‘Upselling is het toverwoord voor tankstations’

Hoe kan je er als tankstation-ondernemer voor zorgen dat je klanten van meerdere diensten gebruik gaan maken? Het kiezen voor beschikbare technologieën die diensten en producten slim aan elkaar koppelen is een interessante stap. Maar hoe werkt dit precies? Dat legt Sjors Slingerland, sales engineer van TSG, uit.

TSG levert verschillende oplossingen voor deze koppeling en helpt zo tankstation-ondernemers om het maximale uit hun bedrijf te halen. Een hedendaags tankstation vervult steeds meer de rol van een service station en heeft veel meer in de aanbieding dan alleen brandstof. “Denk hierbij aan een carwash, het stofzuigen van de auto, het opblazen van banden, maar ook de kop koffie en het broodje die in de shop gekocht worden. Als ondernemer wil je graag dat de klant gebruikmaakt van alle faciliteiten.”

TSG biedt met CharliePay betaaloplossingen voor veel toepassingen. Bijvoorbeeld CoffeePay, CarwashPay, SelfwashPay, AirPay en VacuumPay. Klanten kunnen hierbij gebruikmaken van alle moderne betaalmogelijkheden, zoals contactloos en mobiel betalen, het scannen van een barcode en een NFC-chip. Daarnaast is het zelfs mogelijk dat koffie door personeel wordt afgerekend met een vingerafdruk. Met de nieuwe CoffeePay Pro wordt het mogelijk om niet alleen koffie af te rekenen, maar ook een aanvullend artikel uit de shop, zoals bijvoorbeeld een flesje water.

Cloud-platform Charlie

Een groot voordeel is dat deze betaalsystemen niet op zichzelf staan. Door de diensten aan elkaar te verbinden in het data cloud-platform Charlie, is het mogelijk om de klant specifiek aan één tankstation te binden of om hem of haar te verleiden van meer diensten gebruik te maken. Zo kun je het opblazen van de banden gratis maken voor klanten die ook getankt hebben. Of je biedt een kortingsvoucher voor een kop koffie aan wanneer iemand net zijn auto heeft gewassen. “Je kunt klanten met promoties naar de shop lokken”, vertelt Slingerland. TSG biedt tevens mogelijkheden om een carwash-abonnement af te laten sluiten via Charlie en daarbij is het mogelijk om het klantengedrag online te registreren. Dit kan via een pas met QR-code, of binnenkort op basis van kenteken. “Je kunt een klant dan nog meer binden aan je tankstation.”

TSG biedt, naast de verschillende betaalmethodes, nog andere handige functionaliteiten met Charlie. Denk hierbij aan loyaltyprogramma’s waarmee je klanten aan een specifiek tankstation of een bepaalde shop kunt binden, maar ook sensoren in de koeling, meldingen voor de noodstop (inclusief de mogelijkheid tot het resetten hiervan) en een keukenprinter om de integratie van de FuelPOS kassa naar de bakery te maken. Een andere manier van klantenbinding kan volgens Slingerland via MobyPay. Dit is een betaaloplossing voor tankstations, waarbij de klant gemakkelijk kan betalen via zijn telefoon. De automobilist kan zonder de auto te verlaten in de app een pomp selecteren, waarna deze wordt vrijgegeven. Betalingen gaan vervolgens via de gekozen betaalmethode in de app.

Zelfscankassa’s

Het is de ambitie van TSG om moderne en innovatieve betaalmethodes te bieden aan tankstations. Als aanvulling voor de shop gelooft het bedrijf bijvoorbeeld ook in de zelfscankassa. Om die reden is er een eigen bestelzuil ontwikkeld in samenwerking met NTF. Volgens Slingerland liggen ook hier kansen voor extra omzet. Met een bestelzuil is de verkoop van meerdere artikelen mogelijk, waardoor upselling wel heel eenvoudig wordt. “Het scheelt rijen aan de kassa, maar het kan ook zorgen voor 20 tot wel 40 procent extra omzet op een bestelling.”

Onderwerpen: , , , ,

Auteur: Inge Jacobs

1 reactie op “‘Upselling is het toverwoord voor tankstations’”

Theo Arts|29.01.20|17:23

Wie is toezichthouder,dat de tankstations de helft van de benzinepompen E5 en de andere helft E10 zijn. Wie kijkt er op toe, dat de juiste benaming van de benzine per pomp wordt weergegeven.Vele tankstations vermelden aan de pompen nog steeds 95, maar op navraag wordt er E10 geleverd. De tanker gaat er vanuit dat hij E5 tankt,maar krijgt E10 geleverd, welk volgens de autofabrikant NIET mag, gaat dat bij de tanker veel schade en hoge kosten veroorzaken. Dit is pure misleiding van de afnemer.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.