Stuk rustiger bij tankstations, onduidelijkheid over gevolgen coronavirus

Het is beduidend rustiger aan de pomp en in de shop. Verse producten zijn bij een deel van de tankstations niet verkrijgbaar en bakeries worden gesloten. We maakten een rondje langs de velden om te peilen wat op dit moment de gevolgen zijn van het coronavirus voor de sector.

Bij BP Nederland is te merken dat het rustiger is, maar exacte cijfers zijn vooralsnog niet te geven, vertelt woordvoerder Jacoline Poldervaart. “Op dit moment is de bakery alleen geopend voor koffie, verpakte koeken en snacks – dus geen verse broodjes. De bakery op de tankstations in Noord-Brabant is helemaal dicht. Uiteraard is dit een situatie die we voortdurend evalueren.”

Klanten bij stations van BP Nederland wordt gevraagd om te pinnen. “Daarnaast hebben we de kooiramen bij de kassa’s – waar aanwezig – gedeeltelijk gesloten en is er extra aandacht voor schoonmaakwerkzaamheden.” Op dit moment zijn er volgens Poldervaart nog geen bezettingsproblemen. “Uiteraard wordt wel vooruitgedacht over hoe ‘going forward’ met eventuele bezettingsproblemen om te gaan, maar daarop wil ik nu nog niet vooruitlopen. We brengen vandaag in kaart in hoeverre het besluit om scholen te sluiten, al dan niet invloed heeft.”

BP treft op de achtergrond op dit moment voorbereidingen om snel en adequaat op eventuele nieuwe ontwikkelingen te kunnen reageren, vertelt Poldervaart. “Het veilig, betrouwbaar en volgens de geldende wet- en regelgeving uitvoeren van onze activiteiten blijft hierbij onverminderd leidend.”

‘Geen bestellingen ter plekke’

Kelly van Rijn-Van Tol van Tanqplus, dat dik twintig tankstations in het netwerk heeft, kan nog niet goed inschatten hoe groot de afname van liters en shopinkomsten zal zijn. “Vorige week was nog aardig, in het weekend werd het wel ineens rustiger. Komende week zullen wij een beter beeld krijgen.” De bakeries bij de stations van Tanqplus zijn in aangepaste vorm geopend. “We maken verse broodjes en leggen die voorverpakt in de koeling klaar. Ook onze snacks liggen klaar. Deze kunnen klanten zelf pakken. We maken dus niet ter plekke bestellingen.” Wel kunnen grotere bestellingen die vooraf worden doorgegeven klaargemaakt en klaargezet worden. “Zo zorgen we ervoor dat er geen rechtstreekse overhandiging is aan de klant, en dat de klant niet hoeft te wachten. Tevens hebben we alle zit/verblijfplaatsen met linten afgesloten”, vertelt de onderneemster, die vanuit Belangenvereniging Tankstations (BETA) adviezen heeft gekregen hoe om te gaan met de huidige situatie.

(Het artikel gaat verder onder de foto)

De aangescherpte maatregelen vanwege het coronavirus zorgen ervoor dat veel bakeries de deuren sluiten.

Klanten wordt ook bij Tanqplus gevraagd om te pinnen in plaats van contant af te rekenen. “Ja, wij vragen klanten zoveel mogelijk te pinnen. Indien dit niet mogelijk is, vragen we aan klanten om het geld op de balie neer te leggen, en niet van hand tot hand aan te nemen. Extra schoonmaak- en hygiënemaatregelen zijn bovendien ingevoerd. Ook zijn onze obri’s dicht op de locaties waar we er eentje hebben.”

De personele bezetting op de locaties wordt van dag tot dag bekeken. “We proberen met elkaar de stations zo goed mogelijk te bezetten. We gaan het gesprek aan met onze mensen en leggen uit dat we het samen moeten doen.” De onzekerheid is volgens Van Rijn-Van Tol vooral een grote uitdaging. “Hoe zien de komende dagen eruit?” Op dit vlak is er ook een rol weggelegd voor de overheid. “Door sneller duidelijkheid te bieden. Tevens is het goed als zij inzien dat onze sector cruciaal is, en een warme snack of broodje is noodzakelijk voor al die hulpverleners die hele lange dagen maken.”

Te vroeg voor percentages

Volgens Jan Pieter de Wilde van Kuster Energy is het wel rustiger aan de pomp, maar is het nog te vroeg om in percentages te denken. “De bakery is alleen geopend voor het bezorgen en afhalen en klanten wordt gevraagd om te pinnen.” Er is bij de tankstations van het Achterhoekse familiebedrijf die een bakery of toilet hebben, extra aandacht voor schoonmaak van de verschillende ruimtes. Op dit moment kijkt het bedrijf hoe de bestaande roosters voor het personeel kunnen worden aangepast zodat rekening gehouden kan worden met de thuissituatie van de medewerkers. “We vragen het personeel om alle medewerking te verlenen. We zullen als branche onze klanten moeten blijven bedienen, de overheid heeft ons al een bijzondere positie gegeven.”

Auteur: Remco Nieuwenbroek

Remco Nieuwenbroek is de vaste journalist voor vakblad TankPro en hoofdredacteur van het TankPro Magazine.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.