt ook nog eens met groene stroom omdat we het pand vol hebben liggen met zonnepanelen.”

Kostenplaatje

Voor het plaatsen van laadpunten in die semi-openbare ruimte is toestemming nodig van de eigenaar van de grond. “Bij een woningeigenaar kan dat dus gratis worden gedaan, verder is het afhankelijk van de gemeente”, vertelt Schippers. “Je moet rekening houden met verschillende kosten, van de laadpaal zelf en van de aansluiting. Als er kabels getrokken moeten worden dan loopt het snel op. Grosso modo zijn de kosten per aansluiting tussen de vijf- en zesduizend euro.”

De energietransitie is niet nieuw voor Schippers. Hij beseft heel goed dat alleen leveren van fossiele brandstof op termijn niet voldoende zal zijn voor een succesvolle onderneming. “M’n ouders zijn 55 jaar geleden begonnen met rondbrengen van olie met paard en wagen. Dat groeide uit tot een groothandel in olieproducten. De bijzonderheid bij ons is dat we proberen om klanten totaal te ontzorgen.” En dat is momenteel ook op het gebied van laden.

Deze reportage was onderdeel van de thema-uitzending over laden van TankPro- en CarwashProTV.

Lees ook:

Auteur: Rieneke Kok

Rieneke is de vaste redacteur van Carwashpro.nl. Voor TankPro schrijft ze regelmatig over stations waar je ook kunt wassen.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.