Foto: Volvo Trucks

CNV Vakmensen: chauffeurs krijgen lang niet overal warm welkom

Foto: Volvo Trucks

Er is onder vrachtwagenchauffeurs veel ergernis over de manier waarop zij op dit moment hun werk moeten doen. Ze mogen hun goederen laden en lossen, maar krijgen op veel locaties geen warm welkom. Dat blijkt uit een peiling van vakbond CNV.

In totaal deden 131 chauffeurs mee aan de peiling. Meer dan de helft maakt zich grote tot zeer grote zorgen dat ze tijdens het werk het coronavirus oplopen. In veel gevallen lukt het hen niet om voldoende afstand van anderen te houden, vooral in de wachtruimtes bij het aanmelden van de vracht. Verreweg de meeste chauffeurs (84%) geven aan dat ze allerlei maatregelen nemen om zichzelf te beschermen (handgel, een eigen watertankje en zeep, desinfecterende doekjes, geen handen geven).

In de peiling geven 117 chauffeurs aan dat ze – sinds het coronavirus – anders worden behandeld. “Veel bedrijven waar chauffeurs komen, hanteren zeer strikte maatregelen om hun eigen medewerkers te beschermen”, zegt Van Rijssel. Het gevolg is dat de arbeidsomstandigheden en de behandeling van chauffeurs die komen laden of lossen slechter is dan voorheen. Ze staan dicht op elkaar gepakt in kleine wachtruimtes en mogen het pand niet in. Op veel plekken hangen papieren dat de toegang is geweigerd, ook voor een toiletbezoek.

Samen met de werkgevers lanceren de vakbonden deze week een campagne, om aandacht te vragen voor de situatie van vrachtwagenchauffeurs. “We willen graag dat bedrijven en vooral ook de mensen die daar werken normaal blijven doen tegen de chauffeurs. Behandel de chauffeur zoals je zelf behandeld wilt worden. Dan moet het goed komen.”

Sluiting wegrestaurants en truckstops

Het ministerie van I&W vraagt tankstations om extra aandacht te hebben voor vrachtwagenchauffeurs. Deze groep is op dit moment immers van groot belang voor het op gang houden van de economie en maatschappij. “De (internationale) chauffeurs kunnen niet meer terecht bij wegrestaurants en truckstops. Ze zijn dus aangewezen op reguliere tankstations. De oproep van het ministerie is om wc’s en andere sanitaire voorzieningen ruimhartig beschikbaar te stellen. En daarnaast te zorgen voor voldoende maaltijden voor de chauffeurs”, aldus brancheorganisatie Bovag.

Lees ook:

Onderwerpen: , , ,

Auteur: Remco Nieuwenbroek

Remco Nieuwenbroek is de vaste journalist voor vakblad TankPro en hoofdredacteur van het TankPro Magazine.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

CNV Vakmensen: chauffeurs krijgen lang niet overal warm welkom | TankPro.nl
Foto: Volvo Trucks

CNV Vakmensen: chauffeurs krijgen lang niet overal warm welkom

Foto: Volvo Trucks

Er is onder vrachtwagenchauffeurs veel ergernis over de manier waarop zij op dit moment hun werk moeten doen. Ze mogen hun goederen laden en lossen, maar krijgen op veel locaties geen warm welkom. Dat blijkt uit een peiling van vakbond CNV.

In totaal deden 131 chauffeurs mee aan de peiling. Meer dan de helft maakt zich grote tot zeer grote zorgen dat ze tijdens het werk het coronavirus oplopen. In veel gevallen lukt het hen niet om voldoende afstand van anderen te houden, vooral in de wachtruimtes bij het aanmelden van de vracht. Verreweg de meeste chauffeurs (84%) geven aan dat ze allerlei maatregelen nemen om zichzelf te beschermen (handgel, een eigen watertankje en zeep, desinfecterende doekjes, geen handen geven).

In de peiling geven 117 chauffeurs aan dat ze – sinds het coronavirus – anders worden behandeld. “Veel bedrijven waar chauffeurs komen, hanteren zeer strikte maatregelen om hun eigen medewerkers te beschermen”, zegt Van Rijssel. Het gevolg is dat de arbeidsomstandigheden en de behandeling van chauffeurs die komen laden of lossen slechter is dan voorheen. Ze staan dicht op elkaar gepakt in kleine wachtruimtes en mogen het pand niet in. Op veel plekken hangen papieren dat de toegang is geweigerd, ook voor een toiletbezoek.

Samen met de werkgevers lanceren de vakbonden deze week een campagne, om aandacht te vragen voor de situatie van vrachtwagenchauffeurs. “We willen graag dat bedrijven en vooral ook de mensen die daar werken normaal blijven doen tegen de chauffeurs. Behandel de chauffeur zoals je zelf behandeld wilt worden. Dan moet het goed komen.”

Sluiting wegrestaurants en truckstops

Het ministerie van I&W vraagt tankstations om extra aandacht te hebben voor vrachtwagenchauffeurs. Deze groep is op dit moment immers van groot belang voor het op gang houden van de economie en maatschappij. “De (internationale) chauffeurs kunnen niet meer terecht bij wegrestaurants en truckstops. Ze zijn dus aangewezen op reguliere tankstations. De oproep van het ministerie is om wc’s en andere sanitaire voorzieningen ruimhartig beschikbaar te stellen. En daarnaast te zorgen voor voldoende maaltijden voor de chauffeurs”, aldus brancheorganisatie Bovag.

Lees ook:

Onderwerpen: , , ,

Auteur: Remco Nieuwenbroek

Remco Nieuwenbroek is de vaste journalist voor vakblad TankPro en hoofdredacteur van het TankPro Magazine.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.