Aart van Rooijen: ‘Noodzaak van innovatie relevanter dan ooit’

De coronamaatregelen hebben afgelopen tijd grote invloed gehad op de tankstationsector. En de gevolgen van Covid-19 zullen voorlopig nog wel boven de branche blijven hangen. Juist nu maken ondernemers het verschil door te werken aan de digitalisering en transformatie van hun tankstation, benadrukt Aart van Rooijen van BigBrother. “Bepaal welke richting je op wilt en welke stappen nodig zijn om daar te komen.”

Een oude en een nieuwe wereld? Nee, daarvan is volgens Van Rooijen, commercieel directeur bij de leverancier van beveiligingsoplossingen BigBrother, nog geen sprake. Maar dat er voor veel tankstations afgelopen maanden grote veranderingen hebben plaatsgevonden, is wel duidelijk. De afzet van brandstof liep fors terug en de maatregelen die genomen moesten worden om verdere verspreiding van het coronavirus te voorkomen, vroegen veel flexibiliteit van ondernemers en medewerkers. Maar tegelijkertijd waren er kansen en kregen bijvoorbeeld veel shops een boost.

“De noodzaak om je tankstation of carwash toekomstbestendig te maken, is relevanter dan ooit. En daar speelt innovatie én digitalisering uiteraard een belangrijke rol bij. Ik denk zeker wel dat we een pré- en een post-coronatijdperk hebben op vlak van digitalisering. Ik las onlangs dat we wat betreft het omarmen en ontwikkelen van nieuwe, digitale oplossingen de afgelopen twee maanden, twee jaar hebben ingehaald. Sommige veranderingen zijn dus echt wel versneld.”

Interessante data

Partijen die al bezig waren met digitalisering hebben de laatste maanden de vruchten geplukt van hun eerdere werk. “Een deel van de klanten bleef natuurlijk thuis. Maar het deel dat wel bleef komen, leverde zeer interessante informatie op. Wat kwamen deze klantgroepen precies doen? Gingen ze tanken? Liepen ze ook de shop binnen? Welke producten werden gekocht? Brachten ze ook een bezoek aan de carwash? Dit is zeer relevante info om je klantgroepen in beeld te krijgen. Met onze oplossingen kunnen we tankstations helpen om dit in kaart te brengen.”

Het kennen en herkennen van je klant is belangrijker dan ooit, en zal komende jaren alleen nog maar belangrijker worden om succesvol in te spelen op de wensen van je klant. “Juist als je wilt innoveren en je onderneming toekomstbestendig wilt maken, moet je weten wie je klanten zijn. Waarom komen ze naar je locatie? Welke producten nemen ze af? Waaraan hebben ze verder behoefte? Dit zijn stuk voor stuk vragen die van groot belang zijn bij het uitstippelen van je koers.”

(Het artikel gaat verder onder de foto)

Niet alleen het analyseren van klantdata helpt ondernemers vooruit. “We hebben gezien dat iedereen vanuit huis is gaan werken en dat vaak nog steeds doet, waardoor het op afstand kunnen controleren en beveiligen van je locaties een must is geworden. De explosieve groei van het aantal gebruikers van Zoom, Teams, en dergelijke zagen wij ook bij het remote gebruik van onze oplossingen. Een hoog beveiligings- en controleniveau hanteren zonder continue op locatie aanwezig te zijn, is een duidelijke trend. Met onze oplossingen ondersteunen wij ondernemers hierin door beelden, in een veilige omgeving, overal ter beschikking te stellen en de ondernemers pro-actief in te lichten als er een afwijkende situatie is.”

Durf te kiezen

Maar hoe speel je als tankstation-ondernemer in op deze veranderende wereld? “Als je nu vanuit het niets een nieuwe locatie kunt bouwen, dan maak je ongetwijfeld andere keuzes dan een bestaande ondernemer. Staat je zaak er al, dan is het vooral belangrijk om te durven kiezen. Bepaal welke richting je op wilt en welke stappen nodig zijn om daar te komen. Waar wil ik over vijf of tien jaar staan? Wij geloven echt in incrementele toepassingen. Je moet continu onderweg zijn naar je stip op de horizon.”

Volgens Van Rooijen zijn bij het uitstippelen van je koers twee zaken van groot belang. “Allereerst is het van belang in beeld te hebben waar je klant behoefte aan heeft. Daarnaast moet je bepalen wat bij je locatie en bij jezelf past. Wees niet bang om te innoveren, maar loop jezelf ook niet voorbij. Dat kan een valkuil zijn. Anders krijg je losse flodders. Alleen met het uitrollen van een app red je het niet. Dat is in mijn ogen niet de manier om je onderneming te digitaliseren. Het moet een onderdeel vormen van je totale strategie en passen in je back-office zodat het ook daar de processen vereenvoudigt.”

Bewondering

Een partij die al flink wat jaren vol inzet op innovatie is Loogman. “Het is bij Ger (Loogman, red.) en zijn collega’s een vast onderdeel van zijn strategie. Als je ziet wat ze allemaal hebben neergezet, dan heb ik daar veel bewondering voor. Ze hebben een doorgedreven toekomstvisie voor ogen en alle initiatieven en projecten die worden opgestart, sluiten aan bij die visie. Loogman daagt zichzelf uit om vooruit te komen. Dat is heel krachtig.”

De systemen van BigBrother ondersteunen ondernemers bij het zetten van stappen naar de toekomst. “Onze oplossingen maken het eenvoudig om stappen te zetten en te innoveren. Wij verwachten niet dat medewerkers op een tankstation achter de schermen zitten. Daar helpen wij ze bij. Door gebruik te maken van slimme oplossingen kunnen ze hun business uitbreiden en verbeteren en zich focussen op de dagelijkse praktijk.” Mooie voorbeelden hiervan zijn de oplossingen Just Start to fill en Just Start to wash. De afgelopen maanden hebben deze innovaties een opmars gemaakt omdat klanten naar touchless oplossingen zochten, maar ook omdat deze vorm van digitalisering werd omarmd door klanten die op zoek zijn naar gemak. Voor de ondernemer levert het relevante data op, die inzicht geeft in het klantgedrag. Voor de klant is het een aantrekkelijke manier van tanken en wassen.

Mens vs. machine

Ondanks alle mogelijkheden van digitalisering en artificiële intelligentie moeten ondernemers een aspect niet vergeten als ze hun tankstation toekomstbestendig willen maken. “Slimme techniek kan heel veel zaken eenvoudiger en beter maken. Maar het menselijke aspect is en blijft in mijn ogen essentieel. Tankstations die gastvrij zijn en hun klanten kennen, weten ook waaraan behoefte is. Het gaat niet alleen om de laagste prijs. Hulp bij het tanken, een praatje of gewoon een warme ontvangst zijn nog steeds heel belangrijk. Technologie kan niet alles vervangen. Door gebruik te maken van onze cameratechnologie optimaliseer je de volledige klantreis op jouw tankstation, waardoor de medewerkers zich volledig kunnen focussen op hun rol als gastvrouw of gastheer.”

Auteur: Remco Nieuwenbroek

Remco Nieuwenbroek is de vaste journalist voor vakblad TankPro en hoofdredacteur van het TankPro Magazine.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.