Sluitingsbegeleiding op afstand: lagere kosten en meer veiligheid voor tankstations

De eerste editie van de FuelDay for Retail ‘Home Edition’ van BigBrother stond donderdag in het teken van sluitingsbegeleiding op afstand. Kijkers kregen tekst en uitleg en Dennis Van Den Hoogen van Vissers Energy Group en Theo Thonissen van Total Nederland vertelden over hun ervaringen met deze vorm van sluitingsbegeleiding.

Het overschakelen op deze oplossing zorgt volgens de leverancier van beveiligingsoplossingen voor een aanzienlijke kostenbesparing ten opzichte van fysiek afsluiten. De besparing kan oplopen tot wel 75 procent. Ook het veiligheidsniveau wordt verhoogd, leggen Dennis Klarenbeek en Lennart Bakker van BigBrother uit. Alle camerabeelden staan immers tot beschikking van de meldkamer. Daardoor kunnen alle zijden van het tankstation in de gaten gehouden worden en zowel de in- als uitgangen. Er is een ‘live view’ mogelijk bij calamiteiten en een directe koppeling met de politie. “Het zorgt voor een efficiëntere controle en een beter gebruik van de cameramogelijkheden.”

Vijf stappen

De sluitingsbegeleiding op afstand werkt in vijf stappen, vertelt Klarenbeek. “Allereerst moet de medewerker van het tankstation begeleiding aanvragen bij de meldkamer. Deze accepteert het verzoek en beoordeelt vervolgens de situatie. Als er geen bijzonderheden zijn, dan wordt het signaal veilig gegeven. De medewerker kan het pand sluiten en naar de afgesproken plek en het afgesproken voertuig gaan om het station te verlaten. De meldkamer houdt controle tot de medewerker het terrein heeft verlaten. Indien er opvallende of verdachte activiteiten zichtbaar zijn, dan worden deze via de intercom afgehandeld of wordt hulp ingeschakeld, bijvoorbeeld van de politie.”

Vissers Energy Group is in 2019 overgestapt op sluitingsbegeleiding op afstand bij 22 locaties, vertelt Directeur Retail Dennis Van Den Hoogen. Daar waren diverse redenen voor. “De kwaliteit van de afsluiting was nogal divers. Soms waren de afsluiters bijvoorbeeld met hun telefoon aan het spelen. De locaties waren moeilijk te bereiken of ze kwamen niet opdagen. In een aantal gevallen was er zelfs geen partij die dit wilde doen.”

Kwaliteitsslag en kostenreductie

De kwaliteit is volgens Van Den Hoogen aanzienlijk verbeterd en de kosten zijn verminderd. “Dit hebben we bereikt door goed onderzoek te doen vooraf en personeel erbij te betrekken. Uiteindelijk hebben we onze doelstellingen bereikt.” De medewerkers op de betreffende locaties werden optimaal meegenomen in het traject. “Daardoor is de acceptatie hoger. We hebben een pilot gedraaid en daar lang de tijd voor genomen. Dit om fouten te voorkomen. Het functioneert heel goed en we zijn hier uitermate gelukkig mee.”

Ook Theo Thonissen, Station Controller bij Total Nederland, vertelde over zijn positieve ervaringen. “Als grote oliemaatschappij lopen we tegen veel zaken aan. We hebben afgelopen tijd veel stations overgenomen. Het is lastig om goede sluitingsbegeleiding te vinden. Dit heeft ons doen besluiten om deze technische oplossing te gaan gebruiken.”

Camera’s bieden volgens Thonissen meer veiligheid dan twee ogen die het terrein in de gaten moeten houden. “We hebben geprobeerd zoveel mogelijk draagvlak te creëren. Het is eng, want het is nieuw. Je moet uitleggen hoe het werkt. Dan krijg je je mensen mee. Inmiddels zijn onze medewerkers echt ambassadeurs geworden van de sluitingsbegeleiding op afstand.”

Gebruiksaanwijzing

Total Nederland heeft een duidelijke gebruiksaanwijzing laten opstellen en een animatiefilmpje gemaakt. Thonissen: “Wij hebben gekozen voor een stoplichtkastje. Je drukt op de knop. Het lampje wordt rood bij aanvraag. De meldkamer pakt het vervolgens op en het lampje wordt blauw. Zodra de meldkamer sein veilig geeft, krijgt de medewerker een groen lampje en kan deze de OBRI verlaten en kan er veilig afgesloten worden.”

Hoewel openingsbegeleiding in de CAO niet verplicht is, kan het met dezelfde oplossingen ook eenvoudig gerealiseerd worden. Een van de locaties van Total maakt hiervan ook gebruik. “Vlak voor opening belt de medewerker de meldkamer. Die geeft sein veilig en vervolgens kan het station geopend worden. Dat is ook perfect mogelijk op afstand.”

PumpWatch

Om sluitingsbegeleiding op afstand te kunnen uitvoeren, zijn diverse voorwaarden gesteld. De cameraconfiguratie moet onder meer goed afgestemd zijn, er moet voldoende internetbandbreedte beschikbaar zijn en daarnaast een intercomvoorziening. Verder is het van belang dat medewerkers opgeleid worden en dat er een calamiteitenprotocol is. Met PumpWatch heeft BigBrother een totaaloplossing in huis om te helpen deze sluitingsbegeleiding op afstand optimaal te kunnen uitvoeren. En daar maken zowel Vissers Energy Group als Total Nederland naar alle tevredenheid gebruik van, zo bleek uit deze eerste FuelDay for Retail ‘Home Edition’.

De tweede webinar van BigBrother staat donderdag 14 mei in de agenda. Deelnemers krijgen concrete handvatten en oplossingen hoe om te gaan met hun pricing in een sterk schommelende markt. Ook krijgen ondernemers direct inzicht in een tool die kan helpen met het automatiseren en optimaliseren van hun prijsstrategie, genaamd PriceCast Fuel.

Webinar 2: Haal meer rendement uit je brandstofverkoop
Datum: 14 mei
Tijdstip: 10.00 uur
Duur: 45 minuten
Locatie: Zoom
Registratie: https://zoom.us/webinar/register/WN_ZYnIAa2sTNiQR-vD3IPulg

Auteur: Remco Nieuwenbroek

Remco Nieuwenbroek is de vaste journalist voor vakblad TankPro en hoofdredacteur van het TankPro Magazine.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.