‘Ik plaats die tien snellaadpalen écht liever vandaag dan morgen’

Het draait bij Fieten Olie al lang niet meer alleen om scherpe brandstofprijzen zonder poespas. Met de opening van het veertigste tankstation vlak bij de snelweg A4 in Hoofddorp, laat directeur Richard Fieten zien welke koers hij voor ogen heeft in deze snel veranderende wereld. 

Het nieuwe onbemande tankstation van de Drentse onderneming draait sinds vorige week vrijdag op volle kracht. Niet alleen de ligging van de locatie is heel interessant, ook het design is niet alledaags. “We zitten aan de Spoorlaan, op een kleine kilometer afstand van de A4, dichtbij de afrit Schiphol. Het is een belangrijk knooppunt en kruispunt van wegen én de doorgaande route naar Hoofddorp. Het tankstation is voor ons echt de poort naar Hoofddorp. De vorm van de luifel is daar een mooie knipoog naar”, verklapt Fieten.

De locatie waar het nieuwe vlaggenschip van Fieten Olie is gebouwd, werd aangekocht via Varo Energy. Het was een vervangende locatie voor een Amigo-station dat Varo Energy in Hoofddorp exploiteerde. De opening liet wat langer op zich wachten dan gehoopt. Tijdens de bouw, waarbij onder meer hoofdaannemer Cimitec, Hamer, TSG, AK Bouw, BigBrother en EenzetCarwash betrokken waren, kwamen er wel wat extra uitdagingen voorbij. Zo waren er onder meer problemen met de elektra en met de riolering. “Gezien de plannen die we hebben, is zware stroom echt noodzakelijk. Een persriolering was bovendien niet aanwezig. Die moesten we zelf laten aanleggen. Dat was een tegenvaller.”

HVO100 en snellaadpalen

De nieuwe locatie telt zes eilanden en twaalf opstelplaatsen. Naast Euro95 (E10), Super98 (E5) en diesel, worden ook HVO100 en AdBlue aangeboden. Ook zijn er voorbereidingen getroffen voor nieuwe alternatieven, waaronder waterstof. “We richten ons zowel op personenauto’s als bestel- en vrachtwagens. HVO is bij de laatste categorie flink in opkomst. Het maakt voor bedrijven steeds vaker onderdeel uit van aanbestedingsprocedures. Dat biedt natuurlijk weer mooie kansen voor pomphouders.” De luifel in Hoofddorp is overigens voorzien van zonnepanelen, zodat het tankstation en de wasboxen op groene stroom kunnen draaien.

(Het artikel gaat verder onder de foto)

Bij het nieuwe tankstation is plek voor maar liefst tien snellaadpalen. Wanneer het laadplein daadwerkelijk in gebruik genomen kan worden, is nog onzeker. “Ik plaats die tien snellaadpalen écht liever vandaag dan morgen, maar we moeten wachten op onze aansluiting. De plannen liggen allemaal klaar.” Vooral de gunstige ligging ten opzichte van Schiphol biedt grote mogelijkheden voor snelladers, vindt Fieten. “Heel veel taxichauffeurs die vanaf het vliegveld komen, zijn op zoek naar laadplekken. Dat zie je natuurlijk ook bij de stations van Fastned in die regio. Daar moeten mensen tegenwoordig zelfs vaak wachten.”

Onbemand wassen

Klanten die hun auto willen wassen, zijn in Hoofddorp ook aan het juiste adres. Samen met EenzetCarwash zijn er vier onbemande wasboxen geplaatst. “Dat loopt heel goed. We hebben de boxen vrijdag geopend. Na vijf minuten stond het al vol.” Fieten heeft er bewust voor gekozen om geen munten meer te accepteren. “Klanten kunnen gewoon contactloos betalen. Dat is in deze regio echt wel ingeburgerd. Het voorkomt bovendien dat we de automaten telkens moeten legen. Dat is uit het oogpunt van veiligheid veel prettiger. Openbreken heeft immers geen zin.”

Afgelopen tijd groeide het netwerk van Fieten Olie snel. Elke maand kwam er wel een nieuwe locatie bij. Onlangs werden tankstations in Diever, Vollenhove en Doetinchem omgekleurd naar het Fieten-merk. Terwijl veel tankstation-ondernemingen worstelen, lijkt het Fieten voor de wind te gaan. “We hopen dit jaar uit te komen op vijftig stations. De nieuwe locatie in Hoofddorp is nummer veertig. We hebben inmiddels de vergunning voor nieuwbouw in Hardenberg ook binnen. En ook zijn de plannen rond voor nieuwbouw in Rolde.”

Ook in Doetinchem lijkt het nog een kwestie van tijd voor er gebouwd gaat worden aan de Oostelijke Randweg, al wordt in de gemeente nog wat gestoeid over de nieuwbouw. “We hebben hier een oude locatie overgenomen. Dat station wordt verplaatst. Het bestemmingsplan voor de nieuwe plek is goedgekeurd, maar er is nog weerstand van omwonenden. De locatie is goed en veilig en de plannen zijn rond. Kortom, ik hoop dat we hier ook snel kunnen beginnen.”

Drukte bij de pomp

De eerste weken na de opening in Hoofddorp liepen de zaken geweldig, vertelt Fieten. “Het gaat echt boven verwachting. De oude Amigo-locatie verkocht al behoorlijk wat liters. We zitten inmiddels al op zeven keer meer. Kortom, dat ziet er uitstekend uit. Het is echt een heel gunstige plek waar we heel blij mee zijn. Het is mooi om te zien dat onze plannen en ideeën ook in de praktijk goed lijken uit te pakken.”

Lees ook:

Auteur: Remco Nieuwenbroek

Remco Nieuwenbroek is de vaste journalist voor vakblad TankPro en hoofdredacteur van het TankPro Magazine.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

‘Ik plaats die tien snellaadpalen écht liever vandaag dan morgen’ | TankPro.nl

‘Ik plaats die tien snellaadpalen écht liever vandaag dan morgen’

Het draait bij Fieten Olie al lang niet meer alleen om scherpe brandstofprijzen zonder poespas. Met de opening van het veertigste tankstation vlak bij de snelweg A4 in Hoofddorp, laat directeur Richard Fieten zien welke koers hij voor ogen heeft in deze snel veranderende wereld. 

Het nieuwe onbemande tankstation van de Drentse onderneming draait sinds vorige week vrijdag op volle kracht. Niet alleen de ligging van de locatie is heel interessant, ook het design is niet alledaags. “We zitten aan de Spoorlaan, op een kleine kilometer afstand van de A4, dichtbij de afrit Schiphol. Het is een belangrijk knooppunt en kruispunt van wegen én de doorgaande route naar Hoofddorp. Het tankstation is voor ons echt de poort naar Hoofddorp. De vorm van de luifel is daar een mooie knipoog naar”, verklapt Fieten.

De locatie waar het nieuwe vlaggenschip van Fieten Olie is gebouwd, werd aangekocht via Varo Energy. Het was een vervangende locatie voor een Amigo-station dat Varo Energy in Hoofddorp exploiteerde. De opening liet wat langer op zich wachten dan gehoopt. Tijdens de bouw, waarbij onder meer hoofdaannemer Cimitec, Hamer, TSG, AK Bouw, BigBrother en EenzetCarwash betrokken waren, kwamen er wel wat extra uitdagingen voorbij. Zo waren er onder meer problemen met de elektra en met de riolering. “Gezien de plannen die we hebben, is zware stroom echt noodzakelijk. Een persriolering was bovendien niet aanwezig. Die moesten we zelf laten aanleggen. Dat was een tegenvaller.”

HVO100 en snellaadpalen

De nieuwe locatie telt zes eilanden en twaalf opstelplaatsen. Naast Euro95 (E10), Super98 (E5) en diesel, worden ook HVO100 en AdBlue aangeboden. Ook zijn er voorbereidingen getroffen voor nieuwe alternatieven, waaronder waterstof. “We richten ons zowel op personenauto’s als bestel- en vrachtwagens. HVO is bij de laatste categorie flink in opkomst. Het maakt voor bedrijven steeds vaker onderdeel uit van aanbestedingsprocedures. Dat biedt natuurlijk weer mooie kansen voor pomphouders.” De luifel in Hoofddorp is overigens voorzien van zonnepanelen, zodat het tankstation en de wasboxen op groene stroom kunnen draaien.

(Het artikel gaat verder onder de foto)

Bij het nieuwe tankstation is plek voor maar liefst tien snellaadpalen. Wanneer het laadplein daadwerkelijk in gebruik genomen kan worden, is nog onzeker. “Ik plaats die tien snellaadpalen écht liever vandaag dan morgen, maar we moeten wachten op onze aansluiting. De plannen liggen allemaal klaar.” Vooral de gunstige ligging ten opzichte van Schiphol biedt grote mogelijkheden voor snelladers, vindt Fieten. “Heel veel taxichauffeurs die vanaf het vliegveld komen, zijn op zoek naar laadplekken. Dat zie je natuurlijk ook bij de stations van Fastned in die regio. Daar moeten mensen tegenwoordig zelfs vaak wachten.”

Onbemand wassen

Klanten die hun auto willen wassen, zijn in Hoofddorp ook aan het juiste adres. Samen met EenzetCarwash zijn er vier onbemande wasboxen geplaatst. “Dat loopt heel goed. We hebben de boxen vrijdag geopend. Na vijf minuten stond het al vol.” Fieten heeft er bewust voor gekozen om geen munten meer te accepteren. “Klanten kunnen gewoon contactloos betalen. Dat is in deze regio echt wel ingeburgerd. Het voorkomt bovendien dat we de automaten telkens moeten legen. Dat is uit het oogpunt van veiligheid veel prettiger. Openbreken heeft immers geen zin.”

Afgelopen tijd groeide het netwerk van Fieten Olie snel. Elke maand kwam er wel een nieuwe locatie bij. Onlangs werden tankstations in Diever, Vollenhove en Doetinchem omgekleurd naar het Fieten-merk. Terwijl veel tankstation-ondernemingen worstelen, lijkt het Fieten voor de wind te gaan. “We hopen dit jaar uit te komen op vijftig stations. De nieuwe locatie in Hoofddorp is nummer veertig. We hebben inmiddels de vergunning voor nieuwbouw in Hardenberg ook binnen. En ook zijn de plannen rond voor nieuwbouw in Rolde.”

Ook in Doetinchem lijkt het nog een kwestie van tijd voor er gebouwd gaat worden aan de Oostelijke Randweg, al wordt in de gemeente nog wat gestoeid over de nieuwbouw. “We hebben hier een oude locatie overgenomen. Dat station wordt verplaatst. Het bestemmingsplan voor de nieuwe plek is goedgekeurd, maar er is nog weerstand van omwonenden. De locatie is goed en veilig en de plannen zijn rond. Kortom, ik hoop dat we hier ook snel kunnen beginnen.”

Drukte bij de pomp

De eerste weken na de opening in Hoofddorp liepen de zaken geweldig, vertelt Fieten. “Het gaat echt boven verwachting. De oude Amigo-locatie verkocht al behoorlijk wat liters. We zitten inmiddels al op zeven keer meer. Kortom, dat ziet er uitstekend uit. Het is echt een heel gunstige plek waar we heel blij mee zijn. Het is mooi om te zien dat onze plannen en ideeën ook in de praktijk goed lijken uit te pakken.”

Lees ook:

Auteur: Remco Nieuwenbroek

Remco Nieuwenbroek is de vaste journalist voor vakblad TankPro en hoofdredacteur van het TankPro Magazine.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.