9 vragen aan Ronald Kempen: ‘Achteroverleunen is geen optie’

Ronald Kempen staat inmiddels ruim twee jaar aan het roer van Tamoil Nederland. Met dik tweehonderd tankstations is de keten ondertussen een van de grotere partijen op de Nederlandse markt. Wat zijn de plannen van Tamoil in 2020? En welke kansen liggen er in de markt in deze tijd van grote veranderingen?

1. Op hoeveel tankstations staat de teller op dit moment?
“We hebben onlangs station nummer 212 geopend. Deze onbemande locatie staat in het Groningse Meeden. Het grootste deel van de tankstations draagt ons eigen Tamoil-merk. Daarnaast hebben we 26 locaties die in de kleuren van Shell zijn uitgevoerd. Vorig jaar hebben we een overeenkomst getekend met Shell voor een nog intensievere samenwerking. Daarvoor hadden we natuurlijk ook nog de merken BP en Esso in ons netwerk. We kiezen nu echt bewust voor deze tweemerkenstrategie. Het biedt voor ons mogelijkheden om per locatie de juiste keuze te maken. Op bepaalde plekken is een A-merk zoals Shell immers heel waardevol.”

2. Wanneer is een shop nog een interessante optie?
“Het grootste deel van onze tankstations, zo’n driekwart, is onbemand. Het gaat er in onze ogen vooral om of een shop daadwerkelijk iets toevoegt op een bepaalde locatie. Valt er genoeg te verdienen en is de winkel rendabel? Daarbij is het heel belangrijk om te kijken welke concurrenten er in de buurt zitten. We hebben er bewust voor gekozen om de tankshops niet meer zelf te exploiteren. Eind 2017 besloten we om ondernemers te zoeken om de shops te gaan runnen. Een voormalig collega van ons, Jappie Buijk van Klik Exploitaties, heeft er inmiddels zestien onder zijn paraplu. Verder zijn er heel veel partijen die een of twee shops bij onze stations uitbaten. Daardoor kunnen wij ons nu vooral concentreren op het voorterrein.”

3. Zien jullie ook kansen voor het investeren in carwash?
“Absoluut. Op een aantal van onze locaties is afgelopen tijd geïnvesteerd in nieuwe installaties. Vooral het aanbieden van onbemande concepten vind ik daarbij heel interessant. In combinatie met onze onbemande Tamoil-stations biedt dat goede kansen. Klanten die bij ons komen tanken, doen dat onder meer vanwege onze lage literprijs. Wij geloven dat er zeker vraag is naar een goed onbemand wasconcept waarbij de auto voor een scherpe prijs kan worden gewassen. Komende tijd gaan we hier zeker op inspelen. Bovendien biedt het volop mogelijkheden om de klant aan je te binden. Bijvoorbeeld door klanten die komen tanken ook een mooie korting te geven op hun wasprogramma.”

(Het artikel gaat verder onder de foto)Foto: Mladen Pikulic

4. Hoe kijk je naar de veranderende brandstofmix?
“Sinds de zomer van 2018 zetten we – naast het gebruikelijke aanbod – ook fors in op HVO. We waren destijds samen met Future Fuels Wholesale een van de voorlopers in de markt met Blauwe Diesel 100. Vooral de Elfwegentocht die tijdens de zomer op het programma stond, heeft veel publiciteit gebracht. De HVO die we verkopen, is afkomstig van Neste. We gaan de samenwerking verder intensiveren en het aantal locaties waar we Neste MY Renewable Diesel (vervangt de Blauwe Diesel 100, red.) aanbieden verder uitbreiden. Deze fossielvrije diesel is in mijn ogen een perfecte transitiebrandstof voor dieselauto’s en -trucks. Je kunt kiezen voor het verminderen van je uitstoot zonder dat je het complete wagenpark moet omgooien. Dat is interessant.”

Snelladers zullen vooral bij bemande tankstations een toekomst hebben (Ronald Kempen, algemeen directeur Tamoil Nederland

5. Zie je ook kansen voor snelladers bij tankstations?
“We gaan komende tijd op een vijftal geselecteerde tankstations ervaring opdoen met elektrisch laden en het gebruik van snelladers. Ik geloof nog niet in het massaal neerzetten van laadpalen bij alle tankstations. Het is in mijn ogen in eerste instantie vooral een extra service naar je klanten toe. Snelle laadpalen vergen een behoorlijke investering, het terugverdienen duurt wel even. Snelladers zullen vooral bij bemande tankstations een toekomst hebben. Klanten kunnen een kop koffie drinken en een broodje bestellen terwijl ze aan het opladen zijn. Dat duurt tussen de 15 en 20 minuten. De voorspelling is dat rond 2024 de TCO (total cost of ownership) van een elektrische auto lager ligt dan van een benzine- of dieselmodel. Daar moet je alvast rekening mee houden. Achteroverleunen is geen optie.”

6. Hoe kijk je naar waterstof?
“Waterstof kan absoluut een belangrijke rol gaan vervullen in ons nieuwe energiesysteem. Ook om op te rijden is het interessant, maar er zijn nog wel de nodige bakens te verzetten. We staan nog in de beginfase en het is onzeker wanneer het echt van de grond komt. En in hoeverre is het duurzaam om te starten met blauwe of grijze waterstof? Ik geloof echt wel dat waterstof als alternatieve brandstof van de grond gaat komen, maar het is moeilijk om daar nu al een bepaalde termijn aan te koppelen.”

(Het artikel gaat verder onder de foto)

7. Hoe groot is de invloed van de overheid bij het maken van keuzes op het gebied van nieuwe brandstoffen?
“Natuurlijk spelen de belastingmaatregelen van de overheid een grote rol. Dat zie je ook terug aan de opkomst van elektrische auto’s in Nederland, die vooral gedreven is door bijtelling. Maar al die subsidies moet je in mijn ogen grotendeels links laten liggen bij het uitstippelen van je koers. Anders zit je met problemen op het moment dat de subisidiekraan wordt dichtgedraaid. We kijken vooral naar de kansen van nieuwe brandstoffen. Wat zijn interessante alternatieven en waarom? We proberen ons niet te laten leiden door subsidies.”

8 Hoe kijk je naar de toekomst van de sector?
“Ik voorspel dat het aantal tankstations komende jaren zal afnemen. Ik geloof bovendien dat het aantal locaties met shop kleiner wordt. De rol van tabak is onzeker, voor veel tankshops zijn sigaretten een belangrijke inkomstenbron. Vooral de kleine shop gaat het lastig krijgen als tabak wegvalt. De grote partijen zijn op dit moment vooral op jacht naar nieuwe stations. Ze willen stuk voor stuk hun netwerk uitbreiden. Dat geldt uiteraard ook voor ons. Een goed netwerk aan locaties, die op strategische plekken liggen, biedt volop mogelijkheden. Ook in de verdere toekomst. Maar je zult echt wel met je tijd mee moeten gaan en jezelf moeten openstellen voor nieuwe brandstoffen en voor nieuwe technologie om de klant nog beter te bedienen en vast te houden.”

9 Wat zijn de plannen van Tamoil in 2020?
“We zijn afgelopen jaar verder gegroeid. Die lijn willen we doortrekken. In 2020 voegen we zeker weer een aantal tankstations aan ons netwerk toe. Inmiddels zijn er al drie nieuwe contracten getekend. Daarnaast zetten we in op uitbreiding van HVO binnen ons netwerk, op onbemand wassen en op nieuwe slimme systemen en betaalmiddelen om het leven er voor onze klanten nog eenvoudiger op te maken. Kortom, er staat genoeg te gebeuren in 2020.”

Lees ook:

Auteur: Remco Nieuwenbroek

Remco Nieuwenbroek is de vaste journalist voor vakblad TankPro en hoofdredacteur van het TankPro Magazine.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.