VARO Energy - Arnold Scherpenkate Foto: Remco Nieuwenbroek

9 vragen aan Arnold Scherpenkate & Arend Nieboer (VARO Energy)

Hoewel de gevolgen van de coronacrisis nog steeds voelbaar zijn, lijkt de sector langzaam maar zeker weer op te krabbelen. Op het hoofdkantoor van VARO Energy in de Rotterdamse Waalhaven viel (ook in coronatijd) nog wel een en ander te vieren. Onlangs werd namelijk het 150ste Argos-tankstation geopend én zag de nieuwe tankpas het levenslicht. We schuiven aan bij Arnold Scherpenkate (Manager Wholesale en Retail) en Arend Nieboer (Manager Cards) voor een update.

1. Hoe hebben jullie afgelopen periode ervaren?

(AS): “Het was nogal een surrealistische ervaring. Van het ene op het andere moment ging het roer volledig om. Dat was even wennen. Er kwamen bovendien verschillende zaken samen. We hadden allereerst natuurlijk te maken met de coronamaatregelen. Daardoor nam de afzet op het voorterrein fors af. Het goederen- en personenvervoer kwam grotendeels tot stilstand. Tegelijkertijd daalden ook de brandstofprijzen fors. We kregen wel wat uitdagingen voor onze kiezen. Tegelijk hebben we afgelopen tijd ook gebruikt om verschillende zaken intern opnieuw tegen het licht te houden en te verbeteren. Kortom, we hebben onze tijd goed gebruikt. Inmiddels ziet het leven er weer wat normaler uit. Het is prettig om te merken dat het weer flink drukker is aan de pomp. Mensen zien de auto als een veilige manier van vervoer. Ook de tweedehandsmarkt trekt aan. Dat is voor ons een positieve ontwikkeling. Ik ben benieuwd wat er komende tijd gaat gebeuren.”

2. De 150ste locatie in de kleuren van Argos is onlangs geopend. Hoe belangrijk is deze opening voor jullie?

(AS): “Het is zeker een mijlpaal. De opening van dit tankstation hebben we bescheidener gevierd dan vooraf gehoopt, maar het is niet in stilte gebeurd. We hebben iets minder kunnen uitpakken dan in eerste instantie de bedoeling was. De acties vonden vooral digitaal plaats. Mensen konden prijzen winnen, onder meer tanktegoed en taarten. Uiteindelijk werd dat heel goed opgepikt. Inmiddels staat de teller alweer op 153 locaties, dus het gaat snel. We hebben ervoor gekozen om ons echt te gaan focussen op het Argos-merk. Afgelopen jaren is het aantal locaties al snel gegroeid. En we gaan op volle kracht door!”

3. In hoeverre helpt de samenwerking met Van Kessel en GP Groot?

(AN): “Beide partnerschappen zijn heel waardevol voor ons. Van Kessel en GP Groot zijn onze resellers voor respectievelijk het zuiden en het noorden van het land. Daarnaast zetten beide bedrijven ook in op het Argos-merk. Het is voor ons een ideale combinatie die ons merk groter, sterker en bekender maakt.”

4. Hoe belangrijk is de lancering van de vernieuwde tankpas?

(AN): “De Argos Tankpas sluit uitstekend aan bij de stappen die we op dit moment zetten. De kaart is inmiddels bij 430 stations te gebruiken, eind dit jaar zullen dat er 500 zijn. We willen klanten aan ons binden. Voor de kaart hoeft niet betaald te worden en er is geen contract nodig. We richten ons ook vooral op lokale industrie. Denk aan de ondernemer op de hoek met tussen de vijf en twintig voertuigen. Administratieve rompslomp behoort tot het verleden dankzij ons digitale facturatiesysteem, dat automatisch alles bijhoudt. Inmiddels hebben we ons online portal uitgebreid en kan de klant zelf online aanpassingen doen, zoals het blokkeren van een tankpas. Met de Argos Tankpas profiteer je bovendien altijd van een gegarandeerde korting. Ook andere producten en diensten in de shop kunnen eventueel betaald worden met de kaart.”

(Het artikel gaat verder onder de foto)

5. Hoe onderscheidt Argos zich van de concurrentie?

(AN): “Onze nieuwe slogan ‘Tanken op z’n Hollands’ is voor ons vooral tanken voor een eerlijke prijs. We hebben inmiddels een prachtig netwerk in Nederland dat volop in ontwikkeling is. Toen ik begon in 2011 waren er circa 35 stations. We zijn flink gegroeid en doen er alles aan – samen met onze resellers – om verder door te groeien. Komende tijd zullen we meer locaties gaan ombouwen naar de Argos-kleuren. Onze kracht is vooral dat we lokaal actief zijn en dicht op de klant zitten, zowel de particuliere als zakelijke rijder. Onze stations zijn fris, modern en herkenbaar. Klanten moeten zich er veilig en welkom voelen. Ook onze brede kaartacceptatie is uiteraard een belangrijk speerpunt.”

6. Hoe kijken jullie naar de toekomst van de shop?

(AS): “We richten ons echt op het voorterrein. Als er een shop aanwezig is, gaan we daarvoor altijd een samenwerking aan met een ondernemer. Maar uiteindelijk is het wel een interactie. Je moet elkaar uiteindelijk versterken. Klanten die de shop bezoeken, komen mogelijk ook tanken. En andersom werkt het natuurlijk ook. De medewerkers van de shop zijn een visitekaartje voor ons. Zij zijn de ogen en oren bij het tankstation. Een shop kan dus wel degelijk van grote waarde zijn.”

7. Hoe interessant is het exploiteren van een carwash bij een tankstation?

(AS): “Ook het uitbaten van een wasgelegenheid biedt zeker mogelijkheden. Maar zoals gezegd leggen wij de focus echt op brandstoffen. Locaties waar ondernemers een wasgelegenheid neerzetten, kunnen voor ons extra interessant zijn. Je kunt klanten hier laten tanken en wassen. Dat is voor bijvoorbeeld taxi’s of voor bedrijven die met busjes rondrijden erg handig. Uiteindelijk willen wij natuurlijk zoveel mogelijk traffic bij de tankstations. Dat is goed voor ons en voor de ondernemer die de shop en eventueel de carwash onder zijn hoede heeft.”

8. Hoe kijken jullie naar de opkomst van nieuwe alternatieve brandstoffen?

(AS): “De wereld is in verandering. Dat is een feit. We geloven in een mix van verschillende brandstoffen. Wij denken dat je met bijmengen veel meer kunt bereiken dan wat op dit moment gebeurt. In onze laboratoria zijn collega’s volop bezig om te kijken hoe we hier nog meer uit kunnen halen. Welke afvalstoffen kunnen allemaal gebruikt worden om de uitstoot via biobrandstoffen en bijmenging verder omlaag te brengen? Ook op een aantal van onze stations staan inmiddels laadpalen. En wij waren een van de voorlopers met Blue One 95. Maar uiteindelijk vind ik het vooral belangrijk om te kijken wat er qua uitstoot onder de streep overblijft. Je moet kijken naar de hele keten, niet alleen naar wat er uit de uitlaat komt. Dat mis ik nog weleens in de huidige situatie. Een elektrische auto is niet per definitie schoon.”

9. Hoe ziet de toekomst van de branche eruit?

(AN): “Het is een rare tijd. Ik ben benieuwd hoeveel sporen de coronacrisis zal achterlaten. Sowieso is de branche volop in beweging. Er is een fors aantal overnames geweest. Het is een tijd waarin kleine ondernemers het zwaar hebben. Vooral de onzekerheid op het gebied van tabaksverkoop is een hot item. Wat gaat hiermee op langere termijn gebeuren? Sowieso zijn heel veel tankstations onbemand geworden. En dan is er nog de energietransitie. Ook wij weten natuurlijk niet precies hoe de toekomst eruit gaat zien, maar we zijn op dit moment volop bezig onszelf klaar te stomen voor de toekomst. Uiteraard willen we ondernemers die zich bij ons aan willen sluiten, graag met open armen ontvangen.”

Dit artikel is verschenen in TankPro Magazine nummer 3. Wil je hét vakblad voor de tankstationsector voortaan in de brievenbus? Sluit dan direct een proefabonnement af en ontvang het blad 6x per jaar. 

TankPro Magazine Proberen! € 35/1 jaar - 59,.95 reguliere prijs - U ontvangt 6 print magazines - Bestel

Lees ook:

Auteur: Remco Nieuwenbroek

Remco Nieuwenbroek is de vaste journalist voor vakblad TankPro en hoofdredacteur van het TankPro Magazine.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.