‘Dik half jaar wachten voor plaatsen snellader geen uitzondering’

Bij het aanschaffen van een snellader moet je niet over een nacht ijs gaan. De keuze uit soorten laadpalen is reuze, de investeringskosten zijn hoog en elke locatie vraagt om een eigen benadering. Wat zijn de valkuilen en waar liggen kansen? We vragen het aan Leon Jeekel van installatiebedrijf Mokobouw.

Het lijkt allemaal niet zo gek ingewikkeld. Toch lopen ondernemers die hun tankstation willen uitbreiden met een snellader in de praktijk vaak tegen behoorlijk wat uitdagingen aan. Een treffend voorbeeld is BP Ziedewij in Barendrecht. Afgelopen tijd werd hard gewerkt aan het vernieuwen van het voorterrein, de shop en de carwash. Maar een onderdeel van het tankstation is nog niet voor elkaar: de snellaadpalen voor elektrische auto’s.

“De snelladers die we op deze locatie willen plaatsen, staan al een half jaar klaar bij ons. Ondernemer Gerard Verveer zit ondertussen dik een half jaar te wachten op zijn aansluiting. Dat is natuurlijk heel erg frustrerend. De huidige infrastructuur is niet toereikend om een laadpaal neer te kunnen zetten. Kortom, er zit niets anders op dan wachten”, vertelt Jeekel.

Het verhaal van BP Ziedewij is geen uitzondering. De bestaande infra van veel tankstations is nu vaak nog niet geschikt voor het plaatsen van snellaadpalen. Het is daarom heel belangrijk dat je vooraf in beeld hebt hoe de zaken op je locatie geregeld zijn. Wat ligt er in de grond en wat is er daarmee mogelijk? Bij Mokobouw merken ze dat ondernemers vaak niet goed op de hoogte zijn. “Er wordt heel veel gepraat en geschreven over elektrisch rijden en laden, maar er is ook veel miscommunicatie. Wat komt er op je af? Welke klanten wil je bedienen? En hoeveel kan en wil je investeren? Dit zijn essentiële vragen als je besluit om in te spelen op de nieuwe markt van laadpalen.”

Kennis van de sector

Jeekel en zijn collega’s van Mokobouw komen al jaren bij veel tankstations over de vloer. In het verleden vooral voor tankinstallaties en brandstofpompen, maar tegenwoordig staan heel veel gesprekken over snellaadpalen in de agenda. De markt van elektrisch laden is hot. Aanvankelijk was de branche nog niet zo happig op het aanbieden van oplaadmogelijkheden, maar dat is anno 2020 wel anders. “Je ziet dat de grote partijen stuk voor stuk aan het opschalen zijn. Shell, Total en ook BP maken werk van laden. De opkomst van elektrisch rijden gaat komende jaren zorgen voor een terugloop in de liters benzine en diesel. Dat gaat gevolgen hebben voor tankstations.”

Over 10 jaar zal een deel van de huidige 4.000 tankstations er niet meer zijn, voorspelt Jeekel. “Daarvan ben ik overtuigd. Stel, er zijn er nog 2.500 over. Hoe zorg je er dan voor dat je niet aan de verkeerde kant van de streep belandt. Inspelen op de klant van de toekomst is het motto. Het aanbieden van snellaadpalen is daarvan zeker een belangrijk onderdeel.”

Mokobouw is distributeur van de pompen en installaties van Gilbarco. Vorig jaar maakte Gilbarco Veeder Root bekend dat het een partnerschap aangaat met Tritium. Deze Australische producent van snellaadpalen heeft als doel om een Europees netwerk van snellaadpunten te realiseren. “We zijn heel blij dat we deze snelladers kunnen aanbieden aan tankstations in de Benelux. Het zijn kwalitatief zeer goede laadpalen, die onder meer ook worden gebruikt door Ionity, dat werkt aan het neerzetten van een Europees netwerk van snelle laadoplossingen langs de snelweg.”

Volop interesse

Volgens Jeekel zijn veel tankstation-ondernemers geïnteresseerd in ultrasnelle laadpalen. Maar of dat per se de beste keuze is? “Uiteindelijk moeten ze zelf de knoop doorhakken, maar het prijsverschil tussen een 350 kW- en 50 kW-paal is op dit moment zo’n 100.000 euro. Is het dan niet verstandiger om een rijtje snelladers neer te zetten die net iets minder rap laden, maar waar je wel meerdere klanten tegelijk kunt laten laden? Bovendien kunnen lang niet alle elektrische auto’s laden bij deze ultrasnelladers. Wat is dan wijsheid?”

Tankstations die het zelf aanschaffen van snelladers te prijzig vinden, kunnen ook kiezen voor een lease-oplossing. “We werken onder meer samen met Loadl. Op deze locaties kunnen klanten hun elektrische auto opladen met 50 kW. Elk snellaadstation beschikt over een flexibele werkplek, met gratis gebruik van draadloos internet en oplaadpunten voor laptops en mobiele telefoon. Een samenwerking met een dergelijke partij kan ook interessant zijn.”

Plan de campagne

Het geven van goed advies is uiteindelijk waar het voor Jeekel en zijn collega’s om draait. Geen tankstation is immers hetzelfde, per locatie moet een plan de campagne gemaakt worden. “Wat zijn de eisen en wensen van de ondernemer en van de klant? En in hoeverre sluit de infrastructuur hierbij aan? Dat brengen wij samen in beeld. Op basis daarvan wordt uiteindelijk de knoop doorgehakt. En dat moet de ondernemer uiteindelijk toch echt zelf doen.”

Lees ook:

Bovenstaand artikel is verschenen in TankPro Magazine nummer 1 2020. Wil je het blad voortaan automatisch op de deurmat? Neem dan een abonnement. TankPro Magazine komt zes keer per jaar uit.   

Auteur: Remco Nieuwenbroek

Remco Nieuwenbroek is de vaste journalist voor vakblad TankPro en hoofdredacteur van het TankPro Magazine.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

‘Dik half jaar wachten voor plaatsen snellader geen uitzondering’ | TankPro.nl

‘Dik half jaar wachten voor plaatsen snellader geen uitzondering’

Bij het aanschaffen van een snellader moet je niet over een nacht ijs gaan. De keuze uit soorten laadpalen is reuze, de investeringskosten zijn hoog en elke locatie vraagt om een eigen benadering. Wat zijn de valkuilen en waar liggen kansen? We vragen het aan Leon Jeekel van installatiebedrijf Mokobouw.

Het lijkt allemaal niet zo gek ingewikkeld. Toch lopen ondernemers die hun tankstation willen uitbreiden met een snellader in de praktijk vaak tegen behoorlijk wat uitdagingen aan. Een treffend voorbeeld is BP Ziedewij in Barendrecht. Afgelopen tijd werd hard gewerkt aan het vernieuwen van het voorterrein, de shop en de carwash. Maar een onderdeel van het tankstation is nog niet voor elkaar: de snellaadpalen voor elektrische auto’s.

“De snelladers die we op deze locatie willen plaatsen, staan al een half jaar klaar bij ons. Ondernemer Gerard Verveer zit ondertussen dik een half jaar te wachten op zijn aansluiting. Dat is natuurlijk heel erg frustrerend. De huidige infrastructuur is niet toereikend om een laadpaal neer te kunnen zetten. Kortom, er zit niets anders op dan wachten”, vertelt Jeekel.

Het verhaal van BP Ziedewij is geen uitzondering. De bestaande infra van veel tankstations is nu vaak nog niet geschikt voor het plaatsen van snellaadpalen. Het is daarom heel belangrijk dat je vooraf in beeld hebt hoe de zaken op je locatie geregeld zijn. Wat ligt er in de grond en wat is er daarmee mogelijk? Bij Mokobouw merken ze dat ondernemers vaak niet goed op de hoogte zijn. “Er wordt heel veel gepraat en geschreven over elektrisch rijden en laden, maar er is ook veel miscommunicatie. Wat komt er op je af? Welke klanten wil je bedienen? En hoeveel kan en wil je investeren? Dit zijn essentiële vragen als je besluit om in te spelen op de nieuwe markt van laadpalen.”

Kennis van de sector

Jeekel en zijn collega’s van Mokobouw komen al jaren bij veel tankstations over de vloer. In het verleden vooral voor tankinstallaties en brandstofpompen, maar tegenwoordig staan heel veel gesprekken over snellaadpalen in de agenda. De markt van elektrisch laden is hot. Aanvankelijk was de branche nog niet zo happig op het aanbieden van oplaadmogelijkheden, maar dat is anno 2020 wel anders. “Je ziet dat de grote partijen stuk voor stuk aan het opschalen zijn. Shell, Total en ook BP maken werk van laden. De opkomst van elektrisch rijden gaat komende jaren zorgen voor een terugloop in de liters benzine en diesel. Dat gaat gevolgen hebben voor tankstations.”

Over 10 jaar zal een deel van de huidige 4.000 tankstations er niet meer zijn, voorspelt Jeekel. “Daarvan ben ik overtuigd. Stel, er zijn er nog 2.500 over. Hoe zorg je er dan voor dat je niet aan de verkeerde kant van de streep belandt. Inspelen op de klant van de toekomst is het motto. Het aanbieden van snellaadpalen is daarvan zeker een belangrijk onderdeel.”

Mokobouw is distributeur van de pompen en installaties van Gilbarco. Vorig jaar maakte Gilbarco Veeder Root bekend dat het een partnerschap aangaat met Tritium. Deze Australische producent van snellaadpalen heeft als doel om een Europees netwerk van snellaadpunten te realiseren. “We zijn heel blij dat we deze snelladers kunnen aanbieden aan tankstations in de Benelux. Het zijn kwalitatief zeer goede laadpalen, die onder meer ook worden gebruikt door Ionity, dat werkt aan het neerzetten van een Europees netwerk van snelle laadoplossingen langs de snelweg.”

Volop interesse

Volgens Jeekel zijn veel tankstation-ondernemers geïnteresseerd in ultrasnelle laadpalen. Maar of dat per se de beste keuze is? “Uiteindelijk moeten ze zelf de knoop doorhakken, maar het prijsverschil tussen een 350 kW- en 50 kW-paal is op dit moment zo’n 100.000 euro. Is het dan niet verstandiger om een rijtje snelladers neer te zetten die net iets minder rap laden, maar waar je wel meerdere klanten tegelijk kunt laten laden? Bovendien kunnen lang niet alle elektrische auto’s laden bij deze ultrasnelladers. Wat is dan wijsheid?”

Tankstations die het zelf aanschaffen van snelladers te prijzig vinden, kunnen ook kiezen voor een lease-oplossing. “We werken onder meer samen met Loadl. Op deze locaties kunnen klanten hun elektrische auto opladen met 50 kW. Elk snellaadstation beschikt over een flexibele werkplek, met gratis gebruik van draadloos internet en oplaadpunten voor laptops en mobiele telefoon. Een samenwerking met een dergelijke partij kan ook interessant zijn.”

Plan de campagne

Het geven van goed advies is uiteindelijk waar het voor Jeekel en zijn collega’s om draait. Geen tankstation is immers hetzelfde, per locatie moet een plan de campagne gemaakt worden. “Wat zijn de eisen en wensen van de ondernemer en van de klant? En in hoeverre sluit de infrastructuur hierbij aan? Dat brengen wij samen in beeld. Op basis daarvan wordt uiteindelijk de knoop doorgehakt. En dat moet de ondernemer uiteindelijk toch echt zelf doen.”

Lees ook:

Bovenstaand artikel is verschenen in TankPro Magazine nummer 1 2020. Wil je het blad voortaan automatisch op de deurmat? Neem dan een abonnement. TankPro Magazine komt zes keer per jaar uit.   

Auteur: Remco Nieuwenbroek

Remco Nieuwenbroek is de vaste journalist voor vakblad TankPro en hoofdredacteur van het TankPro Magazine.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.