NOVE: tankstation-ondernemers luiden de noodklok

De leden van NOVE maken zich ernstige zorgen over een gezonde toekomst van de tankstationbranche. Vooral tankstations in de grensstreek krijgen het volgens de brancheorganisatie voor zelfstandige brandstofhandelaren stevig voor hun kiezen. Volgens directeur Erik de Vries ziet een deel van hen het bijzonder somber in.

Allereerst heeft de branche te maken met de gevolgen van de coronacrisis. De brandstofomzet in Nederland is in de eerste vier maanden van 2020 met 13,7% gedaald ten opzichte van dezelfde periode in 2019, aldus de brancheorganisatie op basis van recente cijfers van het CBS. Alle brandstoffen staan in de min ten opzichte van vorig jaar. De transportsector wist zich nog enigszins te handhaven, net als de agrarische sector en de bouwsector. Hierdoor blijft de daling in de verkoop van diesel relatief beperkt, maar nog steeds valt die ruim 25% lager uit in april (tegenover -32% voor alle brandstoffen in april).

Op de grens

Niet alleen de financiële gevolgen van de coronamaatregelen hakken er stevig in, ook een aantal andere ontwikkelingen hebben grote invloed op de inkomsten van tankstations. Vooral in de grensstreek is het lastig om te concurreren, benadrukken de NOVE-leden. Zo wordt in Duitsland de BTW tijdelijk verlaagd tot en met 31 december. Daardoor loopt het prijsverschil aan de pomp – dat al stevig is – nog verder op.

Ook de aanscherping van de regels op het gebied van tabaksverkoop doet de sector geen goed, geven de ondernemers aan. Per 1 januari volgend jaar moet tabak uit het zicht liggen in de shop. Veel tankstations met tankshop hebben een grote tabaksomzet, die weer zorgt voor belangrijke nevenomzet. In België en Duitsland is er wat betreft het verkopen van tabak nog weinig beweging en worden er geen extra maatregelen genomen. In beide buurlanden is het bovendien nog steeds mogelijk om alcohol te verkopen.

Statiegeld

Een ander punt van zorg is de invoering van statiegeld op kleine plastic flesjes, die vanaf zomer volgend jaar van kracht wordt. Dit gaat ook gevolgen hebben voor tankstations en mogelijk extra kosten met zich meebrengen, verwachten de ondernemers. Per flesje (< 1 liter) wordt straks 15 cent statiegeld gerekend.

NOVE heeft bij het Ministerie van Financiën gepleit voor accijnsteruggaaf bij faillissement van de (kaart)klant. Zeker in coronatijd lopen de tankstation-ondernemers extra debiteurenrisico. Een groot deel van het geld betreft accijnzen, geld voor de overheid dus. Het Ministerie heeft dit verzoek om onduidelijke redenen afgewezen, laat De Vries weten. Ook de Mautvrijstelling voor LNG in Duitsland is een aandachtspunt. Die heeft volgens NOVE veel meer impact dan de subsidieregeling in Nederland. Daardoor tanken veel internationale vervoerders in Duitsland.

Verschraling van het aanbod

Het bestuur en de NOVE-leden verwachten door al deze maatregelen een verschraling van het aanbod. Minder shops en minder tankstations in totaal. Ook wordt het voor de kleinere ondernemer en voor de ondernemer in de grensstreek steeds lastiger om te kunnen investeren in de energietransitie. Zij zijn op dit moment namelijk vooral bezig met overleven, luidt de harde conclusie.

Auteur: Remco Nieuwenbroek

Remco Nieuwenbroek is de vaste journalist voor vakblad TankPro en hoofdredacteur van het TankPro Magazine.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.