Foto: The Tosti Club

‘Nieuwe franchisewet moet positie ondernemer aantrekkelijk houden’

Foto: The Tosti Club, al gebruikt in TankPro Magazine

Een gezondere machtsbalans tussen franchisenemer en -gever, meer transparantie bij het sluiten van een overeenkomst en een betere informatievoorziening over ontwikkelingen rondom de franchiseformule. Dat zijn de belangrijkste speerpunten van de nieuwe franchisewet die naar de Tweede Kamer is gestuurd.

In de nieuwe franchisewet is onder meer vastgelegd dat franchisenemers alle financiële informatie van een bedrijf moeten krijgen vóórdat een contract wordt aangegaan. En een ondernemer moet sneller een vergelijkbare formule mogen starten na het aflopen van het contract. Daarnaast komt er meer zeggenschap voor franchisenemers, omdat instemming van de meerderheid nodig is. Nieuw in het wetsvoorstel is dat franchisegevers en -nemers samen moeten bepalen bij welke wijzigingen dit nodig is.

“De machtsbalans tussen franchisegever en franchisenemer moet evenwichtig zijn”, vindt Staatssecretaris Mona Keijzer. “Daartoe is actie nodig om de positie van de franchisenemer te versterken en deze bedrijfsvorm voor ondernemers aantrekkelijk te houden. In de definitieve wet moeten nemers en gevers samen vastleggen over welke wijzigingen in bijvoorbeeld de formule instemming nodig is.”

Minister Sander Dekker: “Franchisegevers en franchisenemers worden door de voorgestelde wet gestimuleerd om duidelijke afspraken te maken. Als beide partijen weten waar ze aan toe zijn, kunnen ze ook beter ondernemen en sneller inspelen op veranderingen. Dat is niet alleen in hun eigen voordeel, maar ook van belang voor de Nederlandse economie.”

Stap in de juiste richting

De Bovag noemt de nieuwe franchisewet een ‘stap in de juiste richting voor de bescherming van franchisenemers’. Algemeen directeur Peter Niesink van Bovag: “We zien veel van onze standpunten terug in de nieuwe wet, ook wel ‘de wet van goed fatsoen’ genoemd. We zijn content met deze start, maar we zullen blijven strijden voor concretere formuleringen, omdat een aantal bepalingen ruimte laat voor interpretatie.”

Ook de Nederlandse Franchise Vereniging (NFV) staat positief tegenover de nieuwe wetgeving, zeker waar het afspraken betreft voordat een franchiserelatie wordt aangegaan (de zogeheten precontractuele fase). Voorzitter Boris van der Ham van de NFV. “De wet die naar de Tweede Kamer is gestuurd nodigt uit tot verdere samenwerking tussen franchisegevers en franchisenemers. Dit dient een wederzijds belang, namelijk het versterken van ondernemerschap, met erkenning van elkaars onderscheidende rol.” De wet heeft volgens de vereniging nog wel een aantal losse eindjes die franchisegevers graag verhelderd of aangepast zien worden.

Shop- en foodconcepten

Franchise is een vorm van samenwerking tussen zelfstandige en onafhankelijke ondernemingen, waarbij de franchisenemer zijn bedrijf runt volgens de formule van de franchisegever. Ook in de tankstationbranche wordt regelmatig gebruikgemaakt van franchise overeenkomsten, naast de bekende huur- en exploitatieovereenkomsten. Voor shop- en foodconcepten wordt ook regelmatig gekozen voor een franchisevorm. Bekende voorbeelden daarvan zijn onder meer The Tosti Club, Spare Rib Express, Délifrance en Taco Mundo.

Lees ook: 

Auteur: Remco Nieuwenbroek

Remco Nieuwenbroek is de vaste journalist voor vakblad TankPro en hoofdredacteur van het TankPro Magazine.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

‘Nieuwe franchisewet moet positie ondernemer aantrekkelijk houden’ | TankPro.nl
Foto: The Tosti Club

‘Nieuwe franchisewet moet positie ondernemer aantrekkelijk houden’

Foto: The Tosti Club, al gebruikt in TankPro Magazine

Een gezondere machtsbalans tussen franchisenemer en -gever, meer transparantie bij het sluiten van een overeenkomst en een betere informatievoorziening over ontwikkelingen rondom de franchiseformule. Dat zijn de belangrijkste speerpunten van de nieuwe franchisewet die naar de Tweede Kamer is gestuurd.

In de nieuwe franchisewet is onder meer vastgelegd dat franchisenemers alle financiële informatie van een bedrijf moeten krijgen vóórdat een contract wordt aangegaan. En een ondernemer moet sneller een vergelijkbare formule mogen starten na het aflopen van het contract. Daarnaast komt er meer zeggenschap voor franchisenemers, omdat instemming van de meerderheid nodig is. Nieuw in het wetsvoorstel is dat franchisegevers en -nemers samen moeten bepalen bij welke wijzigingen dit nodig is.

“De machtsbalans tussen franchisegever en franchisenemer moet evenwichtig zijn”, vindt Staatssecretaris Mona Keijzer. “Daartoe is actie nodig om de positie van de franchisenemer te versterken en deze bedrijfsvorm voor ondernemers aantrekkelijk te houden. In de definitieve wet moeten nemers en gevers samen vastleggen over welke wijzigingen in bijvoorbeeld de formule instemming nodig is.”

Minister Sander Dekker: “Franchisegevers en franchisenemers worden door de voorgestelde wet gestimuleerd om duidelijke afspraken te maken. Als beide partijen weten waar ze aan toe zijn, kunnen ze ook beter ondernemen en sneller inspelen op veranderingen. Dat is niet alleen in hun eigen voordeel, maar ook van belang voor de Nederlandse economie.”

Stap in de juiste richting

De Bovag noemt de nieuwe franchisewet een ‘stap in de juiste richting voor de bescherming van franchisenemers’. Algemeen directeur Peter Niesink van Bovag: “We zien veel van onze standpunten terug in de nieuwe wet, ook wel ‘de wet van goed fatsoen’ genoemd. We zijn content met deze start, maar we zullen blijven strijden voor concretere formuleringen, omdat een aantal bepalingen ruimte laat voor interpretatie.”

Ook de Nederlandse Franchise Vereniging (NFV) staat positief tegenover de nieuwe wetgeving, zeker waar het afspraken betreft voordat een franchiserelatie wordt aangegaan (de zogeheten precontractuele fase). Voorzitter Boris van der Ham van de NFV. “De wet die naar de Tweede Kamer is gestuurd nodigt uit tot verdere samenwerking tussen franchisegevers en franchisenemers. Dit dient een wederzijds belang, namelijk het versterken van ondernemerschap, met erkenning van elkaars onderscheidende rol.” De wet heeft volgens de vereniging nog wel een aantal losse eindjes die franchisegevers graag verhelderd of aangepast zien worden.

Shop- en foodconcepten

Franchise is een vorm van samenwerking tussen zelfstandige en onafhankelijke ondernemingen, waarbij de franchisenemer zijn bedrijf runt volgens de formule van de franchisegever. Ook in de tankstationbranche wordt regelmatig gebruikgemaakt van franchise overeenkomsten, naast de bekende huur- en exploitatieovereenkomsten. Voor shop- en foodconcepten wordt ook regelmatig gekozen voor een franchisevorm. Bekende voorbeelden daarvan zijn onder meer The Tosti Club, Spare Rib Express, Délifrance en Taco Mundo.

Lees ook: 

Auteur: Remco Nieuwenbroek

Remco Nieuwenbroek is de vaste journalist voor vakblad TankPro en hoofdredacteur van het TankPro Magazine.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.