TankPro Jaaroverzicht (2): Zonder brandstof komt het land tot stilstand

Na een relatief rustig begin van het jaar, gaat Nederland vanaf half maart voor de eerste keer op slot. Tankstations hoeven de deuren echter niet te sluiten, maar mogen als vitale sector openblijven voor verkoop van brandstoffen en producten in de shop. Wat gebeurde er nog meer in de maanden maart en april? Een terugblik.

Het wordt steeds gebruikelijker: een supermarkt in de shop van een tankstation. Nadat eerder EG Group al een partnerschap aanging met Spar, slaan nu ook Albert Heijn en BP de handen ineen. Ruim honderd BP-tankstations in Nederland krijgen een locatie van Albert Heijn to go in hun shop. De deal werd begin maart bekendgemaakt. De uitbreiding van de samenwerking tussen AH en BP Nederland volgt na een proef bij acht locaties van de maatschappij. Ook EG Group liet begin maart van zich horen. Liefhebbers van een Whopper konden namelijk voortaan terecht langs de snelweg A2 bij Beesd. EG Group, vooral bekend als uitbater van Esso- en Texaco-tankstations, opende hier een Burger King-restaurant.

Lockdown

Half maart stond Nederland even stil. De aankondiging van de eerste lockdown zorgde in de sector vooral voor veel onduidelijkheid. Hoe ga je als tankstation om met dit virus? Hoe zorg je ervoor dat je voldoende personeel hebt? Mag de shop eigenlijk openblijven? En welke overige maatregelen neem je? Een ding werd direct duidelijk. Het was beduidend rustiger aan de pomp en in de shop. Verse producten waren bij een deel van de tankstations niet verkrijgbaar en bakeries werden gesloten. Ook bij BP Nederland was te merken dat het rustiger was, aldus woordvoerder Jacoline Poldervaart. “Op dit moment is de bakery alleen geopend voor koffie, verpakte koeken en snacks – dus geen verse broodjes. De bakery op de tankstations in Noord-Brabant is helemaal dicht. Uiteraard is dit een situatie die we voortdurend evalueren.” Volgens Jan Pieter de Wilde van Kuster Energy is het wel rustiger aan de pomp, maar is het nog te vroeg om in percentages te denken. “De bakery is alleen geopend voor het bezorgen en afhalen en klanten wordt gevraagd om te pinnen.”

Meer duidelijkheid

Na de nodige onduidelijkheid in het begin, werd snel duidelijk wat wel en niet mocht. Tankstations hoeven de deuren tijdens deze coronacrisis niet te sluiten, maar mogen openblijven voor verkoop van brandstoffen en producten in de shop. Het deel van de shop waar een horecavergunning op van toepassing is, moet wel dicht. Dit om te voorkomen dat grotere groepen mensen bij elkaar komen. Zitjes en statafels mogen niet gebruikt worden en tankstations moeten ervoor zorgen dat klanten niet langer in de shop zijn dan noodzakelijk. Zorg voor zelfbediening waarbij drank en etenswaren zelf gepakt kunnen worden.

Transport van brandstoffen wordt direct aangemerkt als een van de cruciale beroepsgroepen. De focus van zowel Fieten Olie als Sakko ligt niet alleen op het exploiteren van tankstations, maar ook op het bevoorraden van eigen locaties en klanten. We vroegen Stephan Mangnus (Sakko) en Richard Fieten (Fieten Olie) hoe zij de eerste dagen van de coronacrisis hebben ervaren? De brandstofvolumes lieten volgens beide heren al direct een aanzienlijke daling zien ten opzichte van de normale afzet. Naast het leveren van brandstoffen en het exploiteren van onbemande locaties hebben beide ondernemingen ook locaties met een shop. De shopvolumes lagen aanvankelijk nog op hetzelfde niveau als normaal. “Zondag was dit echter 25% hoger dan normaal. Het hamstereffect?” vroeg Sakko-directeur Stephan Mangnus zich af.

Extra aandacht voor schoonmaak

Bij locaties van Fieten Olie waren de bakeries nog wel geopend. Richard Fieten: “We vragen klanten om te pinnen, maar accepteren nog wel cash. Zowel de terminals op de onbemande stations als de pinpads in de shops – zo ook de toiletten – laten we vaker reinigen”, benadrukte Fieten. Ook bij Sakko werd er vaker schoongemaakt dan normaal. “Ja, daar wordt door ons conform de richtlijnen van de RIVM extra aandacht aan besteed.”

Red chauffeurs uit de brand

Tankstations moeten vrachtwagenchauffeurs uit de brand helpen nu ze niet meer terechtkunnen bij de wegrestaurants en chauffeurscafés, vindt de BOVAG. Minister Cora van Nieuwenhuizen onderstreepte de oproep. Van de 4100 tankstations in Nederland heeft de helft minstens een wc of wat eten en drinken te bieden, stelde de BOVAG. Tankstations kunnen eten en drinken zonder bezwaar meegeven aan truckers, want afhalen van eten is nog toegestaan. Stel dan meteen ook toiletten en douches beschikbaar, vraagt de belangenvereniging van de autobranche.

Omkleuren van GP Groot-locaties

In de derde week van maart, kwam er tussen al het coronanieuws ook nog een ander interessant bericht door. GP Groot brandstoffen en oliehandel maakte namelijk bekend dat het samenwerkingsovereenkomsten had gesloten met Total en VARO Energy. Alle 17 bemande Texaco-verkooppunten van GP Groot worden omgekleurd naar het merk Total, de 16 onbemande Texaco- en Firezone-stations van het Noord-Hollandse bedrijf krijgen de kleuren van Argos. Door de wijzigingen in het merkenbeleid van EG Group, de merkhouder van Texaco en Firezone, heeft GP Groot haar strategie voor wat betreft de merkvoering van haar tankstations onder de loep genomen, vertelt Pieter Talsma, directeur van GP Groot brandstoffen en oliehandel hierover: “Door de focus van EG op het merk Esso raken de door ons gevoerde merken Texaco en Firezone steeds meer op de achtergrond.”

Verhoging accijns op tabak

Vanaf april werd de accijns op sigaretten verhoogd met 1 euro. Eerder dit jaar werd al een accijnsverhoging doorgevoerd van 14 eurocent. De prijs van shag gaat zelfs met 2,50 euro omhoog. Het doel is om de prijs komende jaren verder te verhogen tot 10 euro per pakje in 2023. Het kabinet zal voor dit gebeurt in 2021 eerst een evaluatie uitvoeren. Het kabinet wil het aantal rokers in ons land terugdringen en voorkomen dat jongeren gaan roken.

IJs

Hoewel het in april aan de pomp een stuk rustiger is dan normaal, liepen de zaken op het terrein van het Berkman-tankstation aan de Tuindersweg in Barendrecht toch lekker door. Klanten konden hier namelijk terecht voor het bestellen van hun favoriete sorbet, roomijs of milkshake bij een mobiele ijscontainer. Het initiatief van De IJswinckel en Berkman Energie Service bleek zeer in de smaak te vallen. De twaalf locaties van De IJswinckel waren vanwege de coronamaatregelen gesloten. Wel was het mogelijk om producten te laten bezorgen. De samenwerking tussen Berkman en De IJswinckel bood mogelijkheden om – ondanks de situatie – de medewerkers toch aan het werk te houden en klanten te blijven bedienen.

Maandag gaan we verder met het TankPro Jaaroverzicht. Dan staan de maanden mei en juni op het programma.

Lees ook:

Auteur: Remco Nieuwenbroek

Remco Nieuwenbroek is de vaste journalist voor vakblad TankPro en hoofdredacteur van het TankPro Magazine.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

TankPro Jaaroverzicht (2): Zonder brandstof komt het land tot stilstand | TankPro.nl

TankPro Jaaroverzicht (2): Zonder brandstof komt het land tot stilstand

Lockdown