‘Prijstransparantie aan de pomp is echt een speerpunt’

Niet alleen bij nieuwbouwlocaties, maar ook bij bestaande tankstations van Tango worden steeds vaker led-schermen geplaatst. De displays zijn een perfecte manier om met de klant te communiceren, vindt Michael Romijn van Kuwait Petroleum Nederland.

Eind vorig jaar werd het tankstation van Tango aan de Boekhorstlaan in Harderwijk geopend. De nieuwbouwlocatie ligt op het nieuwe Foodcourt vlakbij de snelweg A28, naast vestigingen van KFC, La Place en Burger King. Het is een mooie, prominente en drukke locatie voor de onbemande formule van Tango. “Bij nieuwbouwstations zoals in Harderwijk kiezen we er direct voor om led-schermen te plaatsen. Ook bij locaties die we verbouwen, zetten we deze led-schermen neer. Inmiddels hebben we de schermen op meer dan twintig plekken staan.”

De schermen bieden volgens Romijn volop mogelijkheden om ‘in touch’ te zijn met de klant zonder dat je daarvoor fysiek op het station aanwezig hoeft te zijn. “Op de led-schermen kan allerlei informatie komen te staan die we met de bezoekers van onze locaties willen delen. Allereerst vermelden we natuurlijk onze prijzen. Prijstransparantie is immers een belangrijk speerpunt voor ons. Alle bedragen worden haarscherp weergegeven en kunnen realtime worden aangepast.”

Acties en info

Maar de led-schermen zijn niet uitsluitend bedoeld om de prijzen weer te geven. “Via de schermen kunnen we acties met onze klanten delen of ze wijzen op het belang van een goede bandenspanning bijvoorbeeld. Ook als er werkzaamheden op komst zijn, of wanneer een pomp tijdelijk niet beschikbaar is, kan dat via het led-scherm gecommuniceerd worden naar de klant. Daarnaast is het mogelijk om meer informatie te geven over de brandstoffen die op een locatie getankt kunnen worden. “Wat is het verschil tussen de ene en de andere brandstof? Hoe tank je veilig? Dat is met het oog op de toekomst – en de opkomst van steeds meer nieuwe alternatieve brandstoffen – natuurlijk heel interessant.”

Afgelopen periode hebben de schermen zich bewezen, benadrukt Romijn. De displays boden uitkomst. Niet alleen om de klanten te verwelkomen, maar ook om te adviseren hoe er zo veilig mogelijk getankt kon – en kan – worden. “We zetten op een rijtje welke voorzorgsmaatregelen de klant moet nemen. Zo wijzen we op het belang van goede handhygiëne en vragen we om afstand te houden van andere automobilisten en indien mogelijk mobiel te betalen.”

In eerste instantie besloot Tango een pilot met led-schermen op te starten. De ervaringen over de mogelijkheden waren zo positief, dat er werd besloten om een aanbesteding uit te zetten voor een groot aantal Tango-tankstations in Nederland en Q8-locaties in België. Uiteindelijk kwamen Little Led en De Digitale daarbij als beste uit de bus.

Koppeling met TSG

Timothy Everaers van Little Led blikt tevreden terug op de uitrol van de eerste digitale prijszuilen bij Tango. “Na een periode waarin je elkaar leert kennen is de samenwerking echt goed op gang gekomen. Dankzij een flexibele projectplanning hebben we snel kunnen schakelen met ons team, waarbij eerst de twee nieuwbouwlocaties Harderwijk en Haps zijn opgeleverd en korte tijd daarna ook de twintig retrofit-locaties. Door de prettige samenwerking met onze projectpartner De Digitale is de FuelPOS-koppeling gerealiseerd en is met TSG de terugmeldtechnologie ontwikkeld waardoor TSG continu kan zien dat de prijzenborden online zijn. Dit zijn enkele belangrijke voorwaarden die gesteld waren aan de samenwerking.”

Dit artikel is verschenen in TankPro Magazine nummer 4. Wil je hét vakblad voor de tankstationsector voortaan in de brievenbus? Sluit dan direct een proefabonnement af en ontvang het blad 6x per jaar. 

TankPro Magazine Proberen! € 35/1 jaar - 59,.95 reguliere prijs - U ontvangt 6 print magazines - Bestel

Auteur: Remco Nieuwenbroek

Remco Nieuwenbroek is de vaste journalist voor vakblad TankPro en hoofdredacteur van het TankPro Magazine.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.