‘Efficiënter inzamelen van frituurolie levert tankstations geld op’

Het inzamelen van gebruikte frituurolie kan veel efficiënter, duurzamer, veiliger, hygiënischer en goedkoper. Het levert ondernemers zelfs meer geld op. Reden voor SWO de Splinter om de handen ineen te slaan met Olthuis Recycling, het bedrijf achter een nieuw containersysteem. De eerste tankstations zijn inmiddels overgestapt.

Een van de tankstations die sinds kort gebruikmaakt van OptimumOlie, zoals het systeem van Olthuis Recycling heet, is Knaap Tankstation aan de Brandingdijk in Rotterdam Nesselande. Volgens medewerker Petra Farber-van Dam is het nieuwe containersysteem een aanwinst voor de locatie. “De bekende blauwe tonnen zijn erg onpraktisch. Deze moeten vaak verwisseld worden. Dat is behoorlijk zwaar. Je ziet bovendien niet precies hoe vol ze zijn, waardoor er regelmatig frituurolie gemorst wordt. Dat is niet erg hygiënisch en lastig schoon te maken. Bovendien krijgen we nu een hogere vergoeding, zo’n 30 procent extra ten opzichte van de traditionele wijze van inzameling met blauwe tonnen.”

Recyclen van gebruikte frituurolie

Olthuis is specialist in recycling van organische materialen/reststoffen, vooral vetten en gebruikte oliën uit de foodservice en de voedingsmiddelenindustrie. Het 40-jarige familiebedrijf heeft meer dan 30.000 klanten in Nederland, België, en het westelijke deel van Duitsland. “Het gaat hierbij om bedrijven die frituren in de breedste zin van het woord”, legt commercieel manager Arjan Meijer uit. “Denk aan visspecialisten, oliebollenbakkers, horeca, cafetaria’s en natuurlijk ook aan tankstations. Wij zijn altijd op zoek naar manieren om ons werk nóg hygiënischer, slimmer, efficiënter en duurzamer uit te voeren. Daar is dit nieuwe inzamelproces voor frituuroliën een perfect voorbeeld van.”

De gebruikte frituurolie van tankstations wordt vaak in de bekende blauwe tonnen gegoten. De meeste ondernemers hebben er tenminste twee staan. Als de tonnen vol zijn worden ze omgewisseld voor nieuwe. De oude tonnen worden opgehaald. Soms lekt er daarbij olie. De chauffeur moet heen en weer lopen om de tonnen mee te nemen en brengt ze vervolgens naar de fabriek. Daar worden ze gekanteld en gaan ze naar de smelterij in een grote stoomwasstraat waar ze door middel van een stoommachine worden gereinigd. Hiervoor is zowel stroom, gas, water en schoonmaakmiddel nodig. “Dat kan veel praktischer en duurzamer”, meent Meijer. “Door over te schakelen naar een zuigsysteem wordt dit deel van de supply keten overgeslagen, wat bijdraagt aan de duurzaamheid van de omgeving door minder CO2-uitstoot en een lagere arbeidsintensiteit.“

(Het artikel gaat verder onder de foto)

Olthuis investeert in de tanks, die de ondernemers in bruikleen krijgen. “Telkens als de container vol is, wordt deze door ons leeggepompt met een vacuumtankwagen. Dat gebeurt volgens een vaste planning, of op verzoek via telefoon of onze OphaalApp”, vertelt Meijer. “Het is straks zelfs mogelijk de container te voorzien van een sensor, die ons via het internet waarschuwt dat een afspraak voor een lediging nodig is.”

Volop voordelen

Het nieuwe systeem levert heel wat voordelen op. Een tank is twee tot drie keer groter dan een blauwe ton. Het is een gesloten systeem. Er kan niets gemorst worden en het ziet er esthetisch mooier uit. Er zijn minder onfrisse luchtjes en minder gevaarlijke glijpartijen. “Het leegzuigen van de container vergt minder tijd dan het laden en lossen van volle en lege vettonnen. Zo worden heel veel kosten bespaard. Een ander voordeel voor tankstations is de hogere vergoeding. Door deze nieuwe methode kunnen wij tot wel 30 procent méér betalen voor de oude frituurolie. Olthuis ontzorgt en toont met dit OptimumOlie-concept aan dat duurzaamheid, gemak en commercie in de breedste zin van het woord gecombineerd kan worden”, benadrukt Meijer.

Weegsysteem

Bij het ophalen wordt er precies gemeten hoeveel olie er in de tonnen zit. Meijer: “Bij halfvolle tot bijna volle vettonnen is het altijd een beetje gissen hoeveel kilo er precies wordt ingeleverd. Die schatting zal natuurlijk vrijwel nooit hoger uitvallen dan de werkelijkheid. Vaak wordt naar beneden afgerond. Onze tankwagens zijn voorzien van een geijkt weegsysteem, dat nauwkeurig de inhoud meet. De ondernemer ontvangt ter plekke een weegticket en krijgt altijd het exacte aantal kilo’s uitbetaald. De betaling is geheel geautomatiseerd. Binnen tien werkdagen staat het bedrag op hun bankrekening.”

Directeur Eric van Voorthuizen van SWO De Splinter kwam eerder dit jaar in aanraking met het nieuwe systeem. Hij was direct onder de indruk. “Het biedt alleen maar voordelen. Naast alle eerder genoemde pluspunten is het ook aanzienlijk duurzamer. Er zijn veel minder vervoersbewegingen nodig om de olie op te halen en weg te brengen. Van de oude frituurolie kan vervolgens weer biobrandstof gemaakt worden. Daarmee is de cirkel weer rond. Kortom, dit is zeker interessant voor onze leden en voor andere tankstations. In onze ogen is het echt een win-win-situatie.”

Omgevingsproof

We nemen een kijkje bij de nieuwe container die achter het Rotterdamse tankstation staat. “Deze staat er inmiddels vier weken. Zoals je ziet, is de container nog nauwelijks gevuld”, vertelt Farber-van Dam. “Het bevalt prima. We hebben er geen omkijken meer naar. Zodra het vat vol is, zorgt Olthuis ervoor dat deze leeggezogen wordt. Er hoeft niets verplaatst of gesjouwd te worden. Maar voorlopig kunnen we nog wel even vooruit.” Naast plastic vaten, die bij het tankstation in Rotterdam staan, zijn er ook meer robuuste containers mogelijk, vertelt Meijer. “Hier staat het vat onder een afdak, ver uit het zicht. Maar dat is lang niet overal. Daarnaast investeren wij in (RVS)-tanks – ook als maatwerk – die in de (nabijheid van) keukens staan. Voor iedere klant is er een oplossing!”

Olthuis Recycling is erg blij dat SWO de Splinter is aangehaakt. “Tankstations zijn een heel interessante doelgroep voor ons. In veel bakeries staat een frituur en dat aantal is afgelopen jaar gestegen. Het is mooi dat de eerste tankstation-ondernemers zo enthousiast zijn over ons systeem”, vindt Meijer. “Dit is de kracht van onze organisatie”, vult Van Voorthuizen aan. “De succesverhalen van ondernemers delen we met elkaar. Daar plukken we uiteindelijk allemaal weer de vruchten van. Ik ben ervan overtuigd dat binnenkort meer van onze leden gebruik zullen maken van dit mooie initiatief.”

Dit artikel is verschenen in TankPro Magazine nummer 6. Wil je hét vakblad voor de tankstationsector voortaan in de brievenbus? Sluit dan direct een abonnement af en ontvang het blad 6x per jaar. 

Lees ook:

Auteur: Remco Nieuwenbroek

Remco Nieuwenbroek is de vaste journalist voor vakblad TankPro en hoofdredacteur van het TankPro Magazine.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.