‘Goede prijsstelling op voorterrein is nu belangrijker dan ooit’

De tweede editie van de FuelDay for Retail ‘Home Edition’ van BigBrother stond volledig in het teken van brandstofprijzen en prijsstrategie. Deelnemers aan het webinar kregen concrete handvatten over hoe om te gaan met hun prijzen op het voorterrein in deze sterk schommelende markt. “Een wisselende prijs schrikt klanten zeker niet af. In landen om ons heen zijn consumenten dit al gewend. Door de snelle digitalisering weten klanten niet anders dan dat dit ook bij partijen als Bol.com, Uber en Booking.com wordt gebruikt,” aldus Dennis Klarenbeek.

De aftrap van de webinar was in handen van Aart van Rooijen, commercieel directeur bij BigBrother. De leverancier van beveiligingsoplossingen voor tankstations benadert alle zaken vanuit data. “We weten hoe we om moeten gaan met data en hoe de integratie werkt tussen systemen. We leveren innovaties die inzichten bieden en impact hebben op business. Dat is bij het automatiseren van je prijsstrategie zeker ook het geval.”

In de markt worden drie strategieën gekozen, gaat account manager Dennis Klarenbeek verder. “Je hebt prijssetters, partijen die volgen en de zogenaamde discounters. In deze drie spanningsvelden werkt de pricing markt.” BigBrother heeft een oplossing in huis die zorgt voor een compleet pakket voor het regelen van prijsstrategie voor alle brandstoffen. “Het gebruik van PriceCast Fuel levert interessante margeverbeteringen en efficiëntie op voor je tankstation. Een simpele stap richting de optimale prijs.” Belangrijk is om het systeem te voeden met data over de dag heen. Op die manier krijg je als ondernemer inzicht in klant en gebruik. Al die data helpen je om op termijn te komen tot een perfecte prijsstrategie.

Volledig geïntegreerd

Gebruiker van het eerste uur is ondernemer Koen van der Knaap. Bij zijn bemande locatie in Rotterdam gebruikt hij PriceCast Fuel al drie jaar, onlangs besloot hij ook voor een nieuwe onbemande locatie gebruik te gaan maken van de oplossing. “Ik keek aanvankelijk vooral naar wat mijn voorganger en mijn concurrenten in de buurt deden. Toen kreeg ik door dat iedereen elkaar een beetje gek maakt. Er was een waanzinnige woensdag en in het weekend werd er ook weer korting gegeven. Dat betekent ook dat je drie keer per week die kortingen in je systemen moet doorvoeren. Daarom ben ik zo blij met deze oplossing. Het systeem bepaalt immers zelf de prijs en zorgt dat dit volledig geïntegreerd wordt met Fuel POS en met de backoffice. Het bespaart me tijd omdat ik die kortingen zelf niet meer hoef door te voeren.”

Klarenbeek benadrukt dat de pricing voor elke locatie weer anders is. “Er zijn inmiddels al meer 2,5 miljoen prijswijzigingen doorgevoerd, 12 procent van de Nederlandse markt gebruikt de oplossing. Het staat niet meer in de kinderschoenen. De ROI is al vanaf vier maanden. Dat is dus snel terugverdiend.”

Plug-and-play

In technisch opzicht is het volgens Klarenbeek niet heel ingewikkeld om PriceCast Fuel draaiende te krijgen. “PumpWatch is het hart van het systeem. Daar zijn veel tankstations al mee bekend. Dit is een plug-and-play-oplossing waar je morgen mee kunt beginnen. Het is in stapjes opgebouwd.” Het vraagt wel wat van de ondernemer, vult Van Rooijen aan. “Je moet je natuurlijk wel inwerken in het product en in de werkwijze. Het starten met data verzamelen. Je kan niet leren fietsen als je nog niet kan lopen.” Volgens Van Rooijen wordt er in Duitsland en Scandinavië al veel gebruikgemaakt van dynamische prijzen bij tankstations. “De vraag is instabiel en onvoorspelbaar. En misschien blijft dat wel zo. Afgelopen tijd zagen we door alle maatregelen een duidelijke volumedaling. Maar een daling hoeft niet per se ten koste te gaan van je rendement. Kleine centjes per liter maken immers een groot verschil onder de streep.”

Kansen grijpen

De huidige situatie kan ook kansen bieden. “Er zijn nu minder auto’s op de weg en er wordt thuis gewerkt. Maar er is ook angst bij mensen voor het openbaar vervoer. Mogelijk neemt het autogebruik daardoor weer flink toe. Deze twee tegenpolen kunnen bij een aantrekkende markt zorgen voor een balans. Juist in deze tijd – een tijd van onvoorspelbare vraag en overaanbod – is een goede prijsstelling belangrijker dan ooit. Automatiseren en digitaliseren is daarom een must.”

De derde webinar van BigBrother staat op donderdag 28 mei in de agenda. Inschrijven kan hieronder.

Webinar 3: Benut de 1,5 meter regels voor een optimale klantbeleving in de shop
Datum: 28 mei
Tijdstip: 10.00 uur
Duur: 45 minuten
Locatie: Zoom
Registratie: https://zoom.us/webinar/register/8515897827997/WN_zKcUlJK6TPCo0EtgrNf2lQ

Lees ook:

Auteur: Remco Nieuwenbroek

Remco Nieuwenbroek is de vaste journalist voor vakblad TankPro en hoofdredacteur van het TankPro Magazine.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

‘Goede prijsstelling op voorterrein is nu belangrijker dan ooit’ | TankPro.nl

‘Goede prijsstelling op voorterrein is nu belangrijker dan ooit’

De tweede editie van de FuelDay for Retail ‘Home Edition’ van BigBrother stond volledig in het teken van brandstofprijzen en prijsstrategie. Deelnemers aan het webinar kregen concrete handvatten over hoe om te gaan met hun prijzen op het voorterrein in deze sterk schommelende markt. “Een wisselende prijs schrikt klanten zeker niet af. In landen om ons heen zijn consumenten dit al gewend. Door de snelle digitalisering weten klanten niet anders dan dat dit ook bij partijen als Bol.com, Uber en Booking.com wordt gebruikt,” aldus Dennis Klarenbeek.

De aftrap van de webinar was in handen van Aart van Rooijen, commercieel directeur bij BigBrother. De leverancier van beveiligingsoplossingen voor tankstations benadert alle zaken vanuit data. “We weten hoe we om moeten gaan met data en hoe de integratie werkt tussen systemen. We leveren innovaties die inzichten bieden en impact hebben op business. Dat is bij het automatiseren van je prijsstrategie zeker ook het geval.”

In de markt worden drie strategieën gekozen, gaat account manager Dennis Klarenbeek verder. “Je hebt prijssetters, partijen die volgen en de zogenaamde discounters. In deze drie spanningsvelden werkt de pricing markt.” BigBrother heeft een oplossing in huis die zorgt voor een compleet pakket voor het regelen van prijsstrategie voor alle brandstoffen. “Het gebruik van PriceCast Fuel levert interessante margeverbeteringen en efficiëntie op voor je tankstation. Een simpele stap richting de optimale prijs.” Belangrijk is om het systeem te voeden met data over de dag heen. Op die manier krijg je als ondernemer inzicht in klant en gebruik. Al die data helpen je om op termijn te komen tot een perfecte prijsstrategie.

Volledig geïntegreerd

Gebruiker van het eerste uur is ondernemer Koen van der Knaap. Bij zijn bemande locatie in Rotterdam gebruikt hij PriceCast Fuel al drie jaar, onlangs besloot hij ook voor een nieuwe onbemande locatie gebruik te gaan maken van de oplossing. “Ik keek aanvankelijk vooral naar wat mijn voorganger en mijn concurrenten in de buurt deden. Toen kreeg ik door dat iedereen elkaar een beetje gek maakt. Er was een waanzinnige woensdag en in het weekend werd er ook weer korting gegeven. Dat betekent ook dat je drie keer per week die kortingen in je systemen moet doorvoeren. Daarom ben ik zo blij met deze oplossing. Het systeem bepaalt immers zelf de prijs en zorgt dat dit volledig geïntegreerd wordt met Fuel POS en met de backoffice. Het bespaart me tijd omdat ik die kortingen zelf niet meer hoef door te voeren.”

Klarenbeek benadrukt dat de pricing voor elke locatie weer anders is. “Er zijn inmiddels al meer 2,5 miljoen prijswijzigingen doorgevoerd, 12 procent van de Nederlandse markt gebruikt de oplossing. Het staat niet meer in de kinderschoenen. De ROI is al vanaf vier maanden. Dat is dus snel terugverdiend.”

Plug-and-play

In technisch opzicht is het volgens Klarenbeek niet heel ingewikkeld om PriceCast Fuel draaiende te krijgen. “PumpWatch is het hart van het systeem. Daar zijn veel tankstations al mee bekend. Dit is een plug-and-play-oplossing waar je morgen mee kunt beginnen. Het is in stapjes opgebouwd.” Het vraagt wel wat van de ondernemer, vult Van Rooijen aan. “Je moet je natuurlijk wel inwerken in het product en in de werkwijze. Het starten met data verzamelen. Je kan niet leren fietsen als je nog niet kan lopen.” Volgens Van Rooijen wordt er in Duitsland en Scandinavië al veel gebruikgemaakt van dynamische prijzen bij tankstations. “De vraag is instabiel en onvoorspelbaar. En misschien blijft dat wel zo. Afgelopen tijd zagen we door alle maatregelen een duidelijke volumedaling. Maar een daling hoeft niet per se ten koste te gaan van je rendement. Kleine centjes per liter maken immers een groot verschil onder de streep.”

Kansen grijpen

De huidige situatie kan ook kansen bieden. “Er zijn nu minder auto’s op de weg en er wordt thuis gewerkt. Maar er is ook angst bij mensen voor het openbaar vervoer. Mogelijk neemt het autogebruik daardoor weer flink toe. Deze twee tegenpolen kunnen bij een aantrekkende markt zorgen voor een balans. Juist in deze tijd – een tijd van onvoorspelbare vraag en overaanbod – is een goede prijsstelling belangrijker dan ooit. Automatiseren en digitaliseren is daarom een must.”

De derde webinar van BigBrother staat op donderdag 28 mei in de agenda. Inschrijven kan hieronder.

Webinar 3: Benut de 1,5 meter regels voor een optimale klantbeleving in de shop
Datum: 28 mei
Tijdstip: 10.00 uur
Duur: 45 minuten
Locatie: Zoom
Registratie: https://zoom.us/webinar/register/8515897827997/WN_zKcUlJK6TPCo0EtgrNf2lQ

Lees ook:

Auteur: Remco Nieuwenbroek

Remco Nieuwenbroek is de vaste journalist voor vakblad TankPro en hoofdredacteur van het TankPro Magazine.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.