Foto: Frank van de Ven

Lukoil-tankstation in Kessel heeft primeur met iNozzle One

Tanken wordt door veel mensen als een vervelende bezigheid ervaren, maar daar komt volgens directeur Pascal van Nisselroy verandering in dankzij de iNozzle One. Zijn bedrijf Smarter Nozzle ontwikkelde een 5,5-inch amoled-scherm dat op vulpistolen geplaatst kan worden. Op dit scherm kunnen klanten tijdens het tanken kijken naar filmpjes en andere uitingen waarmee ondernemers onder meer hun tankstation en carwash in de spotlights kunnen zetten. Inmiddels wordt het systeem uitgebreid getest bij een Lukoil-locatie in het Limburgse Kessel.

De iNozzle One werd in 2018 door Smarter Nozzle groots gepresenteerd op de Tankstation & Carwash Vakbeurs in Expo Houten. Daarna werd het stil rond het bedrijf dat de apparaten maakt, maar nu is de innovatie dan eindelijk klaar om uitgebreid getest te worden. De extra ontwikkeltijd is goed benut, want het systeem is volledig ontwikkeld om op explosiegevoelige plaatsen zoals tankstations te kunnen functioneren. Ook het design is aangepast. Op de vakbeurs was het display nog in drie vakken ingedeeld, terwijl er nu van een fullscreen gebruik gemaakt wordt. “Dat komt de helderheid van de boodschappen ten goede”, verduidelijkt Van Nisselroy.

Bij het Lukoil-tankstation in Kessel hangen de eerste iNozzle Ones sinds een tweetal weken. “Dit filiaal heeft de primeur. Op deze locatie worden stresstesten uitgevoerd om te kijken of het systeem werkt zoals het moet. Er zijn vier exemplaren opgesteld van dit nieuwe entertainmentkanaal. Het valt op, want tot nu toe zijn de reacties van de gebruikers zeer positief. Het is iets nieuws en het geeft mensen wat te doen tijdens het tanken.”

Hoe ben je op het idee voor de iNozzle One gekomen?

“Ik heb jarenlang een aantal tankstations gerund. Op een gegeven moment kreeg ik promotiemateriaal van papier dat over de nozzles geplaatst moest worden. Toen ik dat deed, vroeg ik mij af wat het nut daarvan was. Deze vorm van reclame is toch hopeloos uit de tijd? Iedereen is online en zit op zijn smartphone. Wie bereik je dan met zo’n kartonnetje met een logo en een slogan? Toen is het idee voor de iNozzle One geboren. Dat is inmiddels alweer tien jaar geleden. Wat dit systeem interessant maakt, is dat elke ondernemer erop kan adverteren. Zo heeft een lokale makelaar bijvoorbeeld gekozen om bij dit tankstation zijn boodschap te verkondigen. Hier wordt zijn verhaal echt gezien en het is altijd maar de vraag of een advertentie in het buurtkrantje datzelfde effect heeft.”

De totstandkoming van dit concept nam een decennium in beslag. Waarom duurde het zo lang voordat de iNozzle One een feit werd?

“Het is een complex proces geweest waar veel research voor nodig was. We hebben een haalbaarheidsonderzoek gedaan om te kijken of het concept dat in mijn hoofd zat, gerealiseerd kon worden. Ook moest onderzocht worden of dit concept al bestond. Dat bleek niet het geval en wij zijn de eerste partij ter wereld die zo’n systeem op de markt brengt. Vervolgens begon de ontwikkeling en doorontwikkeling van dit systeem. Vooral op het gebied van explosieveiligheid moest nog flink geschaafd worden. Ook de keuze voor het scherm was belangrijk. Wat nu mogelijk is met amoled-schermen was tien jaar terug nog niet mogelijk. Die technologie stond nog in de kinderschoenen.”

Wat is nu eigenlijk de meerwaarde van dit systeem voor tankstationhouders?

“We spelen in op een behoefte. Uit eigen onderzoek waarbij we drie maanden lang via camera’s klanten hebben geobserveerd tijdens het tanken, viel op dat men verveeld om zich heen keek. Het vullen van de brandstoftank wordt als een saaie bezigheid ervaren. Door mensen bezig te houden en af te leiden, kun je het tanken veraangenamen. Dat hebben we gedaan door de tankpistolen te voorzien van een 5,5-inch amoled-scherm waarop we video’s vertonen. Tijdens het tanken kan men naar speciale content kijken.”

Voor welke partij is dit systeem bedoeld?

“Elk tankstation is geschikt voor de iNozzle One. Het systeem is draadloos en kan snel over de gangbare pompen geplaatst worden. De oplader is vrij klein en kan over het vulpistool geplaatst worden. Onze display is gepatenteerd en voldoet aan alle gestelde veiligheidseisen die bij werken op een tankstation horen. De productie van deze systemen worden door ons hier in Kessel op de eigen productielocatie gemaakt. Alle componenten, de assemblage en de afwerking worden door ons verzorgd. De nozzles zijn in verschillende kleuren leverbaar.”

Is expansie naar het buitenland ook een doel?

“Absoluut. Het plan is ook om in de toekomst over de grens te gaan kijken om te zien waar de iNozzle One ook geïntroduceerd kan worden. Eerst willen we dit systeem uitgebreid testen hier in Kessel voordat we het concept breed uitrollen. De komende twee maanden gaan we deze locatie uitgebreid monitoren, waarna we het concept later verder uitrollen bij grotere tankstations. Dit jaar komen er veertig tot zestig locaties van Lukoil bij is het plan. Ook hebben we aanvragen gehad van andere stations uit heel Nederland. Waar we over vijf jaar staan? Dan verwacht ik dat dit concept in de Benelux en andere Europese landen te zien is. We hebben al een aanvraag vanuit Oostenrijk binnen. Bijzonder, want we hebben er nog geen reclame voor gemaakt. Waarschijnlijk heeft die Oostenrijkse oliemaatschappij ons online gevonden. Deze partij was op zoek naar een alternatief voor advertentie-units en kwam toen bij ons uit. We zijn met elkaar in gesprek. ”

Wat is je verdienmodel?

“Een oliemaatschappij kan de iNozzle One in bruikleen nemen. Ons verdienmodel zit in de reclame-inkomsten. Terwijl mensen tanken, kijken ze naar verschillende filmpjes die op het vulpistool afgespeeld worden. Deze content stellen we zelf samen. Er wordt niet alleen reclame afgespeeld, want we maken een mix van entertainment, commercials en informatie. Dan moet je bijvoorbeeld denken aan quotes, uitgaanstips en gemeentenieuws naast reclame. Voor elke locatie zoeken we naar passende content. Het is uiteraard ook mogelijk dat de tankstations waar de iNozzle One geïnstalleerd is, ook shopaanbiedingen communiceert. Korting voor de carwash bijvoorbeeld is zo’n actie die je kunt promoten. Dat doen we in overleg met de klant. Het budget kunnen we ook instellen en gaat op basis van een aantal views. Als die views na tig tankbeurten zijn bereikt, kunnen we de advertentie stopzetten en deze vervangen door een nieuwe commercial. Je kunt echter niet overal dezelfde content plaatsen, want dan mis je relevantie. Het is maatwerk.”

Wat is het verschil tussen de iNozzle One en narrowcasting?

“Bij narrowcasting heb je vaak met pure reclame te maken die enkel in of buiten de tankshop te zien is, De iNozzle One gaat veel verder en vertoont ook nieuws en weetjes die mensen graag lezen. Dat gebeurt tijdens het tanken. Het is mogelijk om de informatie op de nozzle naar de shop door te trekken en binnen door te gaan met communiceren. In de toekomst willen we een app opzetten waar mensen alle informatie die ze op de iNozzle One voorbij zagen komen op hun gemak kunnen nalezen. Die ene aanbieding die je vergeten was op te schrijven, kun je in een later stadium nalezen zodat je alsnog van die korting profiteert. Zoals ik al zei, zijn we zeer proactief en kijken we graag met onze klanten naar alle mogelijkheden.”

Lees ook:

Auteur: Frank van de Ven

Frank van de Ven is journalist voor vakblad CarwashPro. Daarnaast schrijft hij regelmatig voor vakblad TankPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.